Leuk zijn

Tegenwoordig moet alles leuk zijn, school voor de kinderen, werk voor de volwassenen, en niet te vergeten de relaties die mensen hebben met elkaar.
Hoe vaak ik de laatste tijd heb gehoord dat mensen uit elkaar zijn gegaan omdat ze het niet meer leuk hadden. En dan praat ik niet over ernstige gevallen maar gewoon, nou ja..hij was niet meer leuk, niet meer zoals in het begin. Toen was ik enorm verliefd op hem en dat mis ik. Nu ben ik weg, heb een nieuwe vriend en het is zo leuk!!!

Zucht denk ik dan wel eens, verliefdheid leerde ik van Dr Swaab is een chemische toestand waarin ons brein ongeveer 2 maanden verkeerd en dan gaan we over of in houden van of weg ermee ;-).
En eerlijk gezegd, ik werd altijd erg onrustig van verliefd zijn. Onzeker, rommelig in mij vel, niet echt mijn ding aan de ene kant, aan de andere kant..ik had wel het idee dat ik bergen kon verzetten.

Nu is het hier thuis ook niet altijd leuk, soms zelfs periodes niet leuk. Als Meneer Williams thuis kwam zat ik ziek te zijn op de bank. Regelmatig zag ik hem kijken met een blik van niet leuk, en ik vond dat niet weer leuk.
We hadden uit elkaar kunnen gaan, ik was er niet beter om geworden en Meneer Williams was de zorg ook niet verloren voor alles dus had het veel uitgehaald?
Want als we het wel leuk hebben (gelukkig overheerst dat 😉 dan hebben we het ook beregezellig. Dan is het erg leuk!
Misschien komt dat wel omdat er periodes van niet leuk in zitten , dat je dan het andere weer meer waardeert.

Ik kon mij ook altijd verbazen over collega”s die enorme toneelstukken uitvoerde om sommen uit te leggen, want het moest wel leuk zijn voor de kinderen. Sommen zijn (behalve als je van rekenen houdt) nooit leuk of je ze nu verpakt in een cadeautje of je presenteert ze gortdroog..sommen zijn saai.
Maar vergaderingen zijn ook saai , of …of…

Waarom moet toch alles leuk zijn? Het lijkt wel alsof mensen niet meer met niet leuke zaken kunnen omgaan. En dat zie je regelmatig terug in de contacten.
Hoeveel mensen raken er niet mensen kwijt omdat ze een niet-leuk periode in hun leven hebben?
Als je op de weg rijdt en er zit een hobbel in de weg , ga je toch ook niet direct naar huis? Je kunt een andere route nemen mocht het een hobbelweg zijn, of je denkt, jammer van de hobbelweg maar straks ben ik op plaats van bestemming en daar is het ..juist leuk! Dus ik heb het er voor over, om over deze hobbelweg te gaan. Al is het niet leuk!

Geniet ik nu van een lekker weekend in het vakantieverblijf, erg leuk! Vooral met mooi weer, en als het regent genieten we nog meer 😉 nog veel leuker!

20 thoughts on “Leuk zijn

  1. Het is een leeg bestaan als je altijd maar in de jubelstemming bent en de dieptes van het leven niet durft aan te gaan. Ik wordt altijd wat onrustig van dat soort mensen.
    Leuk is niet hetzelfde als geluk, passie is niet hetzelfde als houden van, en gezellig is niet hetzelfde als aandacht geven aan je familie/vrienden.
    Maar ja…..hier zit dan ook wel iemand die alle vrienden verloor toen ze niet meer leuk was in de omgang(want ziek zwak misselijk en verdrietig) al hoef ik jou dat niet uit te leggen.
    Meneer Williams verdiend een pluim!
    X

    Like

  2. Je hebt helemaal gelijk. Alles moet tegenwoordig maar elke minuut van de dag leuk zijn, en fijn. Maar je kunt toch niet elke dag taart eten! De gewone boterhammen maken dat de taart lekker wordt. De gewone momenten van het leven maken dat de leukmomenten ook leuk zijn.

    Like

  3. Herkenbaar. Een aantal mensen uit mijn omgeving is uit elkaar gedaan omdat 'ze nooit meer leuke dingen samen deden'. Tja denk ik dan als ME patient, wij hebben 5 jaar niets leuks kunnen doen en toch hadden we het leuk met elkaar. Al keek M ook wel eens naar mij op de manier zoals Meneer Williams naar jou keek, dat is onvermijdelijk.
    Helaas dacht het merendeel van mijn vrienden er anders over toen ik ziek werd. Nu ik beter word (lezen ze op FB) nemen ze weer contact op. Ik weet niet goed hoe hier mee om te gaan. Van mij hoeft het niet meer.
    Beter met die mensen zijn met wie ik het ook fijn 'niet-leuk' had….

    Like

  4. Goede tip uit ervaring… als ze er niet meer zijn als het niet goed gaat, hoeven ze er ook niet meer te wezen als alles weer goed gaat.
    Mooi weer mensen zijn er al genoeg, echte vrienden steunen je door lief EN leed.

    Je hoeft ze niet te bannen, vergeef ze maar vergeet niet wie er wel en niet voor je was toen het niet goed ging, praatjes vullen namelijk nog steeds geen gaatjes, acties van mensen laten zien hoe ze werkelijk zijn, ook naar jou toe…

    Sterkte enne geniet van de mensen die er wel voor je zijn

    Like

  5. Wat een leuk en herkenbaar logje! Echte liefde gaat door dik en dun, en ook na storm en regen (zowel letterlijk als figuurlijk) gaat altijd de zon weer schijnen. Fijne weekend.

    Like

  6. Wat een leuk blogje heb je vandaag geschreven 😉

    Ik herken dat ook bij hoe mensen met kinderen omgaan. Als een kind even huilt of boos is of een andere emotie uit dan vrolijkheid wordt het gelijk afgekeurd, getroost of vervelend genoemd. Net alsof andere emoties dan blij niet mogen bestaan.

    Wij hebben ook een hele lange niet leuke periode gehad vol stress en angst. Nu waardeer ik het gewone veel meer, of misschien vind ik het gewone nu ook leuk.

    Like

  7. Ja, ik snap je wel. Leuk is fijn, maar niet leuk is ook een deel van het leven en dat moet je maar accepteren. Soms is het krampachtig alles leuk willen maken of hebben juist allesbehalve leuk.

    Like

  8. Het zal te maken hebben met de wegwerpmaatschappij waarin we leven. Vroeger, als er iets stuk was, gingen onze (groot)ouders aan de slag om het te repareren. Of het nou een tafel, stoel of wat dan ook was, er werd gelijmd en gerepareerd. Nu gooien we de boel weg en kopen een nieuwe. Het zal de tijdgeest wel zijn maar je hebt gelijk: het kan niet altijd leuk blijven en zijn. Dat zou idioot zijn want ook DAT is uiteindelijk niet meer leuk!

    Like

  9. Je haalt me de woorden uit de mond….
    Ik vraag het me ook dagelijks af, zeker sinds de kinderen naar school gingen. Alles moest maar leuk zijn… waarom?
    Er zijn genoeg dingen in het leven die gewoon niet leuk zijn, maar ze moeten toch gebeuren. Als kinderen alleen maar leren dat dingen leuk moeten zijn, wie gaat dan de niet leuke dingen doen?

    Marjan Noord Holland

    Mijn standaard antwoord naar de kinderen toe, bij de uitroep “ja maar dat vind ik niet leuk om te doen” was… “Je hoeft het ook niet leuk te vinden, als je het maar doet'
    Of bij 'ja maar dat lust ik niet'
    “je hoeft het ook niet te lusten, je hoeft het alleen maar op te eten'…

    Like

  10. Het leven is toch ook vaak niet leuk? Moet je dan krampachtig volhouden dat het prima en gezellig is? Zo ontzettend vermoeiend, en dat ben ik al van mezelf. Mijn man had ook al lang bij me weg kunnen gaan vanwege mijn cvs… Ik ben het dan ook hartgrondig met je eens!

    Like

  11. Goed blogje! Mijn man en ik hebben gisteravond eens een serieus gesprek gehad over bepaalde zaken in onze relatie die niet helemaal soepel lopen en hoe we het beter kunnen doen. Liefde is een werkwoord, en er zijn altijd mindere periodes, maar als je niet bereid bent die te doorleven en ervan te leren dan houdt geen enkele relatie in je leven stand.

    Like

Geef een reactie

