Introvert

Er bestaan veel misverstanden over de introvert. Ze zijn moeizaam in de omgang, je kunt er slecht mee praten, een domper op elk feestje. Er is, kortom, van alles mis met ze.

Dit stukje kwam ik tegen op internet nadat ik had gelezen dat veel enig kinderen introvert zijn. Ik vond dat heel bijzonder en zocht uiteraard door.
Terug komende op het bovenstaande, klopt ik krijg regelmatig het verwijt dat ik niet makkelijk ben om mee om te gaan en een domper op een feestje..ik ga liever niet dan wel. En niet om dat ik het niet leuk maar …ik las..:

Extraverte mensen halen hun energie uit de omgang met andere mensen. Het zijn de mensen die, als ze een paar minuten alleen zijn, meteen hun telefoon grijpen om iemand te bellen. Ze gaan vaak en graag naar feestjes en bijeenkomsten om lekker bij te kletsen, gezellig te doen en nieuwe mensen te leren kennen.

Introverten halen hun energie uit zichzelf. De typische introvert komt alleen onder dwang op een feestje, en is dan vaak als eerste weer vertrokken. Liever duikt hij in een boek, of schrijft in alle rust een weblog. Of gaat fijn zitten dagdromen.

Ik herken mij enorm in de introvert. Ik kan uren alleen zijn en dan helemaal opgeladen zijn. Er hoeft dan maar iemand te bellen of langs te komen en poef …alle energie is weg.
Nu ben ik eerlijk dat ik regelmatig op let, dat mijn introvertheid niet de overhand neemt. Ik zorg voor sociale contacten en doe leuke dingen. Maar ..ze kosten mij bergen energie..en ik dacht (zoals altijd) dat ligt aan mij, maar wat blijkt?

Introverten verschillen in biochemisch opzicht van extraverten. Hersens van extraverten zijn betrekkelijk ongevoelig voor dopamine, een neurotransmitter die verband houdt met plezier en beloning. Om voldoende dopamine te generen moet de extravert continu zijn hersens prikkelen met nieuwigheden, andere mensen, andere omgevingen.

Introverten daarentegen zijn betrekkelijk overgevoelig voor dopamine; als ze er te veel van krijgen raken ze overprikkeld. Ter compensatie produceren hun hersens dan acetylcholine, een neurotransmitter die vooral belangrijk is voor geheugen- en intellectuele functies.

Kort samengevat: de bedrading verschilt tussen introverten en extraverten; er is dus niet zonder meer iets mis met de introvert.

Er is dus niets mis met mij..mijn bedrading is gewoon anders! Maar waar loop ik dan toch steeds tegen aan? Waarom vind ik de buitenwereld zo ingewikkeld..en daar was ook weer een verklaring voor!

Extraverten hebben de overhand (de meerderheid is extravert), en in onze westerse cultuur wordt extraversie als een positieve eigenschap gezien. Het is dan ook niet zo vreemd dat introverten worden bezien als mensen met een gebrekje; als mensen die even over hun introvertheid heen geholpen moeten worden om een volwaardig lid van de samenleving te kunnen zijn.

Aha..dus wat ik zie als getrek aan mij..is dus gewoon “hulp”om over mijn introvertheid heen te komen! Maar dat zal nooit lukken want je wordt dus zo geboren, het is net als dat ik dus aan iemand met blauwe ogen vraag om zijn ogen bruin te laten worden. Zal nooit lukken.

En als laatste introverten houden niet van small talk, dat klopt. Ik ben mega slecht in small talk. Door de jaren heen heb ik er een tactiek voor ontwikkeld. Sommige mensen die ik ken houden enorm van small talk, ik luister dan naar ze en onthoud steekwoorden. Ik kan dan dingen aan ze vragen die belangrijk voor ze zijn en dat maakt van mij een belangstellende luisteraar.
Het komt gemaakt over vind ik , maar zo wordt het dus niet ervaren.

Zie je wel ik ben niet gek, ik ben een introvert! En u?

22 thoughts on “Introvert

  1. Ik ben ook introvert. Minstens net zo erg als jou 😉 Ik kan heel goed met mezelf vinden en feestjes sla ik liever over. Helemaal sinds ik cvs heb. Voor die tijd spatte ik van de energie, maar nu loop ik van een telefoongesprek al leeg…
    Dat veel mensen ons niet begrijpen, wil niet zeggen dat er iets aan ons mankeert.
    Liefs Kakel

    Like

  2. Zeker ook introvert. En gezien de vorige reacties borrelt er zomaar een vraag bij me op: zijn de introverten ook degenen die bloggen / blogs lezen? Kan het me zomaar voorstellen dat je dat als extravert persoon misschien wel heel duf/ saai vind.
    Cato

    Like

  3. Kan me helemaal vinden in jouw blogje. Ik ben me al de hele dag aan het ergeren aan een voorval met mijn vriendinnengroep. Ik zie dingen gewoon anders dan zij en daarom voel ik ook vaak een buitenstaander! Zij gaan meestal allemaal naar rechts en ik naar links.Kunnen niet alleen zijn en zoeken elkaar steeds op om dingen SAMEN, vooral SAMEN te kunnen doen.
    Ik heb dat niet en ik amuseer me het best alleen. Ook dat begrijpen ze niet, zeker omdat mijn man vaak op reis is. Ze verwachten eerder dat ik dan bang ben en zit te huilen van eenzaamheid. Nu ik ouder word loop ik hier steeds vaker tegenaan.Ik wil het liefste dat iedereen me met rust laat, misschien ben ik gewoon asociaal.
    Groetjes Lien.

    Like

  4. Mijn idee is dat de mensen die onze blogs lezen en reageren een beetje hetzelfde zijn. Anders dan de massa en daar is in mijn ogen niets mis mee dan anders zijn dan de massa, integendeel ik word er blij van al zou ik soms ook bij hen willen horen en me niet zo druk maken over van alles en nog wat. Lekker rustig.
    Nog even over de kipserviezen; de witte zijn van C.layre en E.eef. Die krijg ik voor de kerst van Lief, leuk zijn ze. De andere twee die ik zelf wel heel grappig vind en hier dus gedeeltelijk heb zijn van Jet (ter Steege) en heten cluck cluck en chicken . Heb ze van MP. lieve groetjes en t is inderdaad waar dat anderen de energie wegtrekken maar t is wel zo dat we het zelf laten gebeuren.

    Like

  5. Ook ik ben een heel introvert persoon .Ben erg graag alleen en ga dan ook het liefst mijn eigen gang .Een feestje is een heel enkele keer best leuk maar verder geen verplichtingen want dan word ik gillend gek .Nog erger vind ik onverwacht bezoek .dat zie ik altijd als inbreuk op mijn privacy.

    Like

  6. Ik kijk altijd eerst de kat uit de boom, laat zelden meteen het achterste van m'n tong zien. Ik ben heel gevoelig voor de energie en stemming van een ander, hierdoir zijn mensenmassa's al snel te veel, geeft te veel prikkels. Redelijk introvert zou ik zeggen.

    Like

  7. Eigenlijk kom ik je bedanken .Door dit blog zijn er een paar [persoonlijke]dingen wat mezelf betreft heel duidelijk geworden ,gevoelens die ik niet echt goed kon plaatsen en die ik niet echt begreep .Het is zo fijn te weten waar deze gevoelens en mijn gedrag hierin vandaan komen .Ik wist dat ik best een introvert iemand ben maar heb me er verder niet echt in verdiept .Ik ben geen groot lezer maar ga eens wat meer op internet lezen hierover.Nogmaals bedankt !

    Like

  8. heel herkenbaar, veel mensen vinden mij zielig omdat ik vaak alleen ben, zeker nu mijn dochter een eigen flatje heeft, maar ik vind mijzelf helemaal niet zielig ,kan mij goed vermaken alleen en ben ook niet eenzaam, de weekenden vind ik heerlijk. lekker doen waar ik zin in heb en eten wanneer ik dat wil. ook de feestdagen zijn voor mij geen probleem om alleen te zijn , sterker nog lekker geen verplichtingen , mijn dochter schiet nu al in de stress, want die moet haar tijd verdelen tussen gescheiden schoonouders en haar vader, die zei al mama hoe moet dat nu , want ik wil ook niet dat jij alleen zit, nou geen probleem hoor maak je over mij maar geen zorgen , desnoods vieren wij de kerst op een andere dag.

    Like

Geef een reactie

