Creatieve zondag

Jaren geleden kwam ik thuis te zitten met een burn out. Ik kon uren naar buiten staren en als iets kleins moest ging ik al huilen. Dat dat niet goed was wist ik wel maar voelde ik niet zo.
Ik moest iets nieuws doen , iets wat mijn geest zou prikkelen.
Maar het mocht niet te veel moeite kosten want in mijn gedachten was ik dan weer zo moe en ziek.

Op dat moment, kwam net het breien weer in en zag ik prachtige gebreide sokken voorbij komen. Dat leek mij nu ook eens leuk om te leren.
Ik ging op zoek naar uitleg, broedde een hele avond op een sok en zette een oproepje op internet.
Daar reageerde mijn achterbuurvrouw op en zij leerde mij sokken breien.
Eerst op grote naalden maar al gauw op hele kleine pennetje die net op sateprikkers leken.

De verwarring lag uiteraard snel voor de hand, dus moest ik soms mijn breinaalden redden uit de sate 😉
Maar inmiddels vorderde de sok langzaam maar gestaag. En ik werd heel enthousiast. Ik bleef er uren voor op en zocht het helemaal uit, sokken breien was mijn nieuwe liefde.

Ook het breien an sich kwam helemaal uit het slop en ik bracht de eerste stich and bitch groep naar mijn stad. Ik werd geïnterviewd en ik werd bijna een plaatselijke beroemdheid met mijn sokken.
Ik had het werk weer deels hervat en mijn collega”s konden mij plagen met citaten uit de interviews 😉

Ik kan wel zeggen dat dat allemaal een grote bijdrage heeft geleverd aan mijn welzijn. Sokken breien doe ik niet meer, ik vind het vaak prachtig om te zien maar wat een werk!
De oma van Meneer Williams vroeg een keer voorzichtig of we zo weinig geld hadden want de sokken bij de hema waren toch niet zo duur 😉
Een paar zelfgebreide sokken zijn tegenwoordig een vermogen waard 😉

Inmiddels worden de sokkenwolletjes voor veel meer dingen gebruikt omdat ze zo ontzettend mooi van kleur verlopen en je er geweldige dingen mee kan haken en breien.
Toch koester ik er goede herinneringen aan, het was het gevoel van doorzetten en je doel behalen, al was het alleen maar om sokken te leren breien!

15 thoughts on “Creatieve zondag

  1. Mijn oma kon praten en breien tegelijk en wist dan nog truien met de meest moeilijke patronen te maken. Ik ging er altijd naast zitten en maar kijken. Helaas lukt het mij voor geen meter, want lijkt me wel wat dat “therapeutisch” breien. En sokken zoals die van jou, kun je niet eens ergens kopen, te leuk gewoon!

    Like

  2. sokken….ik heb ooit op de lagere school een kat gebreid. Veel en vaak uithalen, strenge boze juf…t t t t heb je het nu alweer vermeerderd?
    en dan uiteindelijk die geribbelde knuffel gevuld met rijst. Daarna jaren lang breifobie gehad hahahaha
    Nu staat er alweer een maandje zo'n leuk boekje me aan te staren met breisels voor 1 bolletje wol…..wol en pennen had ik al langer, en mooie wolletjes ook. nog van de vorige poging.
    Dus wie weet,misschien komt er van de winter wel zo'n setje sokjes uit mijn handen. Je weet maar nooit 😉

    Like

Geef een reactie

