Fluor

De school van de jongste geeft de kinderen de mogelijkheid om elke maand een fluorbehandeling te krijgen. Persoonlijk vind ik dit een taak van de ouders maar kijkende naar het segment van de kinderen/ouders kan ik er wel iets van begrijpen.
Dit doen de leraren zelf. Dat vind ik iets vreemds, ik zou het niet als mijn taak zien dat ik de kinderen een fluorbehandeling ga geven.
Ik zou het zelf ook niet willen geven maar dat is iets persoonlijks.

Nu was ik in 1991 een kersverse moeder van een prachtig meisje wat elke dag een fluortabletje kreeg want dat hoorde zo. Zei het consultatiebureau en de bladen en ..maar het meisje was erg onrustig en sliep slecht en wij konden er maar niet achter komen hoe dit nu kwam.
Voeding, plaats bedje, in bad voor het slapen gaan, wat wij allemaal niet geprobeerd hebben, maar het meisje was erg onrustig.
We gingen een paar dagen weg en ik vergat de fluortabletjes. Een paar dagen kan ze vast wel zonder dachten wij.

Na die paar dagen sliep het meisje als het welbekende roosje, en we vroegen ons af of het misschien aan de fluortabletjes kon liggen. Onze tandarts gebeld en die bevestigde het verhaal gelijk. Het was veel te veel fluor en kinderen die er gevoelig voor zijn (nu noemen ze het adhd 😉 die worden er nog onrustiger van.
Geen extra fluor meer voor het meisje.

Het volgende meisje kreeg het ook niet en het jongetje al helemaal niet!
Toen wij op deze school kwamen las ik dat ze extra fluor gaven en zei gelijk, hij mag dat niet. Vanaf groep 3 wist iedereen dat hij het niet mocht…tot vanmorgen hij compleet overstuur thuis kwam.
Ik moest van juf, want juf zei dat ik zeurde en dat ze niets kon vinden, en toen moest ik het en nu dan?
De paniek was van zijn gezicht af te lezen!

Boos belde ik de juf. Ik vind het namelijk niet kunnen als een kind in groep 7 zegt dat ie het niet mag, zijn klasgenoten zeggen dat hij het nooit heeft gemogen om dan je zin door te drukken. Zeker bij zoiets als fluor.
Hoog blies de juf van de toren, hoog blies deze moeder terug want het blijft mijn vakgebied.
Ik kreeg excuses en ik werd iets kalmer. Ze ging het op de allergie lijst zetten.

Nu zal de jongste echt niet van 1 keer fluor enorm druk worden, maar dat was ook niet mijn angst. Ik vind het vervelend als kinderen niet gehoord worden en dat je met zoiets als dit, dan doorzet als juf zijnde.
Bij twijfel bel je dan naar de ouders, of je geeft een briefje mee, ik kan zoveel dingen bedenken.
Het zal nu nooit meer gebeuren zei de juf, fijn zei ik dan zitten we weer op 1 lijn.

29 thoughts on “Fluor

  1. Buiten dat jij wel of niet (om welke redenen dan ook) geen fluor wilt, vind ik het bezopen dat het op school wordt uitgedeeld. Wij gaan 2x per jaar naar de tandarts en Jill poetst elke dag 2x haar tanden. De school is voor onderwijs, de tandarts voor de tanden. Zo simpel is het.

    Like

  2. Maar dit is dus ook een van de reden waarom ik boos ben, kan juf niets aan doen 😉 maar ik vind het een raar beleid.
    Zo haal je dus de verantwoordelijkheid bij de ouders weg en zo jammer want net als jij vind ik school =school en tandarts voor tanden

    Like

  3. Hier ook een ventje met ADHD. Ja, niet vastgesteld, maar de vergelijking met zijn Papa is zo groot dat er wat ons betreft nooit twijfel is geweest. Tandpasta zonderfluor en zeker geen fluor behandeling. En heel jammer dat een kind niet wordt gehoord, geeft 'm toch een knauw. Hoop dat hij ook excuses krijgt van de juf in kwestie.

    Like

  4. Sjonge zeg, wat een verhaal! Ik had zelfs nog nooit gehoord van zoiets als fluor tabletjes :-s
    Dacht dat het alleen in tandpasta zat. Hier op de scholen hoor je er nooit iemand over.
    En terecht, daar mogen ze mijn kids best leren over tandverzorging (bij biologie bijv.), maar de zorg ligt bij ouders en tandarts.
    Ik zou ook zijn gaan steigeren…

    Like

  5. Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed. Geeft de juf op school de kinderen zo'n fluorlepel in hun mond die de kinderen normaal gesproken een keer in het half jaar bij de tandarts krijgen. Dat is toch A. hun taak niet en B. een keer per maand is dan toch ook veel te veel. Heel raar. Los daarvan vind ik het ook vreemd dat de juf niet beter naar een kind luistert. Zo'n zelfde soort voorbeeld had ons buurjongetje. Omdat hij zich niet lekker voelde had hij van zijn moeder een paracetamol gekregen. Eenmaal op school ging het niet beter en wilde hij naar huis waarop de juf er nog een paracetamol in duwde. Een klein overdosisje dus…

    Like

  6. Wat een idioten… om dat door te duwen? Belachelijk.

    Ik dacht eerlijk gezegd dat dat fluorgedoe al weer lang uit was. Wij hadden het ook op de lagere school ergens midden jaren 70(!). Tegenwoordig schijnt het stukken beter te gaan met de gebitjes, en dat allemaal zonder fluor in het drinkwater of acties van school.

    Like

  7. Na fluor is helemaal niet zo supergoed altijd,onze tandarts moet er ook niks van hebben en raadde het mij altijd af dus niemand krijgt hier fluor . Maar dat school zulke dingen gaat doen vind ik werkelijk bijzonder te noemen zeker zonder overleg met ouders vooraf. Ik zou er ook zeker geen toestemming voor geven.

    Like

  8. Suf daat er gecontroleerd wordt op luizen? Nooit luizen gehad zeker? Als dit niet op school gecontroleerd wordt en er niet op tijd bij bent, krijg je een epidemie waar je u tegen zegt, en heb jij je kind net luizenvrij, komen ze er weer aan doordat er niet gecontroleerd is. en zo blijf je dan maar door gaan.

    Met controle houd je er controle op en kan er zelfs hulp geboden worden, op de school hier krijg je zelfs hulp en middelen om het te bestrijden, speciaal voor degene die dit niet kunnen bekostigen. Ook wordt er discreet hier er mee omgegaan, zodat een kind geen kans heeft een buitenbeentje te worden

    Soms zien ouders dit ook over het hoofd, doordat ze niet weten hoe het er uit ziet (jah die zijn er dus echt, geen geintje) als je dan geen luizencontrole op school had gehad.,… had dat arme kind en nog vele andere er de pineut mee geweest! “maar dat was toch roos?!” nee dat was dus geen roos, maar luizen.
    Dan was het ene kindje luizenvrij, maar doordat de andere kindje de ouder(s) niet wist(en) dat er luizen waren, kom je zo weer aan die leuke kriebelbeestjes.

    Dusse controle hierop is geen overbodige luxe 😉

    Even terug naar fluor, dit is een taak van de tandarts niet van school of er moeten veel kinderen op school zitten die geen tandarts kunnen betalen?

    Like

  9. Breek me de bek niet open… Toen mijn kind ooit luizen had en steeds opnieuw werd herbesmet omdat niet alle ouders hun kinderen controleerden was ik in staat om persoonlijk de hele klas komen te controleren, in de brugklas! Sorry dat ik even van het onderwerp afraak.

    Like

  10. In Mijn tijd was er geen fluor. Maar ik heb wel een goed gebit. Volgens een tandarts is gewone zwarte thee heel goed voor je tanden want daar zit een vorm van fluor in. Laat ik daar nou al van kinds af aan liters van drinken.

    Mary

    Like

  11. Je hebt heel goed geblazen, wat een *juf. Als een kind van een jaar of 10 zegt dat hij dat niet mag hebben en zijn klasgenoten ook nog eens en je drukt het er maar even door. Waar is je respect dan voor de kinderen.
    Hier ook geen fluor op school Onze tandarts is er ook niet voor. Ik weet wel dat wij vroeger bij de tandarts altijd een behandeling kregen, Brr…. Een uur niet mogen eten/drinken en dan voelde je de hele dag die stukjes nog in je mond. Je kon blijven tandenpoetsen.

    groetjes,
    Anja

    Like

  12. Kan niet dit, kan echt niet. Sowieso is het vreemd dat er op een school fluor wordt uitgedeeld maar als dit dan toch gebeurt moet het in overleg met de ouders. Punt uit. Ik zou witheet worden (en afhankelijk van mijn hormoonhuishouding een brief schrijven naar de schoolinspectie, echt!)

    Like

  13. Helaas is dit doordrammen van alle tijden. Mijn zoon had vroeger last van astmatische bronchitis en mocht geen melk producten als hij het benauwd had en dan kreeg hij ander drinken mee naar school in plaats van de schoolmelk. Maar zijn toenmalig juf eiste dat hij gewoon melk zou drinken omdat de andere kinderen dan zouden zien dat mijn zoon iets anders had. Dat heb ik toen ook hoogst persoonlijk opgelost met woorden waar ze niet van terug had. Ben wel netjes gebleven uiteraard. Maar soms moet je op je standpunt blijven staan.

    Like

  14. Misschien raadzaam als de school de richtlijnen van het Ivoren Kruis eens raadpleegde, dit is absoluut niet conform deze richtlijn.
    Afz. Een tandartsassistente

    Like

  15. De fluor daargelaten zou ik een juf die a. niet naar mijn kind luistert als het gaat om zijn/haar eigen gezondheid en b. er mee om gaat op een manier die absoluut niet door de beugel kan ernstig op het matje roepen. Hoe haal je het in je hoofd.
    Briefje/mailtje naar ouder, even kortsluiten maar dit? Goed gedaan, Mw. Williams. Hopelijk leert ze er van.
    En de juffen zich maar afvragen waarom die ouders zich toch zo mondig opstellen tegenwoordig.. 😉
    That reminds me… ik heb nog een juf te gaan..

    Like

Geef een reactie

