De spreekbeurt

De jongste kreeg twee weken terug de opdracht om een spreekbeurt te houden. Eerst leek hem onderwater leven een mooi onderwerp maar al gauw vond hij het te breed.
Hij bedacht een ander onderwerp, honden.

Nu bezitten wij twee van die exemplaren, dus hij kan aardig wat vertellen. Samen knutselde wij een spreekbeurt in elkaar , zette foto”s op de usb-stick en heel zenuwachtig ging hij gisterochtend naar school.
Stralend kwam hij terug, een 8!
Juf was ontzettend trots op hem geweest, dat hij het zo goed kon vertellen voor de klas en dat hij er zoveel gevoel in kon leggen.

S’middags speelde een vriendje van de jongste hier. Het is een lieve , beetje stevige jongen en ontzettend slim. Ik vroeg aan hem waar hij zijn spreekbeurt over ging houden.
Obesitas , zei hij. Ik keek hem een minuut even met een mond vol tanden aan. Goh, dat is een bijzonder onderwerp, hij knikte serieus en zei het is ook een heel groot probleem voor veel mensen.

Daarna renden ze weer luid gillend achter elkaar aan, maar ik was verbaasd. Een 10 jarige jongen, die een spreekbeurt houdt over obesitas. In groep 8 heeft de oudste een spreekbeurt gehouden over de puberteit. Dat werd enorm geroemd en de leraar was er heel blij mee dat er iets anders kwam dan honden of mijn huisdier.
Maar in groep 6 obesitas?

Ik vroeg de jongste of er s’middag nog een spreekbeurt was geweest. Er had een jongetje een spreekbeurt over de hazenlip gehouden, omdat zijn broertje dat had. Ook heel interessant vond ik persoonlijk.
Ergens ben ik toch verbaasd over de onderwerpen, ik had de kinderen veel “lichter”in geschat.

Dit soort dingen doet mijn onderwijzershart dan weer goed 😉

11 thoughts on “De spreekbeurt

  1. vanaf groep 6 mag het hier niet meer over huisdieren of hobby's gaan.Wel dan bijvoorbeeld over de geschiedenis ervan.En wat ikzelf het lastigste vond er moest een powerpoint van gemaakt worden dus wij hebben er hulp bij moeten vragen,dat vind ik eigenlijk niet normaal een kind moet zelf zijn spreekbeurt moeten kunnen maken evt.met wat hulp van zijn ouders.

    Groetjes Christel

    Like

  2. Ik zou ze ook lichter hebben ingeschat. Bij onze kids mocht het niet over dieren gaan. Zoonlief deed een spreekbeurt over kanker en had een 10+ haha :-)(groep 6) en dochterlief deed het over tatoo's (groep zes) en had een 9.
    en de onderwerpen hebben ze toch echt zelf uitgekozen.

    Like

  3. Goed zeg, een acht! En inderdaad een behoorlijk heftig onderwerp voor een spreekbeurt. Oudste heeft het hier een keer over pesten gedaan trouwens. Dat vond ik ook erg knap.

    Like

  4. Petje af voor je zoon: een acht! Idd zware onderwerpen voor kinderen van groep 6…Mijn dochter heeft het toentertijd over hulphonden gehouden van het KNMG. Vond ik ook al zo'n apart onderwerp, maar toch al een stuk luchtiger. Maar dat doet aan jouw zoons mooie cijfer niets af, hoor 🙂

    Like

  5. Goed van je zoon! Bij ons houden ze niet echt een spreekbeurt maar een boekbespreking over en nieuwskring. Daarbij moeten ze een onderwerp pakken uit het nieuws van die week en daar wat over vertellen en de discussie aangaan, wat je ervan vind etc…best leuk en soms ook indrukwekkend…

    Like

Geef een reactie

