Lanterfanten

Beste Jet,

Zo mag ik je vast wel noemen als vrouwen onder elkaar, want we strijden toch voor hetzelfde doel? We willen al die luie vrouwen hun huis uit jagen, zo de arbeidsmarkt op!
Het moet maar eens afgelopen zijn met dat gelanterfanter thuis, beetje de kinderen opvoeden en zorgden dat het huishouden draait, wat een flauwekul.
Je zet s”morgens de apparaten aan, en je gooit de kinderen achter de deur bij de opvang. Je legt een briefje neer voor de huishoudster en hup je gaat naar je werk.

Ik snap het probleem ook niet hoor , Jet, waarom al die vrouwen zo boos zijn. We weten toch goed dat kinderen opvoeden zoiets simpels is. En daarbij als je er een paar op de wereld zet en naar de kinderopvang brengt, goed voor de werkgelegenheid.
Heel begrijpelijk dat je zo boos bent op dat stel lanterfantende op hun man zijn zak terende vrouwen. Stel dat ze gaan scheiden, net als jij, Jet, ben ik dol op doemdenken!
Dan heb je de poppen aan het dansen, willen ze een uitkering en toeslagen en werken…ho maar..want dan moeten ze het alleen doen.
En die mannen maar feestvieren in hun villa en een nieuwe vriendin nemen die uiteraard binnen een paar jaar ook weer kinderen wil en hup de cirkel is rond.

Nee, dit vraagt om keiharde maatregelen!! Ik stel voor Jet, dat wij al deze vrouwen gaan inventariseren, een soort database aanleggen. En we koppelen alles aan die database, als ze zomaar op een dinsdag naar de apotheek gaan omdat hun moeder ziek is en zij er voor moeten zorgen, en ze rekenen wat af bij de apotheek, dan gaat er een groot rood zwaailicht aan!
Iedereen kan dan zien, daar heb je weer zo”n lanterfantende vrouw die op de zak van haar man teert! Die kan zomaar op dinsdag naar de apotheek.

Als de school belt omdat er een kind ziek is, dan hup komt er een melding binnen, deze vrouw was op donderdagochtend thuis, hoogstwaarschijnlijk zat ze te lanterfanten!
En dit vind ik persoonlijk wel een toppertje, als de vrouw in kwestie op een woensdagochtend een paar schoenen koopt…dan gaan er overal alarmbellen en wordt er omgeroepen, deze vrouw koopt schoenen van haar mans salaris, uitvreter!

Zo zie je maar Jet, ik kan je goed ondersteunen hoor, heb je toevallig nog een baan voor mij? Hoe bedoel je enorme werkeloosheid? Jet, ik val van mijn stoel, en al die lanterfantende vrouwen dan? Die moeten toch aan het werk.
Lange termijn denken….Jet…Jet…ik hoor je niet meer…

25 thoughts on “Lanterfanten

  1. Ah, dank voor dit blogje. Tweede dag helemaal alleen thuis, aan het lanterfanten. Althans, zo voelt het, terwijl ik me gisteren helemaal ongans heb gewerkt aan schoonmaken, huishouden, plannen en organiseren, manliefs troep opruimen, heb ik toch het idee me te moeten verantwoorden dat ik niet de hele dag op de bank hang..

    Like

  2. grinnik 🙂 het is allemaal een kwestie van hoe je gedachtenstroom gaat, een oudere Heer met goed opgeleid economisch nivo sprak me er eens over en hij zei, als alle werkende moeders zouden stoppen met werken in hun veelal kleinere baantjes, dan zou er wellicht geen werkeloosheid zijn (onder de overgeblevenen) weet niet of dat echt waar is, maar ik vond het iig wel leuk van hem bedacht 😀 ( en zouden er überhaupt dus minder uitekeringen verstrekt hoeven te worden)
    Maarja dasniet hip en geemancipeerd gedacht 🙂

    Like

  3. Alhoewel vreselijk ongenuanceerd, de opmerking van Jet, kan ik me er deels in vinden. Ik zie heel veel vrouwen die er voor kiezen thuis te blijven, maar later met geen mogelijkheid meer op de arbeidsmarkt komen. Die uiteindelijk, als het gezin ze minder/niet meer nodig heeft, ontevreden zijn. En dan is het vaak te laat. Er is in mijn beleving niks mis met vrouwen die hun banen houden. Ik pleit ook absoluut niet voor fulltime werkende moeders, maar iets dat te combineren valt.

    Ik ben vanaf baby af aan alleen geweest met Jill, tot 3 jaar geleden heb ik alles alleen gedaan. Heb wel gewerkt in de tussentijd, nooit meer dan 29 uur in de week. Ik denk niet dat ze ooit iets tekort is gekomen.

    Sterker nog: als ik thuis was gebleven, was ik ongelukkig geworden en wat zij daar de dupe van geworden.

    Word ik nu door iedereen gelyncht? 😉

    Like

  4. Tuurlijk niet, weet je ik vind het te zot voor woorden die je niet gewoon “mag”kiezen waar je je prettig bij voelt.
    De een vindt het heerlijk thuis te zijn en daar de boel draaiende te houden, de ander wil dat niet.
    Ieder zijn ding zeg ik altijd maar.

    Like

  5. Geweldig geschreven! Ik vind dat er heus wel ergens een puntje in haar hele betoog zit of in ieder geval iets om over na te denken, maar de algemene strekking zit me bepaald niet lekker. Ik krijg steeds vaker het gevoel dat het ooit verworven recht op emancipatie inmiddels een plicht is geworden.
    Ik had een prima baan, maar werd ontslagen omdat ik mijn eerste kind kreeg en parttime wilde gaan werken. Fijn cadeautje van mijn baas die op kraambezoek zei dat ik niet terug hoefde te komen. Misschien dat Jet daar eerst wat aan kan doen, want ik ben niet de enige die dit is overkomen…

    Like

  6. Hier ook bij Karin's categorie. Ik voel me dan ook niet aangesproken door deze mevrouw.
    Ze bekijkt het maar, hoor. Net als andere die toch liever niet met me willen ruilen, noch met me willen omgaan, maar wel denken te weten wat goed is voor me. Deze mevrouw de betwetert hoort ook bij die categorie.

    Maar je stuk is echt super geschreven! Daar moet je echt wat mee doen, hoor!

    Zo, nu ga ik verder met me niet druk maken:) Is niet goed voor me:):)

    Like

  7. ik werk wel ,maar als ik kon kiezen dan was ik allang gestopt ,ik ben alleenstaand met nog een dochter thuis en werk 30 uur per week in de schoonmaak, toen ik daar na mijn scheiding mee begon ,was dat best leuk werk ,ook al verdiende ik toen ook al geen topsalaris, maar de laatste jaren, word het steeds meer en straf om naar mijn werk te gaan en dat heeft niets te maken met mijn collegas of het werk wat ik doe ,maar alles met de enorm toegenomen werkdruk en het voortdurende op je huid gezeten worden dat je toch echt harder je best moet doen en steeds meer moet doen in minder tijd maar wel van dezelfde kwaliteit als met meer tijd, wat zou ik er niet voor geven als ik kon stoppen met werken en ik zou tegen jet zeggen ,ga jij ons werk maar eens een paar maanden doen voor dat salaris en dan zou ik benieuwd zijn of zij er de energie voor op zou kunnen brengen en dat geld niet alleen voor mijn beroep zo zijn er nog wel een paar banen waarvoor hetzelfde geld en dan hebben we het nog niet eens over het feit of er wel een baan voor je is als je wel wilt werken, mijn dochter komt straks van school en zou dolgraag aan het werk willen ,maar of ze er ook een vind is nog maar de vraag nu het meeste werk waar zij aan het werk wil uitbesteed word naar india

    Like

Geef een reactie

