Jurkje

Afgelopen week zag ik een mooi ontroerend filmpje

en ik moest ineens denken aan de jongste.

Toen hij 2,5 was zat hij op het kinderdagverblijf in een hele leuke groep. Hij had het er prima naar zijn zin en zijn leidsters waren ook leuke dames. Het kinderdagverblijf bracht ook elke maand een krant uit.
Op een dag kreeg ik het krantje en zag foto”s van een verkleedfeest. Elk kind had een leuk pak aan behalve de jongste. Hij zat wat sip te kijken op de foto”s en ik vroeg aan de leidster wat er aan de hand was geweest.
Nou zei ze, hij wilde zich wel verkleden maar alleen als prinses en daar beginnen we niet aan. Ik was stomverbaasd, waarom mag een 2,5 jarige jongen geen prinses zijn?
Niemand is verbaasd als een 2,5 jarige meisje een superheld wil zijn maar een jongetje wat prinses wil zijn..

Toen hij drie was, wilde hij graag megamindy zijn. (Megamindy was een vrouwelijke superheld, overdag een politieagente en ze kon zich transformeren naar een superheld. ) Hij had ook een megamindy dekbed en een megamindy beker en bord. Toen hij aan oma vroeg of hij megamindy ondergoed mocht hebben wat hij in de winkel zag liggen, mocht dat niet. Ik doe daar niet aan mee hoor, zei mijn schoonmoeder.
Zijn vader ,zei mijn schoonmoeder wilde als driejarige een theeserviesje. Dat heb ik ook nooit gekocht want de leidsters op de peuterspeelzaal zeiden, dan wordt ie zeker een homo.

Ik vind dat zulke rare vooroordelen. Kinderen vormen zich, proberen van alles uit maar wel binnen onze volwassen gekleurde lijntjes. En dat vind ik zo jammer, dat die lijntjes nog steeds zo star zijn.
Het maakt dat veel kinderen zich ook ongelukkig en onbegrepen voelen terwijl ze niets verkeerd doen.

En of het uitmaakt…Meneer Williams is al jaren getrouwd met mij, geen theeservies zal dat veranderen denk ik 😉 en de jongste die ieuwt bij alles wat meisjesachtig is, en vind meisjes stom maar voelt zich wel gevleid door hun aandacht.
Zou die prinsessenjurk daar wat aan veranderd hebben..ik denk het niet!

15 thoughts on “Jurkje

  1. Wat een onzin inderdaad dat een jongetje niet iets ¨meisjesachtigs¨ zou mogen doen. Mijn zoon wilde toen hij zes was graag eens een keertje nagellak op. Huppakee gewoon gedaan hoor! Hij zag het mij doen en wilde het zelf graag ook.

    Verder is hij een echte jongensjongen maar hij heeft wel een heel gevoelige en verzorgende kant die hij op zijn knuffeltjes in bed uitleeft, dan moeten ze allemaal goed liggen, toegedekt, toegesproken, ingestopt, pleistertjes op denkbeeldige wondjes etc. etc.

    Ik vind het belangrijk dat een jongen dat soort dingen gewoon moet kunnen doen. Of dat een jongen zich bezig kan houden met iets wat door de maatschappij wordt gezien als meisjesachtig. Als je daar als volwassene raar over gaat doen dan vind ik dat een heel verkeerd signaal.

    Like

  2. Ah, wat zonde van je zoon op het kdv. Rare gedachte, dat een jongen homo wordt 'gemaakt' door 'meisjesdingen'. Hier ook een ZL van 5 die zijn nagels paars lakt, rustig naar buiten loopt op de knalroze laarzen van zijn zus of zulke dingen… Ja, boeiend. Maar zelfs mijn moeder heeft dan commentaar erover. Dat ie dat wel afleert als ie naar school gaat enzo. En dan vraag ik me af waarom dat in vredesnaam als positief wordt gezien?
    Als ie maar gelukkig is hoor.

    Like

  3. Al dat voorgeprepareerde gedoe! Wat een onzin. Ik sprak pas een oma wiens kleinzoon dolgraag achter een poppenbuggy wilde lopen en ze heeft er eentje voor hem gekocht. Haar dochter vond het niet zo'n goed idee, “maar bij oma mag het” zei ze. Een prachtmens!
    Toen Roos op de peuterspeelzaal zat, was er een jongetje dat graag in jurkjes liep. Dat was helemaal geen bezwaar.
    Liefs Kakel

    Like

  4. Mijn oudste zoon, nu 24 jaar en bijna 2 meter, liep graag met een schoudertas als kleuter. Van zijn vader mocht hij daar vooral niet mee naar buiten. Jongste zoon, nu 20 en meer dan 2 meter, had een roze poppenbuggy. Ook hij mocht daarnee niet op straat…
    Ik vond het geen probleem.

    Like

  5. Mijn neefje (nu 11) kreeg voor zijn tweede verjaardag een keuken en voor zijn derde verjaardag een strijkplank en strijkijzer. Hij wilde vooral mamma na doen. Bij vrienden met meisjes liep hij ook in een paarse prinsessenjurk compleet met tiara en oorbellen. Nu moet hij niets meer van meisjesspeelgoed weten. Ik vind de reactie van de peuterspeelzaal ook slecht. Gewoon lekker laten doen wat ze willen. Het gaat om het plezier. Mascha.

    Like

  6. Nu ik hier de reacties lees weet ik ook weer dat dat neefje af en toe nagellak had en dat hij bij opa en oma heel graag speelde met mijn my little pony's van vroeger. Gewoon lekker laten gaan. Mascha

    Like

  7. Och dat raakt me enorm dat soort dingen. Toen S. 5 was zocht hij laarzen uit met een roze bloem erop. Die hebben we gekocht en hem op het hart gedrukt dat als mensen er iets van zouden zeggen (wat natuurlijk gebeurde), te antwoorden dat hij ze mooi vond.
    Die tactiek heeft altijd gewerkt. Nu heeft hij als 13jarige heel lang haar. En antwoordt nog steeds als kinderen aan hem vragen: maar waarom dan? Nou omdat ik het mooi vind zegt ie dan.
    Ik las laatst ergens van ouders die hun zoon met lange haren naar de kapper hebben gestuurd toen hij door de voetballende tegenpartij voor een meisje werd aangezien. Zo erg vind ik dat!

    Like

  8. Jongste stond bij de F-jes op het voetbalveld af en toe als een ballerina, nooit iets van gezegd ondanks opmerkingen langs de lijn. Nu moet hij er heel erg om lachen en allesbehalve “danserig” geworden en wij blij hem gewoon zijn gang te hebben laten gaan. Lekker kind laten zijn in eigen fantasiewereld, heerlijk toch!

    Like

  9. Hè bah. Middelste wilde ooit roze dekbedhoes, roze T-shirts, roze ondergoed. So what. Ik heb daar nooit een punt van gemaakt. Homo had hij best mogen zijn, dan had ik tenminste één schoonzoon gehad 🙂 Maar nee hoor, hij woont fijn samen met zijn vriendin. En da's ook prima.

    Like

  10. Kortzichtig die reacties! Bij verkleden gaat het om even in de huid van een ander te kruipen, fantasie, toneelspel en daar is niets verkeerd aan. Maar het kan ook anders want bij jongste op school mochten ze verkleed vanwege juffen/meestersdag en zag ik een kleuterjongetje in een prachtige prinsessenjurk!

    Like

  11. Kortzichtig die reacties! Bij verkleden gaat het om even in de huid van een ander te kruipen, fantasie, toneelspel en daar is niets verkeerd aan. Maar het kan ook anders want bij jongste op school mochten ze verkleed vanwege juffen/meestersdag en zag ik een kleuterjongetje in een prachtige prinsessenjurk!

    Like

  12. Mijn zoon kreeg pas voor zijn vijfde verjaardag een prachtig roze kasteel van my little pony. Met een massa ponys en borsteltjes en speldjes en zooi.
    Hij vindt het fantastisch speelgoed.

    Hij nam het op speelgoeddag mee naar school en er speelden een heleboel jongetjes gezellig mee!

    Like

Geef een reactie

