De leesgroep

In het plaatselijke krantje zag ik een oproep staan voor een leesgroep. Het had als thema moeders en zonen, hoe die relatie verliep. Nu heb ik een hele andere relatie met mijn zoon dan met mijn dochters, en ik dacht,ik waag het erop.
Een groepje is altijd gevaarlijk voor mij,maar voor het groepje is het ook gevaarlijk want ergens heb ik toch “bad karma”als het gaat om groepjes.
Maar het was via een stichting die leeskringen organiseerde dus ik waande mij wel veilig.

Na de opgave kreeg ik een mailtje binnen van iemand van de stichting dat er nog drie mensen hier in de stad aan deze leeskring wilde meedoen. Het was handig als we zelf contact gingen zoeken met elkaar en dan gingen beginnen.
Van dat mailtje raakte de perfectionist in mij erg van streek..waar waren de richtlijnen, wat was nu helemaal de bedoeling en wie nam er leiding in het groepje en met welk boek werd er begonnen.

Ik had de drie titels inmiddels gereserveerd bij de bibliotheek en had de eerste al gelezen. Na wat moeizame mailtjes over en weer werd een datum geprikt..de heetste dag van het jaar. Toen de dag naderde meldde er twee af in verband met de warmte.
Daarna viel alles stil, ik mailde voorzichtig om een nieuwe datum en die kwam er. Bij een van de mevrouwen thuis, het ligt niet om de hoek maar ach, een fietstochtje was ook leuk. Ware het niet dat er op die dag enorm veel regen zou gaan vallen.

Kom, kom dacht ik niet je laten tegen houden door een beetje water. Vanmiddag opende ik mijn mail en de gastvrouw bleek door haar rug te zijn gegaan.Of iemand anders voor gastvrouw wilde spelen.
Ik paste direct voor deze rol, ten eerste omdat mijn huis in vakantiestand staat, en ik geen zin had om met deze warme dagen miep poets te gaan spelen en ik heb hier de zoon rond rennen en de man werkt zo megavroeg ,die is ook vaak thuis.
Daar word ik nerveus van, en er kwam ook bij, ik spreek voor dit soort dingen veel liever op neutrale grond af. Als het dan niet bevalt neem ik snel de benen.

Maar de therapie werpt zijn vruchten af want de psychologe gaf aan om ook eens wat vaker het heft in handen te nemen. Ik stuurde een mailtje rond dat ik voorstelde om het boek “Yemma”te lezen (die had ik namelijk al gelezen 😉 en dan over 2 weken bijeen te komen. Dan was de rugpatiënt weer op de been en hadden we al een boek gelezen en hadden we gespreksstof.
Daar reageerde iedereen heel positief op, en dat bevestigde mijn theorie. Elk groepje heeft toch een leider nodig want anders wordt het maar een rommeltje 😉
Ga ik nu “Ik kom terug” van Adriaan van Dis lezen, dan kan ik die als tweede naar voren schuiven.

6 thoughts on “De leesgroep

  1. Ik vind groepen ook altijd lastig. Maar een leesgroep klinkt inderdaad leuk. Toch vind ik de organisatie wel een beetje raar van deze! Best gek dat ze je eerst jezelf laten opgeven, en dat de deelnemers het vervolgens zelf moeten opzetten.

    Goed dat je het nu zo hebt geregeld!

    Huisvlijt

    Like

Geef een reactie

