Vaderdag ja/nee

Gisteren was ie er weer ,Vaderdag. Al sinds ik een kind ben, vind ik het een vreselijke dag. Op dat moment word ik zeer pijnlijk geconfronteerd met het hebben van geen vader.
Mijn vader nam de kuierlatten toen ik nog een baby was en sindsdien heb ik nooit meer wat van hem vernomen.

Ik heb een stiefvader gehad maar dat was toch heel anders. Nu had ik toevallig ook nog eens pech met de stiefvader die ik had want Meneer Williams is voor mij het levende bewijs dat je ook een hele leuke stiefvader kan hebben.
Al ben ik nu 46 jaar, ik blijf het moeilijk vinden.

Na een heel weekend heerlijk in het bos te hebben gezeten opende ik gisteren facebook, het ik mis je papa of hoezee voor mijn vader vloog mij om de oren.
Nu staat iedereen het vrij om te doen maar ik had er geen zin in.
Want het is namelijk niet leuk om geen vader te hebben. Echt helemaal niet, dat vertekend je beeld naar mannen, neemt u dat maar van mij aan.

En toen las ik het berichtje van mijn nichtje, moeder van een bijna 2 jarig meisje. “Wat nu vaderdag, ik ben vader en moeder in een als alleenstaande moeder”.
Het deed mij denken aan de tijd voor de klas, dat ik van te voren uitzocht wie geen vader of moeder in beeld had. Overleden , weggelopen of wat dan ook. Ik nam iedereen door.
Ik ging dan ruim voor de dagen begonnen kleine gesprekjes aan, en vroeg zo tussen neus en lippen door of ze iets wilde maken voor de ander.

De een wilde iets maken voor de opa, of oma, de ander voor de tante maar sommige wilden niets maken. Die keken met strakke witte gezichtjes naar de andere kinderen.
Ik voelde hun verdriet tot in mijn botten en eerlijk is eerlijk in mijn klassen werd heel weinig aandacht besteed aan moeder of vaderdag. Ik maakte cadeautjes , haalde een gedichtje van internet en dat was het.

In die tijd is ook het idee gegroeid van ouderdag. Waarom in deze tijd met zoveel gebroken gezinnen, samengestelde gezinnen, maar toch veel leed op deze wereld qua ouders, geen ouderdag.
Dan kan je als kind kiezen wie je in het zonnetje wil zetten, en of je ze beide in het zonnetje wil zetten. Of diegene die voor je zorgt.
Uiteraard niet goed voor de commercie maar ik denk voor de kinderharten des te meer!

23 thoughts on “Vaderdag ja/nee

  1. Slik. Hier heb ik niet bij stilgestaan toen ik gisteren een foto deelde met drie trotse beertjes op FB met een tekst over vaderdag….

    Mijn welgemeende excuses voor iedereen die geen papa heeft (waar mijn Senior ook toe behoort sinds 6 jaar).

    Like

  2. tja.. en ik heb ook geen ouders en mn buurmeisje van 17 ook niet.
    Wij vieren het dan ook niet. Kinderen zijn niet verplicht te komen, natuurlijk altijd welkom. En kadootjes hoeft ook niet.
    365 dagen per jaar om diegene wie je lief hebt dat te laten weten vind ik. Als je les geeft dan kom je er niet onderuit natuurlijk… best lastig !
    liefs, Ellen

    Like

  3. Ik heb ook al een tijdje geen contact meer met mijn ouders. Wij houden vaderdag nu gewoon voor ons gezin, maar het is toch een beetje een gekke dag dan. Van mij hoeft het allemaal niet zo. Elke dag kan het toch liefdevol en bijzonder zijn. Commerciële dagen.

    Like

  4. Goed idee, zo'n ouderdag! (Btw ik hoop dat je mijn blog van vandaag over o.a. mijn vader niet als pijnlijk hebt ervaren. Dat was natuurlijk totaal niet de bedoeling).

    Like

  5. Ik denk dat niemand een berichtje plaatst met de bedoeling een ander pijn te doen… Toch snap ik dat je het vervelend vindt.
    Persoonlijk ind ik moeder- en vaderdag commerciele dagen. Toen de kinderen nog iets maakten vond ik het leuk, nu hoeft het voor mij niet meer.
    Oudste (stief)zoon woont niet meer thuis, toen manlief gisteravond om half 8 nog niks van zoon gehoord had, heb ik (stief)zoon stiekem vanaf de wc een sms gestuurd dat hij zijn vader moest bellen… Ik had wel steeds gezien dat manlief zijn mobiel controleerde… Hij was helemaal blij toen zoon om 8 uur belde. Ik heb niks gezegd, soms is dat beter…

    Like

  6. Ik heb vanaf dat Jill geboren was tot 2 jaar geleden alleen voor haar gezorgd. Ik kreeg gewoon 2x per jaar kadootjes en tekeningen en aandacht. Leuk hoor! Ik heb ook nooit een vader gehad, maar het doet me niks, al die mensen die op FB dingen plaatsen. Vervelend voor jou dat het jou wel zoveel doet. Dan is onderduiken idd het beste… Vandaag is weer een heerlijk normale dag! 🙂

    Like

  7. Wij vieren geen vaderdag en ontdekten gisteren stomtoevallig dat we juist op die dag bij paps waren. Beslist geen opzet dus.
    Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen pijnlijk is.
    Wij doen sowieso niet mee aan die commerciële feestdagen.

    Like

  8. Een raak blog. Deze week met veel mensen gesproken die moeite met die dag hebben en met het “gedoe” rondom Vaderdag op Feestboek.

    Mensen van wie hun vader is overleden, mensen van wie hun partner en vader van hun kind dood is, mensen van wie hun vader geen vader was, er nooit voor hun was.

    Weet hoe pijnlijk het voor kinderen zonder vader, of een moeilijke vader, die dag is.

    Mijn kinderen noemden die dag altijd Voederdag. Ik was vader en moeder in één vonden ze. Grapjassen 🙂

    Like

  9. Ik kan me voorstellen dat vooral mensen met kleine kids er moeite mee hebben. Zelf ben ik al (net als jij) al heel erg lang zonder vader. Onze eigen kids zijn dit jaar zowel op vader als moederdag in het buitenland. Ach wat moet je nu eigenlijk met zo'n dag? Tís uiteindelijk voor ons gewoon een zondag waar we net als elke andere zondag gewoon ons ding doen en daarvan genieten. Je familie bestaat uit zoveel onderdelen, sommige krijg je door bloedbanden kado en andere kies je zelf omdat het goed voelt. Vaderdag is eigenlijk niet meer van deze tijd, de commercie heeft daar alleen nog steeds niet op ingespeeld.

    Ik zou je voor deze dag in ieder geval 1 gevoel willen meegeven. Het leven en jouw gezin is gewoon zo ontzettend de moeite waard. Dat kun je vieren op elke dag die jij maar kiest. En ja dat kan ook toevallig 16 juni zijn.

    Like

  10. Gelukkig zijn er meer normale dan “abnormale” dagen. Je blog vind ik wel iets om over na te denken, want ik heb mijn beide ouders nog, en altijd een goede band met ze gehad. Ik probeer me voor te stellen hoe moeilijk het voor jou geweest moet zijn…maar het valt niet mee. Ook niet voor jou helaas ;-( Ik begrijp helemaal waarom je op vaderdag even onder wilt duiken!

    Like

  11. Stomme commercie. Net als eenzame mensen die met “Familiefeesten” als kerstmis opeens nóg eenzamer worden omdat ze worden geconfronteerd met iets wat moet maar niet kan…

    Man hier is zijn vader verloren op 8 jarige leeftijd. En op school door een lompe onderwijzeres een jaar of paar jaar later gewoon een asbak moeten kleien voor vaderdag. Niet gek dat hij daar mee is gaan gooien. Denk toch eens na, zeker bij kinderen…

    Ouderdag is ook wel iets, “verzorger”dag dan, nog beter? Hhmhm. Wel goed van je dat jij daar beter over nadacht als onderwijzeres.

    Like

  12. Ik vind zo'n ouderdag eigenlijk wel een heel goed idee 🙂 Ik heb het geluk gehad dat ik met twee lieve ouders ben opgegroeid, maar vader- en moederdag lijken me extra pijnlijke dagen als je een of beide ouders moet missen.

    Like

  13. Ik vind dat wel een heel goed idee. Ik heb weliswaar wel een vader gehad, maar naar mijn mening veel te vroeg overleden. Maar ik kan het verdriet en/of woede wel voorstellen. Een ouderdag is veel neutraler.

    Like

  14. Sinds 9 jaar is vaderdag bij ons van de agenda gehaald onder het mom van: iedereen kan vader worden, maar een echte papa zijn is een heel ander verhaal. Vond het vooral voor de pubers pijnlijk en sneu dat zij jarenlang op de basisschool verplicht waren knutseltjes te maken terwijl ze dat helemaal niet wilden. Blij dat ze daar al weer een paar jaar vanaf zijn. Dit weekend hadden ze niet eens door dat het vaderdag was, prima!

    Like

  15. Het idee van een 'ouderdag' is geniaal!
    Wat jij hebt met vaderdag heb ik met moederdag. Er hangt een heel vreemd wolkje boven.

    Ik heb wel het idee dat vader/moederdag gebeuren op school ook achterhaald is. Alleen in de kleuterklassen word er nog aan gedaan (op de school van mijn middelste iig)

    Like

  16. Dat vind ik nou nog eens een mooi idee, ouderdag! Ik vond het ook altijd een rare dag, zo zonder vader. Sinds Jochie er is, voelt het wel anders. Nu is er een papa in huis en ook al is het niet de mijne, ik vind het wel leuk om samen met de kinderen iets leuks voor hem te verzinnen.

    Like

  17. Bij ons op school word er om die redenen helemaal geen aandacht aan besteed. Hier maken de kinderen thuis zelf wat “fraais”..al is het een briefje met ik hou van jou…En ik moet zeggen ik heb het dan nog liever een keer spontaan, dan als een verplichting. Snap dat het voor sommige mensen een moeilijke dag is..

    Like

Geef een reactie

