Jehudi

Sinds een tijd werkt de middelste als vakkenvuller bij een grote supermarktketen. Ze heeft het er ontzettend naar haar zin en vindt werken in de winkel heel erg leuk. Daar ben ik uiteraard heel blij om. Ze werkt ook veel en is erg collegiaal. Kan iemand niet werken dan springt zij bij.
Haar ploegleider is ook heel blij met haar.

Dat is een leuk en gezellig verhaal denkt u, en dat zou het ook zijn als zij niet collega”s had die een andere achtergrond hadden. Vlak voor het paasfeest hadden ze bij elkaar gezeten en waren ze aan het kletsen geweest over feesten in het algemeen.
De middelste had verteld dat ze joods was en bepaalde feesten haar niets zeiden omdat wij die niet vierden.
De stilte was oorverdovend geweest en sinds ze het gezegd had , negeerden deze mensen haar.

Maar zoals vaker bij dit soort “stille oorlogen” was het niet genoeg om te negeren. Haar fietsband was regelmatig om mysterieuze reden leeg, een schroef werd los gedraaid in haar voorwiel, mocht zij gaan fietsen zou ze zich vreselijk bezeren.
Nu is de middelste niet op haar mondje gevallen en deed haar beklag bij haar ploegleider die er helaas niets mee kon want er stond geen naam bij.
Meneer Williams heeft haar wel eens opgehaald omdat de situatie zo ernstig was.

Nu heeft ze zoals alle mensen van haar leeftijd whats app en zit in een groepsapp van haar werk. Daar werden deze mensen ook toegelaten en begonnen haar nu namen te geven en haar de schuld te geven van wat er in de wereld gebeurd.
Ze vertelde dat ze op haar werk regelmatig Jehudi wordt genoemd, het betekent jood. Niets meer, niets minder…maar ik hoef u niet te vertellen wat er gebeurde toen iemand zijn moeder zwarte piet werd genoemd…

Ik ben heel boos, wij hier kunnen niets doen aan het probleem in Israel, wij verafschuwen geweld en ik geloof nooit dat dit de bedoeling was van geen van beide kampen. Maar dat staat terzijde, de middelste is een leuke 18e jarige dame, die heel toevallig een joodse moeder heeft en daardoor joods is. Bepaalde gebruiken hebben wij nog en verder zijn we gewoon net zoals u en de rest van de wereld.
Maar wat moet zij nu doen? We hebben een heel gesprek gehad over negeren en over de wijste zijn en over..hallo…het is eigenlijk wel genoeg geweest!

Ieder mens verdient respect voor zijn of haar levenswijze/geloof en het bijzondere vind ik toch wel dat de mensen die daar de grootste mond over hebben, zelf het hardst deze regel breken.
Het moet nu over zijn heb ik gezegd, anders kom ik 🙂

26 thoughts on “Jehudi

  1. Als ik dit lees word ik zo verdrietig. Het lijkt wel of we niets willen leren van het verleden. En hoe kun je een kind iets aanrekenen wat een regering van een heel ander land doet toevallig omdat zij van hetzelfde volk is. En dat geldt voor ieder volk en geloof. Sterkte!

    Like

  2. Als ik dat laatste zinnetje lees, moet ik toch even lachen. Hup daar gaat ma met de plu naar het werk van middelste om even op een paar billen te meppen.
    Ik ben altijd stomverbaasd als ik zoiets lees. Kan me bijna niet voorstellen dat mensen het doen.(dit wil niet zeggen dat ik twijfel aan je verhaal, want ik weet dat dergelijke dingen veel gebeuren) Als we in onze maatschappij zonder oorlogen al niet eens met verschillende geloven kunnen samenleven en samenwerken dan is het ook niet vreemd dat de oorlogen de wereld niet uitgaan.
    Misschien heet het Meldpunt Discriminatie, of een andere instantie, tips hoe je hiermee kunt omgaan.

    Like

  3. Hmmm, misschien kan mama beginnen met een gesprekje met de bedrijfsleider – want die kan écht wel wat meer hiermee dan dat er tot op heden mee gedaan is. Moet middelste wel willen natuurlijk 😉

    Sterkte ermee voor middelste. 18 is best jong om er achter te komen dat de wereld niet echt eerlijk in elkaar zit.

    Like

  4. Bah wat unfair!!Sommige mensen trekken geen maar dan ook absoluut geen lering uit wat de mensheid is overkomen ….. wanneer laten we nou iedereen eens in zijn of haar eigen waarde……*zucht* Mevrouw Williams en dochter heel veel sterkte gewenst!!

    Like

  5. Wat erg om te lezen .Dit breekt je hart toch als je kind zo behandeld word ,een prachtmeid die graag en hard wil werken .Wanneer stopt dit toch eens ,nu zijn deze jonge mensen niet eens meer onbevangen ! Ja het maakt me triest om je verhaal te lezen !!
    Sterkte ,Elisabeth

    Like

  6. Je hebt helemaal gelijk. Dit KAN niet. Wat zijn er toch veel onverdraagzame mensen in Nederland. Nederland nota bene waar we ons druk kunnen maken om zwarte piet. Als dat onze grootste zorg is, hoe goed heb je het dan eigenlijk wel niet???

    Like

  7. Ben zelf ook Joods, en sinds de escalatie in het Midden Oosten worden mij dingen persoonlijk aangerekend.
    Zoals de reactie van Max Pam ooit was toen een Marokkaan dezelfde rechten op discriminatie claimde als Joden: HAHAHA.
    Ik heb er niets aan toe te voegen….
    Luz

    Like

  8. Dit vind ik toch wel een zaak die een leidinggevende zou moeten aanpakken. Als je niet collegiaal kan omgaan met anderen die anders zijn of wat dan ook, gesprekken, waarschuwingen want ook mensen die kortzichtig denken, kunnen veranderen, ze zijn nog jong. Verandert hun houding niet dan zijn ze niet geschikt voor hun werk [verzieken van de werksfeer] en dan zou ontslag moeten volgen.

    Like

  9. Zo, het werd ineens even helemaal rood voor mijn ogen. De nijd giert door mijn lijf. Wat een stelletje laffe misbaksels. Een pak op hun sodemieter zou ze goed doen!
    Toch vind ik de houding van de werkgever onder de maat. Hij kan best met heel de bubs bij elkaar gaan zitten en een gesprek beginnen. Hij maakt zich er te gemakkelijk vanaf, zeker als hij tevreden is over je dochters inzet.

    De houding van je dochter dwingt respect af! Ze staat haar mannetje en weet wanneer ze haar vader moet bellen. Dat getuigt niet van zwakte, maar van veel wijsheid in het jongmens.
    Als ik je ergens mee kon helpen, zou ik het onmiddellijk doen!
    Liefs en sterkte,
    Kakel

    Like

  10. Via via kwam ik hier terecht. Eigenlijk te gek voor woorden. Waar je ook vandaan komt, mensen zouden het niet eens moeten vragen, tenzij het echt alleen maar uit pure belangstelling is. Je bent mens.

    Like

  11. Wat lijkt me dat moeilijk. Ongelooflijk ook dat zoiets gebeurt. Het is natuurlijk heel verstandig om het te negeren maar ik kan me voorstellen dat dat op een gegeven moment niet meer lukt.

    Like

  12. Nouja zeg! wat een rare fratsen halen mensen toch uit naar elkaar toe.
    Ik kijk regelmatig op zondag een programma over het Jodendom, vind het reuze interessant. Bijzonder hoor dat je verteld dat je Joods bent, ik hoor het nooit om mij heen, terwijl ik er wel veel over lees sinds tegenwoordig, maar dat is meer omdat het ook weer zo negatief in de krant staat. Dat Joden zich schamen voor hun geloof bijvoorbeeld..en dat ze gepest worden. Bizar…BIZAR!! Hou jij je ook aan de gebruiken van het geloof? Kosjer eten enz enz?

    Like

Geef een reactie

