Twijfelkont

Twijfel is my middle name mag ik nog wel eens grappen maar het is echt zo. Maak ik een beslissing, kan ik er uren over in mijn hoofd aan twijfelen.
De voors en de na”s worden enorm tegen elkaar opgewogen en ik kan uren lang op het internet zoeken of tijd besteden aan voorleggen aan bekenden of het wel een goede keuze is.
In welke therapie ik ook volgde kreeg ik steevast te horen dat ik moest vertrouwen op mezelf. Ik weet het echt wel, na 46 jaar heb je echt wel die ervaring dat je op beslissingen van jezelf kan vertrouwen.

En zo niet, in vele gevallen is er geen man overboord en kan je een andere koers gaan varen.
Maar over dat laatste kan ik enorm twijfelen, is dat echt zo, kan ik mezelf dan afvragen..voordat ik u meetrek in mijn hersenspinsels zal ik u de aanleiding uit de doeken doen.

Gisterochtend was ik bij een vriendin op bezoek die met mij in het revalidatieoord had gezeten. Zij werd behandeld voor angstaanvallen en vertelde dat er een nieuwe behandelmethode was ontwikkeld voor cvs/me patiënten.
Als ze straks de angstaanvallen goed onder controle had dan ging zij dit doen.
Want vertelde ze mij, zoals wij het geleerd hebben in het revalidatieoord is niet goed. En daar ben ik inmiddels ook al lang achter. Want je bent continu alert op je lijf. Je loopt de hele dag te voelen hoe het met je is.

Zoals ik al eerder verteld heb volg ik de methode van Meneer Gupta Ashok. Een van de eerste dingen die hij verteld is dat de vermoeidheid onder andere komt door de alertheid…dus die alertheid moet je gaan afleren. Dat kost heel veel moeite en training en ik heb het redelijk onder de knie.
Er zijn hele goede periodes en die duren steeds langer.

Maar dan lees ik een artikel in de krant hoe goed de methode is van dit psychologenbureau. Nu ken ik het bureau vanuit de tijd van de ADHD training en zij zijn erg aardig daar en heb er ook veel aan gehad.
En toch ..bij psychologen bekruipt mij het gevoel dat ze dan weer in je hoofd gaan duiken, en daar heb ik helemaal geen zin in.
Zoals vaker bij een twijfelgeval leg ik het dus voor en geef ik mijn eigen antwoord 😉
Niet doen dus, gewoon lekker bij Gupta blijven!
Dank u wel voor het luisteren!

13 thoughts on “Twijfelkont

  1. Het valt niet mee aan koers vast te houden. Soms is het gewoon tijd voor iets nieuws en een teken van groei, soms ga je op je mieter met die schijnbaar geweldige methode van die persoon die het zo mooi kan brengen in de media/boek/blog….

    Maar aan een therapie moet je volgens mij echt toe zijn en open voor staan en de vraag is wat het allemaal overhoop haalt.

    Nu weet je wat je hebt in ieder geval. Je weet niet wat je krijgt. Bij een nieuwe methode ben je toch altijd een beetje proefkonijntje, he. Je kan het ook eens een jaartje of wat aankijken of men nog steeds zo positief erover. Ik ben ook niet zo van al het nieuwe, maar soms zijn er ook goede nieuwe dingen en wil je de boot niet missen. Maar soms is even aankijken ook heel goed. Meestal doe ik dat laatste. Of het nou gaat om skinny jeans (pas toen ik ze drie jaar in het straatbeeld hier zag, heb ik er een gekocht) of om mindfulness (ik lees er al jaren over en maak sinds kort kleine stapjes en kijk dan hoe het voelt voordat ik verder ga)…. Ik ben zeker geen trendsetter en vele trends laat ik links liggen of gooi ik overboord als ik ze niet meer praktisch vind….

    Maarre, voordat ik een half blog schrijf hier: ik snap je wikken en wegen. Ik vat 'm helemaal je dilemma:)

    Mijn advies: aankijken!

    Like

  2. Ik laat Gupta nooit meer los, hij geeft me handvatten voor alles in het leven. Ik heb issues opgelost waar ik al jaren mee worstelde, gewoon door zijn stop techniek toe te passen. Ook zaken die niets met de ME te maken hebben.
    Gupta kost tijd en beter worden gaat met heel veel stapjes en door lagen heen gaan. Alle antwoorden zitten in jou.
    Dus: mocht je nog twijfelen, laat je niets aansmeren. Je bent goed bezig en geef Gupta de tijd. Je bent lang ziek geweest en beter worden neemt ook veel tijd in beslag.

    Like

  3. Ik snap je twijfels heel goed. Soms zie je door de bomen het bos niet meer qua aanbod wat er circuleert op het internet.
    De ene methode is dan weer beter dan de andere…blablablabla..
    Ik denk dat het goed is op je gevoel te varen.

    Een kant en klare oplossing zal er niet zo snel te vinden zijn aangezien de persoon zelf ook nog meedoet in het verhaal. Wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken.

    Blijven bij hetgeen je een goed gevoel geeft lijkt mij ook heel verstandig 🙂

    Like

  4. Ik had nog nooit van hem gehoord, heb net even het een ander ander gegoogled. Als je baat hebt bij Gupta dan moet je inderdaad lekker bij hem blijven. (Heb je 'Uw brein als medicijn' wel eens gelezen? Is erg interessant, eens in de zoveel tijd duik ik er weer in).

    Like

  5. Je bent hartstikke goed bezig! Het kan geen kwaad om allerlei nieuwe therapien van weet ik wat voor soort -logen te overwegen, als je maar niet vergeet hoe ver je zelf al gekomen bent, alleen door je eigen doorzettingsvermogen. Nadenken en twijfelen? Okee, maar NIET twijfelen aan jezelf.
    Liefs Kakel

    Like

Geef een reactie

