Priet praat

Dit weekend hadden wij twee verjaardagen, helemaal het summum..not . Ik heb een hekel aan verjaardagen, niet om de jarige , zeer zeker niet maar 9 van de 10 keer kom je in een kamer met mensen waarvan je de helft of bijna iedereen alleen op verjaardagen ziet.
Het is er druk, je verstaat elkaar amper en er spelen altijd andere dingen die ik dan weer haarfijn aanvoel.

Verjaardag nummer 1 begon gelijk goed want ik gaf de jarige haar cadeau waarop ze op luide toon vermeldde dat dit het eerste cadeau was wat ze kreeg vandaag. Ik had even daarvoor haar man begroet dus kreeg een raar gevoel erover maar dit bleek niet het geval. Haar horror schoonzus (haar woorden 😉 zat in de kamer en die was gekomen omdat het moest zonder cadeau. Nu gaat het niet om het cadeau zei de vriendin maar in de ochtend was er een vriendin geweest ook zonder cadeau.
Ik zei gelijk dat een kleinigheid toch leuk is. In december word ik 48 en ik ben bezig met een verlanglijstje, dat vind ik nog steeds leuk!

De vriendin in de ochtend had haar onopgevoede kind meegenomen en de nieuwe bank van de jarige was geruïneerd door paprikaships en schoenen. Ook was het kind op tafel gaan zitten (dure tafels..) en zo uit de bakjes gaan eten.
De jarige was nogal verhit en toen het zoontje van de schoonzus boven een pot verf over de vloer (lees tapijt) gooide was de lol van het verjaardag vieren snel af.
Het was paniek en de schoonzus was zwaar gepikeerd dat haar zesjarige zoontje te horen kreeg dat hij iets had gedaan wat niet mocht. Uiteraard..u voelt hem al aankomen, had de jarige niet een pot verf op een tafeltje mogen zetten.
Nu heeft de jarige zelf een 8 jarige dochter die haar neefje al had gewaarschuwd maar het mocht niet baten. De schoonzus vertrok zwaar beledigd met een huilend kind..

We zijn op de terugweg even op een parkeerplaats gaan staan en onder het genot van een ijsje hebben wij dom naar de koeien gekeken die geen verjaardag vieren met kinderen en schoonzussen 🙂

Verjaardag nummer 2 was druk…zoveel mensen, zoveel verhalen…Ik had het gelijk gehad toen ik binnen kwam. Het is een relatief klein huis en ze hebben een hele leuke tuin. Nu wil het geval dat het hele gezin in de zomer jarig is dus vaak zitten we buiten maar dat kon helaas niet.
Maar wat mij het meeste opviel aan de verjaardag was het priet praat gehalte. Niemand die iets interessants te vertellen had. Geen leuk boek gelezen? Alleen de dochter met haar kleintje vertelde over jip en janneke e.d waarop alle volwassen vrouwen inhaakten over hun favoriete voorleesboek…gaap..ik hoopte nu net die periode achter mij te hebben gelaten.
Toen de man van een van de vrouwen met een vette knipoog zei dat hij jip en janneke adult versie las moest ik van de zenuwen vreselijk lachen..en dat leverde mij bijna een vrouwenban op 😉

U begrijpt mijn portie verjaardagen zit er even op!

20 thoughts on “Priet praat

  1. Enig! Ik ben er ook zo dol op. Not. Gelukkig een kleine familie en een man die net als ik ook geen verjaardagen viert. Rest alleen die van Jill nog. Die ene per jaar overleef ik nét 😉

    Like

  2. Jeetje wat een toestand op die verjaardagen. Ik had de afgelopen maand 7 verjaardagen (van familie dus dat is ieder jaar hetzelfde) daar bovenop een diploma-uitreiking met feest, een jubileum van een zwager en een 25-jarige bruiloft van broer. Man wat zal ik blij zijn als ook het laatste feestje achter de rug is. Ik haat die feestjes waarbij je met allerlei onbekende mensen in een ruimte wordt gezet en je jezelf maar moet zien te vermaken.

    Like

  3. Vierentwintig jaar geleden heb ik aangekondigd dat dit de laatste verjaardag was die ik vierde en dat ik ook geen verjaardag van anderen meer ging vieren. Ik vind het leuk als mensen in de weken voorafgaande of na mijn verjaardag stuk voor stuk komen. Die mensen kan ik dan de aandacht geven die ze verdienen. Toch zijn er nog steeds familieleden die op de dag zelf komen. Jammer dan, ik heb weinig tijd en niets in huis.

    Like

  4. Vroeger zat mijn huis vol: 1x met familie, 1x met vriendinnen en hun kindergrut en dan nog een keer het kinderfeestje. Gewoon een week je huis op zijn kop maar zoals ze in Brabant zeggen: allus vor ut jong 🙂

    Nu vieren we alleen nog 2 kinderverjaardagen en dan ook alleen nog maar voor familie. Ik geloof dat ze echt mijn genen hebben (en die van mijn vader) want ik heb echt helemaal niks met verjaardagen. Vier die van mij al jaar of 10 niet meer, vind 'op verjaardag gaan' ook al niks en oudste heeft dit jaar ook een mooi iets uit het smoezenboek geregeld.

    Like

  5. Ik voel me bijna bezwaard, maar ik vind zo'n huis vol heerlijk.. ik kook uitgebreid, heb altijd veeeeel te veel eten en moet stiekem om mijn schoonzusje lachen die daar dan altijd maar de helft van eet 😉
    Volgens mijn moeder heb ik de genen van mijn oma, haar moeder. En inderdaad, de verjaardagen bij opa en oma (waarbij ik onder de trap lag te spelen) zijn goede jeugdherinneringen. Mijn eigen kinderen vinden de menseninvasie ook altijd fijn.

    Het is gewoon lekker – vind ik. Mensen waar ik van hou om me heen in verschillende samenstellingen. Heb een aantal vriendinnen die er niet van houden – en het zelf ook niet vieren – en daar ga ik lekker mee uit eten of naar het theater op een ander moment. Ieder zijn meug en even goede vrienden. Maar ik wil wél aandacht op en rond mijn verjaardag 🙂

    Heel soms vier ik het niet of klein. Dan werkt het lijf weer tegen. Meestal komt iedereen dan in de weken daaromheen wel langs.

    Like

Geef een reactie

