Menswaardig

Twee jaar geleden kreeg de schoonvader van mijn vriendin de diagnose longkanker en hersentumor. Hij was net een jaar met pensioen en had zich enorm verheugd om meer tijd met zoon en familie door te brengen.
Hij kon zich er niet bij neer leggen en was boos.
Er werd een behandeling gestart met de prognose dat hij er nog drie maanden zou zijn.

Die drie maanden werden 2 jaar maar toen was het ook helemaal op. Drie hersentumoren en de longkanker was uitgezaaid. De strijd verloren, het gezin van mijn vriendin was onmetelijk verdrietig.
De boosheid hield hem overeind, hij wilde leven. Zijn geest was zo sterk en dat hield hem op deze wereld.

Hij wilde in eerste instantie niets weten van euthanasie en verzette zich heftig tegen een laatste wilsbeschikking.
De hersentumor veroorzaakte epilepsie en verlamming, de arme man wilde nog zo veel zeggen maar kon het niet meer.
Hij heeft geleden tot op het laatst. Het bericht van zijn dood was een opluchting voor iedereen, uit zijn lijden verlost.

Het heeft mij aan het denken gezet. Stel dat ik ooit zo ziek zou worden , ik wil niet lijden, ik wil mijn leven graag leiden zoals ik het doe, en dat ik ouder word, geen punt maar ik wil niet ondraagelijk lijden.
Mijn vriendin zei regelmatig de afgelopen weken dat wij voor onze dieren humaner zijn dan voor de mensen en dat klopt ook.
ALs je een hond of poes zo zou laten lijden, dan werd je overal boos aangekeken.
Maar een mens mag blijkbaar zo lijden, dat het eten en drinken werd stopgezet, de medicatie. Dan sterf je vanzelf wel..dat klopt maar volgens mij is dat geen menswaardig sterven.

Zoals ik keurig mijn eigen uitvaart heb geregeld, ga ik dit ook regelen. Ik wil er net als de opa van Meneer Williams uit kunnen stappen. Die kreeg maag/darmkanker, leefde nog drie maanden en zei toen het is genoeg geweest. Ik heb een mooi leven gehad, ik stap er nu uit. Op een zonnige dag in maart at hij zijn laatste broodje lever, ging op bed liggen met zijn vrouw en twee zoons en het leven vloog uit het raam zoals de oma het zo mooi zei.
Dat wil ik ook, mocht ik ooit voor die keuze komen te staan, ik wil niet ondraagelijk lijden. Ik wil dood gaan zoals ik heb geleefd, menswaardig!

20 thoughts on “Menswaardig

  1. Ik vind dat erg moeilijk. Een zeer goede bekende van ons, 42 jaar, kreeg twee maanden geleden, nadat ze 6 maanden 'schoon' was te horen dat ze 3 hersentumoren heeft en in beide longen tumoren. Een zoon van 14 en dochter van 11 jaar. Ze gaat ervoor. En heeft wel al een beschikking gemaakt tot hoever ze wil gaan. Ze heeft nog 1 maand tot 22 maanden. Verschrikkelijk. Als je met haar praat geloof je gewoon niet dat dit misschien al over een paar weken niet meer kan. Ik hoop dat ze nog heel lang bij haar gezin mag zijn en als de tijd er is wanneer zij vindt dat het genoeg is geweest, dan zij dat zo. Nu nog maar even niet aan denken.

    Like

  2. Toevallig hebben we dit dilemma onlangs nog hier thuis besproken. Iedereen weet hoe ik erin sta. Maar kun je dat officieel vastleggen? Daar heb ik me namelijk nog nooit in verdiept.

    Like

  3. Wij zeiden vroeger altijd we willen overlijden zoals Oom Jaap. Oom Jaap was de oom van mijn ex. Die zat op een zondagmiddag over het water uit te kijken en de kinderen en kleinkinderen genoten van het mooie weer en de tuin. Oom Jaap gleed gewoon uit het leven weg.
    Helaas is deze dood maar weinige gegund.

    Like

  4. Poeh heftig even dit blogje. Je hebt helemaal gelijk! Ik ken ook mensen die zelf hun einde hebben bepaald, ik kan daar alleen maar vrede mee hebben. Helaas zijn er ook mensen die ondraaglijk geleden hebben of dat helaas nu aan het doen zijn. Het heeft mij en mijn man ook wel aan het denken gezet, wij willen elkaar ook niet weg zien teren. Voor dieren zijn we inderdaad zo goed om ze uit hun lijden te verlossen, mensen worden kosten wat het kost in leven gehouden.

    Like

  5. Heel herkenbaar dit! Mijn vader had hetzelfde en heeft ook zijn eigen keuze gemaakt en zijn eigen einde bepaald. Hoe heftig ook, niets dan respect voor het maken van zo'n keuze. Want inderdaad lijden is mensonwaardig als je weet dat je einde nadert.

    Like

  6. …..dan moet je niet gaan dementeren want dan kan het niet doorgaan! Dement mens ( met euthanasie verklaring) ligt te lijden en euthanasie mag niet want hij is niet wilsbekwaam!

    Like

  7. Mijn schoonvader heeft enkele jaren geleden ook ge kozen voor euthanasie.
    Zijn laatste morgen in ons midden zal ik nooit meer vergeten. We hebben samen met de familie gelachen, gehuild ( veel) en herrinneringen opgehaald!
    Hij heeft ons allen bedankt voor alles en mij voor het geven van 2 kleinkinderen.
    Toen de 2 artsen aan de deur kwamen om de euthanasie uit te voeren ging er vanalles door me heen, binnen enkele ogenblikken zou het afgelopen zijn.
    Binnen een kwartier was mijn schoonvader er niet meer..
    Voor mijn schoonvader die aan longkanker leed, moeite had met ademhalen en het gevoel had te stikken was dit een mooi, goed en rustig sterven.
    Maar het moet allemaal heel goed geregeld worden.Als hij de dag/nacht ervoor een beroerte of iets anders had gehad was het niet door gegaan. Ook als de arts had gemeend dat er geen sprake was van ondraaglijk lijden was het niet door gegaan. Op het moment zelf moet je helder van geest zijn en gewoon aanspreekbaar zijn.
    Groetjes van Lien.

    Like

  8. Mijn oma had een dergelijke wilsbeschikking maar wilde hem niet gebruiken: ze wilde niet dood, wat haar lichaam er ook van mocht vinden.
    Ze heeft tot het einde gevochten. Dat was haar eigen keuze, eerlijk gezegd vind ik daar dus niks mensonterends aan. Ik vond en vind het reuze dapper. Dat het voor de omstanders moeilijk was om te zien dat ze zo wegteerde en zoveel pijn had doet wat mij betreft dan niet ter zake. Het was haar keuze, daar hebben we haar in ondersteund.
    Uit je verhaal begrijp dat ik de schoonvader van je vriendin er ook zo in zat – voor sommige mensen is er nu eenmaal geen andere weg dan de moeilijke. En dat mag. Daarom is het gelukkig een vrije keuze. Of begrijp ik het verhaal nu verkeerd?

    Ik weet niet wat ik zou doen of zou willen, eerlijk gezegd. Ik denk niet dat ik dat nu al kan bedenken.

    Like

  9. Als je hier een kat doodmaakt bijv. en iemand ziet het kom je in het gevang.
    Waarom iemand dood schieten met een injectienaald.
    Zo zie ik het. God heft het leven gegeven en zal het ook wegnemen op ZIjn tijd.
    Groet, Wilma

    Like

  10. Vooral niet onnodig lijden zodat het mensonterend wordt en vooral die laatste momenten bij de nabestaanden op het netvlies blijven. Een laatste wilsbschikking, hoop dat ik het nooit nodig heb, maar mocht het zo zijn dan niet “tot het gaatje” waarbij je opgebrand en ingeteerd bent e n eigenlijk nog maar een schim van jezelf bent, maar juist nog daarvoor te mogen beslissen en handelen!

    Like

  11. Dat is mooi, maar ook wel dapper, aan de ene kant. Ik heb ook een oom die dat zo heeft gezegd. Eigenlijk fijner voor iedereen, maar je moet wel die beslissing durven nemen (en gehoor krijgen, dat is een tweede…)

    Like

  12. Mijn schoonmoeder is een lange tijd verschrikkelijk ziek geweest. We konden alleen maar aan de zijlijn staan en alles voor haar zo makkelijk mogelijk te maken. Dat was niet veel… Vanwege haar geloof mocht/wilde ze geen euthanasie. Ik ben altijd al een groot voorstander geweest van het recht in eigen hand, maar na haar ziekzijn, ben ik daar nog eens 200% extra in gesterkt.
    Wat een mooie zin: het leven vloog uit het raam.

    Like

Geef een reactie

