Levensstijl

In november besloot ik , geen operatie maar wel graag de kilo”s eraf. Hoe moest dat want ik had door de afgelopen jaren heen gezien dat een specifiek dieet alleen maar een averechtse werking had. Zoals je zo vaak leest, na het dieet vlogen de kilo”s erop met bonus erbij.

Door mijn ziek zijn had ik al veel uitgevogeld over eten en besloot ik gezonder gaan eten. Ik eet geen varkensvlees, weinig rund, af en toe kip of vis.
Ik eet amper brood, niet omdat ik het niet lekker vind, integendeel , ik kan zo een half brood opeten en daarna nog eens een bak yoghurt naar binnen gooien en ..en…
Het geeft soms vreemde reacties al je zegt ik eet geen brood. Wat een modern gedoe zeg, zeker om die gluten, en dan krijg je van mensen die zich nog nooit in voeding hebben verdiept een hele lezing dat het maar een flauw gedoe is dat niet brood eten.
Simpel, ik eet geen brood want van brood krijg ik honger…ik ben niet de enige hoor, er zijn veel meer mensen die dat hebben. Wat je ermee doet moet jezelf weten maar voor mij geen brood.

Ik eet tussen de middag warm, heerlijk om 12 uur een warme maaltijd. Ik ben in de luxe positie om dat te doen want ik ben thuis.Inmiddels kan ik in een half uurtje al een heerlijke warme maaltijd bereiden.
In de avond heb ik vaak weinig trek en als ik warm eet, heb ik er vaak tot de volgende morgen “plezier “van. Ook hier krijg ik allerlei verhandelingen waarom warm eten tussen de middag toch niet a-handig is b- niet gezond is…

Ik ben geen voedingsdeskundige , alhoewel ik toch behoorlijk veel onderzoek naar voeding heb gedaan. Ik weet inmiddels dat er voeding is die je vult en voeding is die er voor zorgt dat je honger krijgt. Zodat je nog meer gaat eten en je eigenlijk overeet zonder dat je het voelt/weet en na een uurtje denkt, ik lust eigenlijk nog wel wat.
Inmiddels is dan je wilskracht aan de beurt. Neem een slechte dag of vermoeidheid en die wilskracht is ver te zoeken.
Dan kom je in het excuus verhaal terecht. Ach..ik hoorde vandaag ook nog dat de tante van de tante en daar de oudtante van het slecht heeft…onderwijl stop je een chocolaatje in je mond..en nog een..en nog een…

Het makkelijke van een nieuwe levensstijl ten opzichte van een dieet is dat het gewoon wordt. Het is niet iets specifieks of je mag dit of dat niet of juist wel…Je maakt een keuze wat goed voor je is, en is dat brood dan is dat fijn maar is dat geen brood even goede vrienden 😉
Inmiddels zit ik op een soort plateau, ik ben veel afgevallen en de wijzer kruipt nu naar beneden.
Ik voel mij een stuk beter sinds vorig jaar november en ik wil graag nog wat kwijt.

Twee dingen spelen dan voor mij een rol, mijn bewegingspatroon zou omhoog kunnen maar met drie keer in de week sport en elke dag een flink eind wandelen met de honden zit ik enorm aan mijn tax. Ik heb al 1 verplichte rustdag in moeten lassen. Ik zou ook en dit wel heel driest 😉 kunnen accepteren dat het nu heel langzaam gaat en ik bijvoorbeeld over een half jaar niet nog eens 25 kilo kwijt ben maar 5 of 10?
Gewoon genieten van het nu? Past eigenlijk wel heel erg bij mijn nieuwe levensstijl 😉

12 thoughts on “Levensstijl

  1. Niks van al die tips en trucs enzo aantrekken en heerlijk je eigen koers varen, is een goed plan. Me dunkt dat je na die 35 jaar (ja, toch? ;)) wel weet wat goed voelt en goed is, voor je eigen lichaam.

    Hier -zoals je weet- ook behoorlijk afgevallen. Ik eet nog wel brood (heerlijk!) maar heb de drank gehalveerd en schep 's avonds minder op. En in plaats van zoette tussendoortjes eet ik een extra boterham, gedroogd fruit of noten. Werkt prima. Ik wil nog 5 kilo kwijt, maar die komen wel. Na de vakantie 😉

    Go girl!

    Like

  2. Lekker doen waar jij je goed bij voelt en de anderen mooi laten kletsen. Zelf zit ik al jaren op hetzelfde gewicht en hoewel dat ietsjes teveel is ben ik blij dat het stabiel is en ik niet aankom. Ik eet zelden zoete of foute tussendoortjes want ik heb ze niet in huis want ik kan er niet van afblijven. Op vrijdag koop ik altijd wel iets lekkers als een soort van beloning, werkt prima voor mij.

    Like

  3. Knap hoor, zomaar omgooien. Ik vind van mezelf dat ik dat ook moet doen, “geoznder” gaan leven, maar zucht… zo moeilijk om niet af en toe te bezwijken onder de druk van bankhangen met een zak chips… Petje af dus voor jou.

    Like

  4. Geen (glutenvrij) brood zou voor mij wellicht ook een optie zijn omdat glutenvrij brood nogal calorierijk is. Mijn 'probleem' – denk ik – is de overgang, want beweging heb ik voldoende en snoepen doe ik vrijwel nooit. Glaasje wijn af en toe lust ik wel. Ik denk dat ik toch maar eens een dietiste opzoek met verstand van coeliakie.

    Like

  5. Mijn ervaring is dat een persoonlijke manier van eten het beste werkt. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. je bent toch heel goed bezig!
    Dat je honger krijgt van brood is nieuw voor mij. Ik zal er eens wat meer op gaan letten.

    Like

  6. Tussen de middag warm eten deden hier vroeger alle boeren. Is eigenlijk juist heel logisch omdat er dan nog een middag zware arbeid volgt.
    Op een gegeven moment wordt het echt superlastig om er nog niets af te kijken omdat je lijf gewend is aan een bepaalde inname. Bij mij gaat er in ieder geval helemaal niets meer af.

    Like

  7. Sinds augustus vorig jaar eet ik geen brood, suiker en gluten meer. Terwijl ik niets lekkerder vind dan donkerbruin brood met kaas. Maar het is wat je schrijft: na het eten ervan voel je je moe worden, in plaats van dat je er fit van wordt. Sommige mensen vragen wanneer ik weer “normaal” ga eten. Tsja, denk ik dan, het is maar wat je normaal vindt… Je voelt zelf aan je lijf wat het beste voor je is, mooier kan het toch niet?
    Je bent een kanjer!
    Liefs Kakel

    Like

Geef een reactie

