Gewichtige zaken

Vorig jaar ben ik bijna 30 kilo kwijt geraakt, mijn hele garderobbe vernieuwd en vol goede moed ga ik elke dag door want ik ben er nog niet. Dat is namelijk te zien aan mijn bmi, die is nog niet goed dus eigenlijnk moet er nog meer vanaf maar op een of andere manier lukt het niet.
Ik eet gezond, ik sport drie keer in de week, ik loop met de honden, ik fiets, ik doe het huishouden, me dunkt dat ik genoeg beweeg als ik dat zo allemaal bij elkaar op tel.
Maar mijn teller blijft maar op het zelfde gewicht staan, soms iets eronder, soms iets erboven.

Misschien toch een gastric bypass dan maar bedacht ik mij ..en ging voorzichtig informeren of ik nog in aanmerking kwam ondanks dat mijn bmi onder de vastgestelde grens was gezakt. Dat kon en dat mocht en ik kreeg een pak papieren weer thuis gestuurd en ik mocht weer overal komen. En ik had een gesprek met een goede vriendin, die ook overgewicht heeft maar dat volledig geaccepteerd heeft. Ik vind dat zo enorm knap, echt waar. Die zei, als jij nu maar eens kon zien wat ik zag bij jou, en dat beaamde Meneer Williams ook.

Ik dacht ja maar…ja maar…en mikte alle papieren uiteindelijk weer in de prullenbak. Ik wil namelijk niet nog een keer onder het mes. Als het moet ,omdat er iets levensbedreigends is dan moet het. Maar om vrijwillig er te gaan liggen en alle risico”s die zo”n operatie meebrengt te ondergaan. Ik kan het niet.
Jaloers volg ik dames die het wel ondergaan hebben. Ik kijk naar hun slanker wordende figuren en denk, stel dat jij nu ook zo”n operatie doet , dan heb jij dat ook.Maar ik durf het echt niet.

En zo koop ik leuke kleren, die mij heel goed staan en kan ik vesten en shirten lenen van de middelste en eigenlijk denk ik heel vaak, ik vind het wel goed zo. Maar in mijn achterhoofd houd ik mijzelf wel voor, je loopt een risico voor suiker en voor een hoge bloeddruk en neem ik mij voor om mij dan te laten operen.
Ook lees ik veel over mislukkingen, enge verhalen van mensen die wel in maat 38 passen maar altijd sondevoeding moeten hebben of hun milt missen. Of nog erger ..overlijden..aan de gevolgen van de operatie.

Maar het allerergste vind ik de mensen die roepen dat het een kwestie is van een knop om draaien. Gewoon doen hoor, riep iemand laatst net als stoppen met roken..en zo werkt het dus ff niet. Eten moet je altijd, en tuurlijk je bent verantwoordelijk voor wat je naar binnen schuift maar je moet eten en roken, drinken, drugs noem het maar op…die hoef je niet te nemen.
En daarnaast vind ik nog iets heel erg..en dat zijn de mensen in maatje klein en gewicht bijna goed die dan roepen, meid ik ken je probleem, die 3 kilo die ik teveel weeg. Ik krijg het er niet af, je wilt niet weten wat ik er allemaal voor laat…

Die laatste club, daar glimlachte ik altijd vriendelijk tegen en wist weinig te zeggen maar dat is tegenwoordig anders. In eerste instantie negeer ik ze en begin over iets anders. Gaan ze door (want sommige zijn doordouwers hoor) dan vertel ik ze mijn verhaal, met cijfers en maten, ik heb gemerkt dat dit helpt. En niet dat ik hun probleem niet erken..maar ik heb gemerkt dat mensen maatje klein veel meer zeuren over hun gewicht e.d dan dikkere mensen. Die vinden het vaak heel vervelend, maar hebben moeite om er over te praten..zeker met maatje klein.

Ik pleit ook voor meer acceptatie, van de onze stevigere medemens, die niet er op zit te wachten om veroordeeld te worden, want dat doet ie zelf al, elke dag, elk uur, elke maaltijd…

17 thoughts on “Gewichtige zaken

  1. Zucht. Je kent mijn verhaal. Ik word er ook wel eens moedeloos van… Gewoon weer vol frisse tegenzin aan de bak! Is dat getel niks voor jou ook? Go girl. Je kunt het. Ook dat gezeik van al die mensen die zich lekker met zichzelf moeten gaan bemoeien.

    Like

  2. Hola, knap dat je 30 kilo bent afgevallen! Wees trots op jezelf, want dat is een hele prestatie!

    Misschien kun je iemand een keer naar je voedingspatroon laten kijken? Je geeft aan dat je al gezond eet, dus het zal op zicht niet in het type voedsel zitten, maar soms kan het schelen in welke combinatie je iets eet of op welk tijdstip.

    Like

  3. Die 30 zijn een superprestatie, maar het lijkt of je lichaam nu op een plateau zit; het is gewend aan de hoeveelheid eten en bewegen en heeft zich daar op aangepast. Nou ben ik zo'n miep met die paar kilo's teveel dankzij o.a. medicatie en trage schildklier, maar elke kilo voelt voor de bouwval als 10 maar kreeg ze er met geen mogelijkheid af. Tot ik de macro's anders ben gaan verdelen; van veel koolhydraten naar veel meer eiwitten en voila … weegschaal werkt voorzichtig weer mee.

    Ik zie in mijn omgeving paar mooie resultaten van GB's maar ook waarbij ze die stap nooit hadden moeten zetten. De ene is toch niet zo slank als gehoopt en houdt een eetprobledm, de ander heeft medisch vooral drama en zit vol littekens door medische missers en nummer 3 was zo mooi slank maar … heeft haar gedrag niet aangepast en eet vooral wat ze niet moet eten, gevolg dat ze weer ongelofelijk veel aankomt en 2e maag aangelegd lijkt te hebben.

    Ik zag altijd alleen die superresultaten, maar sinds ik deze 3 ken en ze zie worstelen, denk ik echt anders over GB's!

    Like

  4. Liefje, het is geen kwestie van een knop omdraaien om lichter te worden, nog meer af te vallen (Tjeeeee, wat ben jij een kanjer zeg! -30 kg! Je mag (moet!) trots zijn op jezelf!!). Het is misschien wel een kwestie van een knop omzetten om blij te zijn met jezelf, om wie je bent, op de vrouw waar je lief verliefd op is geworden!
    Zoiets als grijze haren en dat accepteren door niet meer te verven… *schater*
    Nee, serieus, ik begrijp je best. Maar… je bent perfect zoals je bent! Jij bent jij en er is geen tweede jij!! *dikke kus*

    Like

  5. WOW…… dertig kilo. Respect. Zo te lezen kun je het eigen kracht en dat zou ik zeker blijven doen. Maar je kunt zo trots zijn op jezelf. Ik vind het een hele prestatie. You go girl!

    Liefs Frederique

    Like

  6. Jeetje heb je zelfs een operatie overwogen? Heftig zeg. Een schrale troost is dat je niet de enige bent met dit probleem en dat onze leeftijd (lees overgang)het er ook niet beter op maakt.

    Like

  7. Ik heb tot mijn 50ste alle dieten gevolgd die er waren, denk ik.
    Nu is het genoeg. Ja, ik ben te zwaar en ja, ik eet gezond. Bewegen zou misschien meer kunnen, dan zou ik moeten gaan sporten maar ook dat heb ik geprobeerd en er is niet een sport die ik leuk vind. Dus fiets ik en loop met de hond, werk in de moestuin enz. En ik vind het oke nu. Mijn man vindt mij prachtig en ikzelf kan zeer tevreden naar mezelf kijken, ook in de sauna. Manlief zegt dat bitten voor honden zijn en vlees voor echte mannen is, de schat 🙂

    Like

  8. Herkenbaar; alleen dat stuk van die operatie niet. Omdat ik weet dat je daarna nooit meer normaal kan eten. En dat lijkt mij helemaal niets. En dat je – ondanks die bypass – nog steeds verkeerd voedsel tot je kan nemen en aan kan komen.

    Dus leren wat goede voeding is en dat mijn hele leven volhouden. Dus niet denken dat ik wel weer 'eventjes' een dieet volg en er dan ben. En accepteren dat ik langzaam afval en dat stabiel blijven veel belangrijker is dan snel snel afvallen. Ben in 2012 40 kg kwijtgeraakt, maar in de loop van de tijd dus weer ergens teruggevonden.

    Ik heb dus wel diabetes, paar maanden terug geconstateerd en dat was een enorme shock om te horen, want altijd bang voor geweest en nu heb ik dat dus ook, door mijn eetgedrag?? Dat hoeft niet; het kan ook domme familiegenenpech zijn zei de arts, maar omdat je inderdaad dat als schrikbeeld al jaren wordt voorgehouden, is het onder ogen zien van dit feit nogal confronterend.
    Nu ben ik bezig om mijn gewicht naar beneden te krijgen en dan blijvend en 10% minder is al heel goed voor je bloedsuikerwaarden.

    Laat je niet gek maken. Doe wat bij jou past en vooral in een tempo wat bij jou past en blijvend vol te houden is.

    Like

  9. Het gewicht dat er niet meer aankomt hoeft er ook niet meer af. Als je het nou eens zo bekijkt… Je eet gezond, je sport…
    Leer houden van jezelf zoals je bent! Ik vind je een kanjer om 30 kilo af te vallen. Echt geen kattenpis!
    Liefs Kakel

    Like

  10. Wat een topprestatie! enne… volgens mij hè, als we onszelf kunnen veroordelen, kunnen we onszelf ook complimenteren, toch? *dikkevetteknipoog (en ook ik oefen iedere dag :-)) xx

    Like

  11. Knap hoor 30 kilo. En dit advies zou zeker kunnen helpen.

    Weet niet wat je eetpatroon nu is, gezond zegt niet alles, verandering van patroon kan veel opleveren.

    Post eens een dag/weekmenu incl alles tussendoortjes>

    Like

  12. Wat mooi wat die vriendin zei, ik wou dat je zag wat ik zag. We maken het onszelf zo moeilijk af en toe en ik weet niet of dat in jou geval ook zo is hoor hoor maar volgens mij is niemand zo kritisch op onszelf als wijzelf.
    Ik geef je een hele dikke knuffel. Op de laatste foto dat ik van je zag vond ik je hartstikke mooi.

    Like

Geef een reactie

