Lezen is moeilijk

Stel..u ben juriste, dan heeft u eerst de basisschool gedaan, waar u toch wel een beetje uitblonk en daarna ging u naar het vwo. U volgde een studie rechten, die toch wel pittig is en u toch ook goed moet kunnen lezen. U studeert af en daarna gaat u op zoek naar een baan, u komt terecht bij de DUO, of te wel het studiefinanciering.

U zit daar als juriste op de afdeling bezwaar. En daar is die vervelende mevrouw uit het oosten. Die het in haar hoofd haalde om een lerarenbeurs aan te vragen in 2008. Het jaar waarin ze ook ziek werd en geopereerd en ziek en ..en die mevrouw stopte na een jaar met haar studie en zette haar beurs stil. Want zodra ze beter was pakte ze het allemaal weer op.
Helaas voor die mevrouw bleef het ziek zijn een hele grote rol in haar leven spelen en werd ze zelfs afgekeurd en ontslagen.
Geen recht meer op de lerarenbeurs. Geen mogelijkheid om ooit te kunnen afstuderen in haar nieuwe studie.

Eerst laat u jaren niets van u horen maar dan 2 jaar geleden bedenkt u, de juriste dat er toch geld terug moet komen van die mevrouw en stuurt een brief. De mevrouw legt haar situatie uit en wil beroep doen op de hardheidsclausule en u denkt wat een onzin, ik laat gewoon maanden niets meer van mij horen. En iedere keer als u een mail of brief stuurt vraagt die mevrouw of ze beroep mag doen op de hardheidsclausule.
Die hardheidsclausule is ingebouwd voor tovenaars en charlatans , omdat geen gewoon mens er aan kan voldoen.

En dan eindelijk komt u over de brug met de informatie die nodig is voor de hardheidsclausule. U wilt een verklaring dat deze mevrouw echt wel op school heeft gezeten en u wilt een verklaring van een dokter dat deze mevrouw echt niet heeft kunnen werken of leren in deze periode.
Dolgelukkig haalt de mevrouw de verklaring van de hogeschool en stuurt het afkeuringsrapport van het uwv en het verslag van de bedrijfsarts en huisarts op.
Uiteraard gaan hier weer maanden over heen en wijst u het af want zegt u glashard, mevrouw laat niets van zich horen.

Maar dan heeft u buiten deze mevrouw gerekend, die in het verleden ook met u heeft gevochten, die met haar ex voor de rechter heeft gestaan, die dus weet dat een race niet over is als je het recht aan jouw kant hebt. Je moet alleen een lange adem hebben.
Dus de mevrouw stuurt haar rapport nog een keer op, deze keer reageert u binnen een dag, afgewezen..want zegt u, juriste..in het verslag van de bedrijfsarts en huisarts staat nergens de zin..mevrouw heeft niet kunnen studeren in de afgelopen jaren.

Nu denkt de mevrouw..ik mag toch hopen dat het wel uit al deze verslagen te halen is want als je leest dat iemand keer op keer wordt geopereerd, niet aan de slag kan, moe is, revalidatietraject volgt, traject bij psycholoog..en noem maar op dat er geen energie is voor een studie.
Maar lezen blijkt ontzettend moeilijk voor sommige mensen…

Uiteraard heeft dit verhaal een vervolg want hoe vervelend ook…ik laat het hier niet bij zitten!

23 thoughts on “Lezen is moeilijk

  1. Ook een leuke: als net afgestudeerde juriste zelf met het DUO in gevecht. Waar ik mij vooral aan irriteerde, blijkbaar is het daar in Groningen toch wel héééél moeilijk om als ene afdeling heel even dingen af te stemmen en te overleggen met de andere afdeling. Gelukkig trof ik telefonisch een medewerker van bezwaar die er zelf ook een beetje moedeloos van werd geloof ik. Hij begreep mij gelukkig helemaal, gaf mij gelijk en moest vervolgens toegeven dat de procedure krom was maar hij daar helaas verder geen invloed op had. Best verfrissend dat zelfs een medewerker van de afdeling bezwaar je het advies geeft gewoon vol te houden en eventuele verzoeken tot betaling gewoon naast je neer te leggen!
    Dus wens ik je heel veel succes en nog meer kracht! Ze zijn niet echt snel van begrip daar maar met een lange adem komt het hopelijk allemaal goed.

    Ik ben intussen van mijn gedoe af (dat scheelde mij ruim 4000 euro). Leuk ook overigens, er lagen 3 enveloppen tegelijk van DUO in de brievenbus. Ten eerste: u heeft uw eerste terugbetalingstermijn niet op tijd voldaan, dus aanmaning (meteen maar met rente blijkbaar?). Ten tweede: uw bezwaar op het feit dat u geen definitief besluit heeft ontvangen dat u een schuld heeft bij DUO en daarom niet van plan bent onverschuldigd te betalen (oftewel af te lossen) op een voorwaardelijke lening, is afgewezen. Ten derde: gefeliciteerd met uw afstuderen (dik 6 maanden geleden, 'spuit elf geeft modder!') bij deze is uw voorwaardelijke schuld omgezet in een gift en wij betalen de reeds voldane termijnen binnenkort aan u terug… (Tja, even opletten, ik had dus nog niets betaald want ik heb een hekel aan geld rondpompen).

    En maar bomen blijven kappen…..waarvoor? Joost mag het weten!

    Groetjes Lily

    Like

  2. nu weet ik dat je als rechtenstudent een taaltoets moet doen en er voor slagen en toch blijft lezen zo moeilijk. Succes met het aanvechten van dit in mijn ogen toch zeer onterechte besluit.

    Like

  3. nu weet ik dat je als rechtenstudent een taaltoets moet doen en er voor slagen en toch blijft lezen zo moeilijk. Succes met het aanvechten van dit in mijn ogen toch zeer onterechte besluit.

    Like

  4. Eigenlijk zou je het met een verwijzing naar haar op Facebook moeten zetten. Ik ben echt niet zo'n vals mens als ik op mijn blog vaak lijk, maar van zoiets als dit gaan mijn wilde haren recht overeind staan. Wie denken ze wel dat ze zijn?!
    Ik heb bewondering voor je dat je je poot stijf houd. Het kost heel veel energie om het voor jezelf op te nemen en je zit niet lekker in je vel… Slecht voor je zenuwen. Jammer dat ik niets voor je kan doen. Ik had het direct gedaan.
    Sterkte, liefs en een knuffel
    Kakel

    Like

  5. Ja maar het punt is, die 'taaltoets' kijkt alleen naar spelling dus feitelijk is het een toets in spelling. Dit met als achterliggende gedachte dat een rechter een vonnis moet kunnen schrijven zonder dat de geloofwaardigheid een deuk krijgt. Lezen (technisch en begrijpend) is iets heel anders, dat is geen onderdeel van de toets. Technisch lezen (voorlezen) wordt wel later aandacht aan gegeven tijdens de oefenrechtbanken, maar begrijpend lezen (stil voor jezelf lezen en begrijpen wat er staat) komt nergens meer terug. Het uitgangspunt is dat je die vaardigheid op de middelbare school genoeg hebt kunnen oefenen en dat je het kunstje nu wel onder de knie hebt. Zonder redelijk goed begrijpend te kunnen lezen wordt het overigens ook wel moeilijk om je door de stapel pillen heen te vreten die je tijdens je studie voor je neus krijgt.

    Maar feitelijk hebben we hier een heel ander probleem, genaamd: interpretatie. Daar zijn juristen ook heel goed in maar er is tegelijk ook nergens zoveel over te discussiëren als wat de juiste interpretatie van iets is. Ik denk dat we daar de kern te pakken hebben. Het moet uit de tekst worden geïnterpreteerd, maar staat er niet letterlijk. Het zal misschien geen onwil zijn (al zou ik er ook een punthoofd van krijgen!) het niet te willen zien, maar het zou mij niet eens verbazen als er hier richtlijnen moeten worden gevolgd. Dus dan blijft de weg van de minste weerstand: terug naar de artsen e.d. en vragen of ze het rapport zo willen aanvullen dat nou net dat ene specifieke zinnetje er wel letterlijk in staat. Hoewel het uiteraard fijn was geweest als ze deze specifieke eis even eerder kenbaar hadden gemaakt…maar ja..had ik al gezegd dat ze niet zo snel zijn daar bij het DUO?

    Groetjes Lily

    Like

  6. Alsof je een extra voorraadzak met energie hebt om die duo-mevrouw duidelijk te maken dat zij ergens in haar studiejaren het begrijpend leren lezen zwaar onvoldoende heeft opgepakt. Je zou er bepaalde neigingen van krijgen … wat een doos!

    Like

  7. Jeetje… ik verbaas me toch iedere keer weer dat dit soort dingen bestaan in ons landje… zo verdrietig èn beschamend… wens je heel veel succes en genoeg energie voor deze uitdaging, maar ook om daarnaast nog hele leuke en gezellige dingen te doen 🙂 en ik weet zeker dat het je lukt!

    Like

Geef een reactie

