Zwemmen

Wij zijn alle drie waterratten en omdat het nog te koud was om in de zee te zwemmen, besloten we naar het zwembad te gaan in Denemarken.
De mevrouw van de plaatselijke vvv had gezegd dat het een groot zwembad was met glijbanen, en omdat wij toch wel veel zwembaden zien in ons leven hadden we in ons hoofd een beeld gevormd.
Onze Leopold (de tomtom) bracht ons voor de deur van een leuk zwembad , qua tijdbeeld iets uit de jaren 80.
Is dit wel het goede adres vroeg de jongste nog voorzichtig maar bij navraag bleek dit het zwembad te zijn.

We kochten een kaartje, legde aan de kassa uit dat we Nederlanders waren en kregen een geweldige aardige uitleg. En toen scheidde de wegen van Meneer Williams en de jongste en mij. Hele aparte kleedkamers maar ach, s”lands eer, s”lands wijsheid.
Enthousiast liep ik de kleedkamer in op zoek naar een omkleedhokje..geen omkleedhokjes?? Op zoek naar een grote kleedkamer dan maar..ik vond een soort ruimte zonder deuren en besloot mij daar om te kleden.
Ik ruimde mijn spullen op en liep naar de doucheruimte. Daar hing een plaat van een poppetje wat zich enorm aan het wassen was en ik begreep dat je je eerst goed moest douchen. Nu deed het poppetje op het plaatje het wel heel grondig dus ik dacht dat zel wel zo”n plaatje zijn waar het goed duidelijk op wordt gemaakt.

Toen ik naar de wc liep zag ik ineens een blote mevrouw, haar badpak aanhijsen. Ik vond het wel bijzonder maar goed ik ben niet bang voor blote mevrouwen dus liep vrolijk het zwembad in.
Daar stonden de anderen al op mij te wachten en we doken een zwembad in. Wat een gedoe he zei Meneer Williams tegen mij, dat wassen. Dat wassen? Oo je bedoelt het douchen voor die tijd, zei ik. Ik vertelde hem van de mevrouw in het badpak en hij keek mij aan.
Heb jij niet bloot gedoucht? En je helemaal gewassen, en je haren. Ik begon vreselijk te lachen, ja ja..(ik ken Meneer Williams inmiddels wel..die houdt van een gebbetje) maar het bleek dus echt zo te zijn.

Ook de jongste Williams mengde zich in het gesprek dat hij het maar vreemd vond en inmiddels vielen er allerlei kwartjes. Het zwembad begon vol te lopen en ik moest mij gaan aankleden. In de douche aangekomen stonden er allemaal blote meisjes en dames zich uitgebreid te douchen. Ik voelde mij echt zo misplaatst.
Snel dook in de kleedruimte in waar ik een preek kreeg van een Deense mevrouw dat ik mijn badpak onder de douche had moeten uittrekken nu maakte in de vloer nat.
Mijn schoenen stonden ook al in de niet schoenen zone. Ik legde keurig uit dat ik een Nederlandse was en dat ik het allemaal niet goed begreep. Ze draaide gelijk bij en legde alles netjes uit.

Toen we s”avonds op de bank lagen en we inmiddels de slappe lach hadden over ons zwembadavontuur, zei ik hikkend van de lach, het moest er nog bijkomen dat je je voeten in zo”n bad moest stoppen om te desinfecteren. Uiteraard bleek dat bad er wel te zijn geweest maar ik er straal langs te zijn gelopen.
Ze zullen in het zwembad wel gemopperd hebben op die “vieze”Nederlanders 😉

14 thoughts on “Zwemmen

  1. Ja, de sociale controle (en hoeveelheid regeltjes) is daar behoorlijk. En niet altijd even vriendelijk. Tegen elkaar dan. Op het moment dat ze doorhebben dat je geen Deen bent, dan zijn ze weer stralend en wordt inderdaad alles tot in detail uitgelegd.
    Ik gaf mijn jongste wegens vergaand wangedrag een standje op straat.
    Manlief werd door een ziedende (! Echt!) man aangesproken dat hij zijn vrouw (mij dus) moest vertellen dat je zo niet met kinderen omgaat. In het Deens. Wat ik redelijk versta. Je zou er bijna van zijn gaan blozen. Kindlief maakte van de gelegenheid gebruik om nog een schop uit te delen.

    Waarna Manlief in het Engels stamelde geen Deens te spreken want Nederlander te zijn – en toen was meneer ineens 180 graden omgedraaid.

    Persoonlijk vind ik dat eng..

    Het land vind ik prachtig. Maar hoe de Denen omgaan met temperamentvolle kinderen is mij nog steeds onduidelijk.

    Like

  2. Blijkbaar zit er geen chloor in het Deense zwemwater 😉 Ik kan me voorstellen dat je je eerst opgelaten voelde maar 's avonds de lachstuipen kreeg. Heb je weer wat te vertellen op je blog en een verjaardag!
    Liefs Kakel

    Like

  3. Hihi, dat gevoel ken ik ja, dat ze “iets” aan je hebben gedaan en jij je er alleen maar mee voor schut voelt lopen… Maar hoe is het nu? Gewend? Of doe je het nooit meer? En wat zegt je man? (En krijgen we foto's?!?!?)

    Like

  4. Ben je ook naar het toillet geweest in het zwembad?
    ook in het toilet is het de bedoeling dat je je na het toiletbezoek doucht. In de toiletruimte is er dan ook een douche aanwezig.

    Like

Geef een reactie

