Zoef

Met een prachtig rapport gaat de jongste over naar groep 7. Ik moest toch even slikken, groep 7, het is al weer zo”n eind de ladder op. Samen met een vriendje heeft ie al bedacht naar welke middelbare school hij wil.
Het vriendje vindt het prachtig, wij twijfelen. Qua intelligentie mankeert er niets aan de jonge man, maar het lange stil zitten vind hij regelmatig erg moeilijk.

Een van zijn argumenten om naar de middelbare school van zijn eigen keuze te gaan is ook dat hij dan regelmatig buiten lessen heeft. En dat klopt, het is een groen vmbo, en de lessen zijn enorm gevarieerd. De school is geweldig en wij hebben er met de middelste hele goede ervaringen mee op allerlei gebieden.

Maar de jongste scoort goed, zo havo/vwo goed en schiet je er dan niet naast als je hem naar een vmbo laat gaan. Dan is het zo makkelijk dat de kans bestaat dat hij zich gaat vervelen.
Van vervelen komt kattenkwaad en mogelijk erger, dus wat is wijsheid?

Zijn leraar gaf aan dat het een laatbloeier is, en dat vermoeden wij zelf ook. Het is nu een heerlijk ventje dat graag met anderen speelt, het liefst de hele dag buiten is.
Lezen is leuk als je iets nodig hebt maar niet voor de lol, en knutselen doet ie alleen als de regen met bakken naar beneden komt.
Organiseren kan ie als de beste en sinds kort kan hij ook al een beetje koken, als ik alleen met hem ben, doet hij echt als de man in huis.

Gelukkig hebben we nog twee jaar om te bedenken wat het beste is en kan hij hopelijk nog 2 jaar genieten op de basisschool en ons bestoken met beroepen.
Van archeoloog tot dierenarts (maar dan wel het gedeelte zonder bloed). Bouwen lijkt hem ook super maar mijn naaimachine is ook heel interessant.
dj zoals Afro Jack, ook helemaal super..ach de tijd zal het leren!

20 thoughts on “Zoef

  1. Fijn dat het schooljaar voor hem goed is afgerond. Laat hem nog een tijdje heerlijk dromen over wat hij allemaal wil worden (maar dierenarts zonder bloed gaat waarschijnlijk niet lukken ;p). Alvast een fijne vakantie gewenst.

    Like

  2. onze dochter wilde destijds ook naar een school met veel handarbeid en creativiteit. Haar advies was VWO en de school die zij uitzocht ging tot MAVO. Dilemma..
    Wij hebben haar toch het VWO aangepraat en dat hadden we niet moeten doen. Ze voelde zich er niet thuis, kon haar creativiteit niet kwijt, scoorde met hoge cijfers maar ging wel mis door de eetstoornis. dus ja.. wat is wijsheid ?

    Like

  3. Ik kon goed leren en kreeg destijds het advies naar de HBS te gaan. Ik wilde zelf naar de Huishoudschool, iets doen met de handen. Als compromis werd het de ULO. Ik verveelde me rot en was gelukkig na ruim twee jaar van school af.

    Like

  4. Maak het niet moeilijk voor jezelf dan nodig is: je hebt idd nog twee lange jaren de tijd om over na te denken. Ik hoop dat de tijd het zal leren. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het moeilijk is een goede keuze te maken. Want wanneer is een school goed? Wanneer je kind het naar zijn/haar zin heeft, goed mee kan komen, en vrienden/vriendinnen heeft… Veel he?
    Fijn dat-ie zo'n fantastisch rapport. Hij heeft veel in zijn mars 😀

    Like

  5. Time flies when you are having fun!

    Hier kunnen ze een dagje meelopen op de school naar keuze. Als dat bij jullie niet kan, zou ik het in dit geval zéker nadrukkelijk aanvragen. Dagje havo/vwo; dagje wat hij in zijn hoofd heeft – en dan kiezen. Heeft uitstekend gewerkt voor mijn neefje, die toch echt eerst een ándere school in zijn hoofd had als zeg maar de rest van de familie 😉
    Maar nu nog niet, over een jaar staat hij er weer heel anders in. Laat het maar even los, mama.

    Like

  6. Je hebt gelukkig nog even, maar de tijd gaat snel. Mijn zoon werd getest op MAVO, maar was een doener. We hebben hem toen naar het VMBO laten gaan, want hij wilde kok worden. En hij deed het prima daar, want het was zijn eigen keuze.

    Like

  7. Mijn nicht is lerares kon heel makkelijk leren en heeft daardoor een heerlijke schooltijd gehad. Toen haar oudste zoon MAVO/HAVO advies kreeg zei ze tegen mij dat ze haar kind een net zo fijne schooltijd wenste als zij en als dat betekende dat hij naar de Mavo zou gaan was dat prima. Heeft ie gedaan en is daarna alsnog HAVO gaan doen. Ik vond t zo wijs van haar gedacht. Een turkse vriendin heeft haar 2 dochters ook naar de Mavo gestuurd en de rede daavan was dat die vlakbij was en dat zij hun dochters niet op 12 jarige leeftijd ver weg wilde sturen op de fiets. Dat ging goed en nu zitten ze beiden op universiteit en studeren rechten. Ik weet niet was de andere dames hebben geschreven ga ik straks wel lezen want ik ben benieuwd. Als je zoon nog heel kinderlijk is als t zover is is t toch geen gek idee om m eerst VMBO te laten doen? liefs.

    Like

  8. Gefeliciteerd! Groep 7…wat gaat het snel hè…
    Gelukkig kan hij en kunnen jullie er nog rustig over nadenken. En hij kan nog alle kanten op…komt vast goed hoor.
    Meneer hier weet al een beetje wat hij wil, machinist of automonteur. Tja…de technische kant word het dan denk ik..we zullen zien hoe het er over een jaar er weer voor staat.

    Like

Geef een reactie

