Andermans boeken

Kent u dat gevoel dat u naar iets kijkt en denkt, dit plaatje klopt niet maar ik weet niet waar het klopt?
Vast wel, en dit gevoel heb ik sinds een driekwart jaar bij een vriendin van mij.
Het is een doodgoeie meid, met een parttime baan in de verzorging, hij werkt in een fabriek en ze hebben samen een kindje. Ze wonen in een leuk huis in een dorpje en werken allebei.

Afgelopen zomer vertelde ze mij dat ze de badkamer gingen verbouwen. Dat is toch een behoorlijke dure klus. Als hij bezig was met verbouwen dan ging zij een week all-inclusive met haar kind vliegen naar een ver vakantieland.
Toen zij dit vertelde , keek ik haar met stomme verbazing aan.
Persoonlijk denk ik dat een verbouwing toch veel kost en om dan ook nog eens op vakantie te gaan.
Ik moet zeggen,het ontschoot mij ook zo dat ik mij erover verbaasde dat dat überhaupt samen kon.

Ze schoot enorm in de verdediging , wat van mij echt niet hoefde maar ik vind het gewoon bijzonder dat als je een dure verbouwing hebt dat je dan ook nog op vakantie kan. Persoonlijk zou ik het niet eens willen maar dat doet niet terzake.
De verbouwing viel enorm tegen en er kwam een behoorlijk bedrag bij de hele verbouwing op.
Regelmatig klaagde ze dat ze beter niet op vakantie had kunnen gaan want dan had het geld bij de verbouwing gekund.
Mijn idee ook maar ik bemoeide mij er niet mee.

Aan het einde van de zomer was de verbouwing klaar en zei ze dat ze het zo jammer vond dat ze niet samen op vakantie waren geweest. Ik zei dat ze nu een prachtige badkamer had en daar toch ook heel blij mee was.
Dat het fijn was dat ze quitte hadden gespeeld.

Twee weken terug belde ze op, ze gingen in de herfstvakantie naar een ander ver vakantieland. Nu met z’n drieën , heerlijk all-inclusive, dat hadden ze wel verdiend na zo”n vervelende verbouwing.
Ik moet heel eerlijk zeggen mijn mond viel open. Ik wist niets te zeggen.

Afgelopen week belde ze , ze begon over ditjes en datjes en toen kwam de crisis aan bod. Vreselijk he zegt ze tegen mij en toen merkte ik dat het hele gebeuren mij hoog en dwars zat. Ik kapte het gesprek netjes af en hing op.
Ik zei tegen Meneer Williams als zo”n iemand klaagt over de crisis irriteert mij dat, als je dit allemaal kan doen in een tijdsbestek van drie maanden vind ik dat je totaal geen recht hebt om te klagen over de crisis.
Mijn moeder zeg altijd kind, andermans boeken zijn duister om te lezen, en dat geloof ik graag!

21 thoughts on “Andermans boeken

  1. Speciaal verhaal, en ja soms snap je er helemaal niks van, mijn moeder zei daarover altijd….als je het weet (hoe ze het doen) dan is het te laat ( failliet o.i.d)
    Ik ben bang dat het in dat huishouden niet goed blijft gaan…

    Like

  2. Kijk weleens naar dubbeltje opzn kant? Man die mensen ongelofelijk hoe dom kun je zijn. Ik vraag me af waarom ik kijk want ik irriteer me rot en zou die mensen op willen bellen om te zeggen wat ik denk. Hoge schulden maar allemaal hebben ze recht op…. Ik zou geen oog meer dichtdoen. Maar goed om me heen zie ik ook veel gebeuren waarvan ik denk; hè hoe kan dat nou?
    Fijne dag.

    Like

  3. Ik kende het gezegde niet maar wat een wijze woorden van je moeder “andermans boeken zijn duister om te lezen”, ik ga 'm onthouden. Misschien hebben ze een erfenis gehad of de loterij gewonnen? Maar als mensen over dit soort luxe zaken gaan klagen heb je weinig echte zorgen denk ik dan altijd.

    Like

  4. Ik ken dat soort mensen ook en word daar HEEL erg moe van. Ik kan ze niet meer om me heen hebben na de afgelopen jaren waarin wij meerdere malen hebben moeten leven van mijn niet al te hoge salaris omdat Vlam niks verdiende.

    Like

  5. Zo lees ik net van iemand die van een klein budget moet leven, dat ze elke maand 2600 euro netto salaris heeft, persoonlijk vind ik dat niet echt een klein budget. Wat voor de een veel is, is voor de ander blijkbaar maar weinig…

    Like

  6. Die verschrikkelijke crisis. Ik heb er zelf,dankzij een spaarzaam leven, nu niet meer zoveel last van. Maar als ik terugblader in mijn eigen uitgelezen boeken weet ik dat het voor mensen die pech hebben, door ontslag, niet meer kunnen werken door ziekte, of iets dergelijks, erg verschrikkelijk en beangstigend kan zijn.
    Sis

    Like

  7. waarschijnlijk zijn hun vaste lasten ook hoog, want ze doen alleen maar gratis dingen en 2ehands en overal op bezuinigen. Dus ja, je kunt wel een hoog salaris hebben maar als de vaste lasten er ook naar zijn. Maar ik had het ook niet verwacht, hoor toen ik het las. Want dat is meer dan ons en wij kunnen zeer ruim leven van wat wij hebben en gaan ook zomers naar pretparken met ons kind(eren) en lekker uit eten met mijn hubby. Minimaal 2-3x per jaar. Gewoon even zonder kindjes, heerlijk… Maar ja, zo heeft ieder zijn keuze en als ze zich daar goed bij voelen.

    Anja

    Like

  8. Het is niet alleen dat ze klagen, maar ze zijn draaien om als een blad aan een boom. Alleen daar word je al moe van! Neem een besluit, en houd je daaraan. En ach, als je je een keer vergist, is menselijk toch? Misschien beter als je het boek een tijdje weglegt. Kun je daarna altijd weer besluiten of je het openslaat of niet…
    Fijn weekend en liefs,
    Kakel

    Like

  9. Ja, heel vermoeiend, dit soort gejank. Ik kan daar ook niet zo goed tegen, weet niet zo goed wat het met dat soort mensen is. Mensen willen teveel tegenwoordig en soms willen ze het niet eens meer voor zichzelf maar meer om de schijn op te houden voor de omgeving. Een beetje treurig is dat…..

    Like

  10. Och, ik weet het niet. Ze zit in haar eigen leventje, met haar eigen beslommeringen en die spreekt ze hardop tegen je uit. Klaarblijkelijk ziet ze je als een vriendin tegen wie dat kan. Ik denk dat ze zich lam zou schrikken als ze zou weten wat je er van denkt – want je vindt er behoorlijk wat van 🙂 Misschien wel zo eerlijk om dat een keertje te doen, jullie zitten klaarblijkelijk niet helemaal op dezelfde golflengte.

    Ik kan ook zo lekker lopen te ventileren over dagelijkse zaken – terwijl de échte zaken onder de pet blijven – en dat begrijpt ook niet iedereen. De uitspraak van je moeder is een mooie, hier klinkt 'ie als 'je kan niet bij de ander in de portemonnee kijken'.

    Like

  11. Ik kom tijdens mijn cursus heel wat van dit soort voorbeelden tegen. Het kan niet op tot er een tegenslag komt en er geen buffer blijkt te zijn, dan pas begint de ellende. Maar dat wil zij nu dus duidelijk niet zien!

    Like

Geef een reactie

