Verdedigen

Eigenlijk ben ik mijn roeping misgelopen, ik had advocaat moeten worden. Ik kan namelijk enorm goed verdedigen. Niet alleen mijzelf, ook anderen, daar ben ik een ster in geworden door de jaren heen. Zelf ben ik mijn daar niet zo bewust van geweest maar na een aantal sessies bij de psychologe , vertelde zij mij hoe geweldig ik dit kan.
“Je hebt een enorme zelfreflectie en je weet heel goed wat mensen hun drijfveren zijn en je hebt altijd overal begrip voor..maar (uiteraard daar was de maar..) voor jezelf heb je weinig begrip en oordeel je erg hard. En elke keuze die je maakt, verdedig je netjes met allerlei argumenten.”

Van de leuke psychologe krijg ik elke week een opdracht mee en de opdracht deze keer was om mij niet te verdedigen. Makkie riep ik gelijk uit,want..nee zei de psychologe niet verdedigen, gewoon doen.
Gisteravond zaten wij in een kennismakingsgesprek met de jongste op zijn middelbare school. De mevrouw tegenover ons ging allerlei vragen stellen en de jongste moest antwoorden en mocht vragen of wij bij wilden springen als hij het niet meer goed wist.

De mensen naast jou zijn..de mevrouw keek de jongste verwachtingsvol aan..mijn vader en moeder. Mijn moeder is thuis en die doet de was en kookt. Er viel een stilte, ik zat op mijn handen. De mevrouw keek de jongste aan, dus jouw moeder is huisvrouw.
Het ging mij door merg en been, maar toen zei Meneer Williams ineens , mama is niet zomaar thuis he.
De mevrouw keek mij ineens vragend aan en ik vertelde haar dat ik onderwijzeres was maar afgekeurd thuis zat. In mijn hoofd buitelde allerlei verdedegingszinnen. Mag ik vragen zei de mevrouw vriendelijk, en als ik te ver ga zegt u het maar waarom u thuis zit.
Wederom buitelde het in mij hoofd maar, in mijn achterhoofd de pscyhologe..ik heb ME/CVS.

De mevrouw keek de jongste aan, dat is niet makkelijk want dat betekent dat je vaak thuis moet bijspringen. De jongste knikte, je bent vast gewend dat niet alle dagen lopen zoals ze moeten lopen. Wederom knikte de jongste.
Maar zei ze toen op een samenzweerdigere toon, soms ook wel erg leuk he, omdat mama er altijd is. En dat je dus ook wel eens lekker op de bank kan kruipen bij je mama. De jongste knikte heel blij want dat is namelijk wel het voordeel van het thuis zijn.

Het gesprek kabbelde voort en toen we naar huis reden was ik erg tevreden over mijzelf. Het was ook een enorme succeservaring want ik had mij niet eens hoeven uitleggen of verdedigen. Nu snap ik wel dat niet iedereen je altijd direct begrijpt maar dit was toch wel erg prettig.
Het scheelt ook bergen energie en daar is het toch om te doen!

16 thoughts on “Verdedigen

  1. Goed van je! Maar ook intrigerend dat het je 'door merg en been ging' toen gezegd werd dat je huisvrouw bent.

    En grappig dat je man je verdedigde ook. Tegelijkertijd: waarom moet er een onderliggende reden zijn om huisvrouw te zijn.

    Je post is al met al echt een doordenkertje vind ik : )

    Huisvlijt

    Like

  2. Goed gedaan jij Mirjam! Door de tijd heen heb ik ook ontdekt dat je je niet altijd hoeft te verdedigen, dat er best veel mensen zijn die het toch wel snappen. En wat een kanjer van een 'mevrouw' die opmerkte dat dat niet altijd gemakkelijk is voor je zoon maar dat er ook wel voordelen zijn aan het hebben van een moeder die altijd thuis is!

    Like

  3. Ik vind het ook eigenlijk wel een beetje ver gaan, dat de nieuwe school op een kennismakingsgesprek zoiets van de ouders weten wil? Dat is toch niet ter zake doend?

    Bij onze nieuwe school mogen er niet eens klassenlijsten met adressen worden meegegeven ipv de privacy… Wel kletsten ouders onderling, bij de koffie, en dan hoor je wel eens wat of zeg je wel eens wat. Maar dat is toch anders.

    Like

Geef een reactie

