Dumpert

Vandaag las ik een stuk van het dierenasiel hier in de stad dat het aantal dump-dieren zo was toegenomen. Het asiel is overvol en ze maakten zich terecht zorgen want helaas vinden niet alle dieren weer een baasje die in het asiel zitten.

Zelf hebben wij ook een dumpert ;-). Een vreselijke lieve sullige dumpert, hij is inmiddels ruim 10 en begint net als een oud mens mankenmenten te vertonen.
Doof, staar, dement en inmiddels weer speels.
We hebben het nooit begrepen waarom hij gewoon op straat is gezet. Het was een dikke hond met ontzettend veel haar, waar een mooie cocker spaniel onder zat.

Toen we hem hadden uitgezocht moesten we van het asiel twee weken lang, elke dag komen om een stukje met hem te wandelen of te knuffelen of te aaien of ..noem het maar op. Trouw reden wij er elke dag naar toe met de kinderen en we liepen elke dag een stukje verder.
Hij ging ons steeds meer waarderen en na twee weken kwam hij bij ons thuis.

Een mooie mand met kussen, voederbakken en 5 mensen die hem enorm gingen verwennen wachtte op hem. De eerste nacht heeft ie gepiept en daarna sliep hij in zijn mand.
Ik ben zijn mens. De anderen zijn leuk maar ik ben echt zijn mens.
Soms komt ie op de bank en nestelt zich tegen mij aan, bijna 20 kilo hond nestelt zich met zijn rug , het liefst tegen mijn rug aan om dan vreselijk te gaan liggen ronken. Ik kan daar van genieten want ik weet dat dit het meest kwetsbare is hoe hij zich ooit zal op stellen.

In de jaren die achter mij liggen met heel veel ziek zijn, bank liggen, was hij er altijd. Op de bank, naast mijn bed en toen ik na een vreselijke operatie lag bij te komen in het ziekenhuis, liep Meneer Williams buiten met hem, vanuit mijn bed kon ik hem zien.
Hij is mijn vriend, dat kan ik zonder vals sentiment gewoon zeggen.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je een vriend dumpt. Zomaar omdat je een andere vriend hebt of omdat je geen zin meer er in hebt, ik vind dat niet te begrijpen.

En hier boven ziet u hem, in zijn element bij de kikkervijver waar hij graag mag zwemmen 😉 Onze dumpert!

24 thoughts on “Dumpert

  1. Ik snap dat ook niet. Jongste heeft een vriendinnetje waar de huisdieren komen en gaan als het niet meer 'past'. Ik heb daar de grootst mogelijke moeite mee, de moeder vindt het de normaalste zaak van de wereld. Never the twain shall meet, en ieder het zijne en zo, maar heb kindlief wel uitgelegd dat dieren ook leven en gevoel hebben en zo en dus geen díngen zijn die je wegdoet als het je niet meer uitkomt.

    Ik lees nog maar weinig over je gezondheid – betekent dat het nu ook écht beter gaat? Hoop het wel voor je.

    Like

  2. Vreselijk als mensen huisdieren dumpen. Heb daar geen goed woord voor over. Wij hebben ook altijd dump of zwerfkatjes gehad en ze zijn zo lief. Onze hond hebben we met zorg uitgekozen maar moet er niet aan denken dat je je maatje op straat zou zetten. Dan heb je geen hart.

    Like

  3. Ik begrijp daar ook helemaal niets van. Zelf heb ik (zoals je waarschijnlijk wel weet) twee katten en ze zijn als surrogaatbaby's voor mij. Als wij op vakantie gaan brengen we ze met een flinke knoop in onze maag naar de dierenvakantieboerderij, en het fijne van het eind van de vakantie is dat we onze dropjes weer in onze armen mogen sluiten.

    Like

  4. Wij hebbeb een ” zorghond ” voor de kinders, zij helpt hen en echt het is zo'n geweldig beest!Ze is in korte tijd een lid van de familie geworden, ik moet er niet aan denken om zo'n beestje te dumpen waar dan ook….. Dankzij haar slapen we weer rustig (ze maakt ons wakker wanneer de jongste het ' s nachts moeilijk heeft) nee deze hond , daar mag niets mee gebeuren….

    Like

  5. Dat soort mensen die hun hond zomaar op straat gooien, wil ik ook niet begrijpen.
    Ik ben heel blij dat jullie Dumpert een goed en warm huis hebben gegeven. En je krijgt er zoveel liefde voor terug. Onvoorwaardelijke liefde. Iets mooiers is er toch niet?
    Liefs Kakel

    Like

  6. Wat een mooi verhaal! Ik loop ook altijd tijden met het idee om een hond uit het asiel te halen. Ik ben altijd thuis, dus het zou wat dat betreft goed kunnen. Maar ik durf de stap nog niet zo goed te zetten. Ik weet niks van honden, en hoe zit het met de kosten? Ik heb al wel De Hondenfluisteraar gelezen!

    Like

  7. Zoals vaak gezegd ik kan zulke mensen ook niet begrijpen .Sommige mensen zijn zo koud als het om dieren gaat ! Toen onze vorige poes kanker had vond een tante dat ik dat ''beest'' maar af moest laten maken ,ik heb haar gevraagd of dat bij haar dan ook moest als ze kanker zou krijgen ,woest was ik !! Gelukkig heeft jullie hond een heerlijk thuis gekregen en genieten jullie volop van elkaar.En als je ziek of verdrietig bent is er geen betere troost dan zo'n lief huisdier !
    Elisabeth

    Like

  8. Bij het asiel moet je afstandskosten betalen, dat is voor dat soort mensen een brug te ver. Nee dan liever ergens aan een paal binden of in een dichtgetapte doos in de container of het struikgewas gooien. Nee die lui sporen niet. Een paar weken terug zelfs een baby in een ondergrondse container. Daar staat je verstand toch bij stil?!

    Like

  9. Vorige week je stukje nog met verbazing gelezen. Onze asieldieren zijn/waren afstandsdieren. Hond is afgestaan ivm problemen in het gezin, kat ivm sterfgeval baasje. Dat kan ik allemaal begrijpen. Soms kun je er niet meer voor zorgen en dan hoop je, denk ik, via het asiel een goed tehuis te kunnen vinden. Maar nu waren wij zaterdag in het asiel om een nieuw katje te halen en inderdaad: onbegrijpelijk! Het hele asiel zat vol met absolute schatjes van katjes die ergens gevonden waren en waarvoor zich geen eigenaar meldde. Onze nieuwe prinses is heel bijzonder, helemaal wit, gevonden in een kleine plaats, heel herkenbaar toch zou je zeggen? Nou ja, wij zijn weer superblij met onze nieuwe “dumpert” .Groeten, Cora

    Like

  10. Mooi! ook ik heb altijd dumpertjes gehad en nu -eigenlijk heel simpel door te veel van huis zijn, sinds twee jaar, in plaats van hond, in de vorm van een heerlijk (te) gek poezenbeest 🙂

    OT: kom toevallig even langs viavia 🙂

    Like

Geef een reactie

