Verslaving

Nooit heb ik gerookt, leek mij zo vies en ik vond het altijd al zo stinken. In mijn jeugdjaren rookte bijna iedereen en was er weinig bekend over alle gevolgen van roken. Inmiddels ken ik meer gestopte mensen dan rokers. Maar wat een strijd is dat om te stoppen met roken.
Ik heb meneer Williams van dichtbij meegemaakt en die heeft er tot 2 jaar geleden toch aardig wat stoppogingen op zitten.

Drinken doe ik heel weinig, alcohol dan. Ik kom uit een familie van alcoholisten en weet als geen ander wat dat “gezellige”wijntje kan doen. Wat een ellende heb ik daardoor gezien. Hier in huis wordt er ook amper gedronken en ik vind dat erg prettig.
Mensen die drinken gaan zich 9 van de 10 keer anders gedragen en daar word ik een peu nerveus van..iets met een jeugdtrauma zullen we maar zeggen.
Dus ook die verslaving ken ik niet.

Snoepen vind ik wel lekker maar het houd op na 2 stukjes chocolade en een bakje chips want ik weet namelijk dat ik vreselijke hoofdpijn krijg na het nuttigen van deze dingen dus dat is ook geen verslaving.

Maar…ik heb er wel eentje ..nou ik kan bijna zeggen, ik had er wel eentje want ik ben deze verslaving enorm aan het verslaan. Ik was mega verslaafd aan cola light..ja..ik die zo gezond eet, let op e nummers enge toevoegingen, gluten noem maar op..was enorm verslaafd aan cola.
Ik kon zo een fles per dag op drinken, en als het moest wel 2…en dan vond ik het gek, dat ik dan heel druk werd of niet kon slapen.
Regelmatig zag ik onderzoeken langs komen van hoe vreselijk slecht cola wel niet was en tuurlijk dat wist ik wel.
De gemiddelde roker zal ook wel weten dat roken niet gezond is, maar ja..die stomme verslaving in je lijf/hoofd ..

En ook ik stopte regelmatig maar wat werd ik dan ziek…en het ergste was de hoofdpijn . Ik stond op mijn kop van de pijn en kon iedereen in mijn omgeving wel vermoorden. Alles was mij teveel en al snel greep ik dan weer naar de cola. Om dat rot gevoel weer uit mijn lijf te bannen.
Stom dacht ik dan na 3 glazen want nu ben ik weer terug bij af.
Ik verslond elke site met tips over het stoppen en overal las ik, die hoofdpijn totdat..een arts schreef dat je gebruik kan maken de eerste dagen van paracetamol met coffeïne. Dat hielp tegen de hoofdpijn maar loodste je ook door de afkickverschijnselen heen. Na 5 dagen ga je minderen met de paracetamol anders ruil je uiteraard de ene verslaving tegen de andere in en dat is ook niet slim.

Ik dacht eerst nou..dat zal ook wel niet werken maar ..toch ik ging de strijd aan..en inmiddels zit ik nog op 1 glas per dag..en die gaat er ook aan want ik wil er helemaal van af. Het is gewoon puur gif, ik weet het maar al te goed..als u ooit tegen een verslaving van het een of ander hebt gevochten dan weet u vast waar ik over praat.
Ik streef naar een cola vrij leven!

Uiteraard gaat de vlag uit als ik helemaal cola vrij ben!

18 thoughts on “Verslaving

  1. Oei een Cola verslaving ,mijn Dochter dronk ook minimaal anderhalve liter per dag en kon gewoon niet zonder .En toen begon het ,hoofdpijn hartkloppingen en slecht slapen en een bezoekje aan de huisarts en de de oplossing was stoppen met Cola drinken .Ze is er gewoon mee gestopt zonder problemen gelukkig en drinkt het al jaren gewoon niet meer .Al eerder verteld denk ik ,zelf 30/40 sigaretten per dag en ook zonder problemen gestopt .Ja de verslaving aan wat dan ook is best heftig .Maar je gaat echt heel goed en binnenkort zeker weten Cola vrij
    Succes ermee Elisabeth

    Like

  2. Ik wist niet dat dit kon, maar nu ik er over nadenk had ik vroeger een collega en die was verslaafd aan 'zoetjes' of eigenlijk aan aspastaam, wat in de zoetjes zit en zit die stof ook niet in cola-light.
    Succes met afkicken, dit gaat je lukken.
    En heel eerlijk toen ik de titel van je stukje las, dacht ik dat je ging schrijven dat je verslaafd bent aan haken….

    Like

  3. Knap van je hoor!! Gelukkig heb ik geen verslavingen op welk gebied dan ook. Alhoewel, koffie, oké. Maar dat zijn twee koppen per dag, dan kan ik niet van een verslaving spreken toch?!
    Met een man die inmiddels 2,5 jaar van het roken af is maar voordat hij daartoe kwam talloze pogingen heeft gedaan, heb ik wel kunnen ervaren hoe moeilijk het is… Succes!!

    Like

  4. Knap hoor…en ja ik weet ook wat het is, je kunt verslaafd zijn aan van alles heb ik gemerkt……maar heb er nu geen een meer… je komt er beter uit…als je het 3 weken vol kunt houden, dan gaat het je lukken….. gewoon doen dus.. Het helpt, als je er vreselijk zin in hebt, om te denken hoe het drinkt en smaakt…gewoon inbeelden in je hoofd, maar niet in het echt uitvoeren….

    Like

  5. O, herkenbaar. Ik was ook een cola drinker. Steeds minder, over op water (met smaakje en bubbels, crystal clear spul) en dat is een stuk fijner. Ik lust nu eigenlijk geen cola meer.

    Succes!

    Like

  6. Cold Turkey gestopt want ik beken … ook ik was ooit een behoorlijke cola light junk, en al jaren zeurende hoofdpijn maar niet zo erg om er iets voor in te nemen en nooit de link gelegd. Moest toch al menukaart flink aanpassen dus dan dit ook anders sloeg dat nergens op. En inderdaad die 10 keer zo erge hoofdpijn de eerste dagen na die koude-kalkoen-stop maar zo blij dat ik dat gedaan heb, was daarna gewoon helemaal van mijn hoofdpijn af, ook van dat zeurgeval! Heel af en toe drink ik nog wel eens een glaasje maar drink ik iets meer … pats weer die hoofdpijn, dus ik blijf er vanzelf wel vanaf!

    Like

  7. Ik was ook zon cola light junk en veel te zwaar. Ik las deze week ook dat je dik wordt van light. Heb nu sinds een week geen cola light meer aangeraakt. Ik drink s avonds 1 glas gewone frisdrank. Hoop dat ik er een beetje van opknap. En dat mijn gewicht langzaam maar zeker weer wat wil zakken. Ik merk wel dat ik niet zo veel meer aan snoepen denk. Het gaat me wat makkelijker af. En als ik het lastig heb neem ik snel mijn haakwerk ter hand en dat helpt ook.

    Like

Geef een reactie

