De wekker

Bij Martine las ik een stukje over pacing en ik kreeg spontaan de kriebels weer.
In 2011 heb ik een revalidatietraject gevolgd waar pacing helemaal centraal stond.
Pacing is een soort time management met behulp van de wekker of een puntensysteem. Dus stel, wassen kost 1/2 punt, mediteren krijg je 1/2 punt voor. Of je mag 5 minuten gebruiken voor de was of voor wat je maar wil. En dan moet je stoppen.

Nu stond ik 2011 overal voor open als ik maar beter werd dus ik ging hier heel serieus mee aan de slag. Voor sommige mensen zal dit vast heel goed werken maar ik werd er heel nerveus van.
Want als ik na 5 minuten nog niet klaar was met de klus, dan raakte ik in paniek. Ik had het niet goed gedaan, want ik dacht..het moet af in die 5 minuten. Nee, zei de coach het mag ook blijven liggen.
Daar raakte ik helemaal van in paniek, dus het mag onaf blijven liggen…dat strookte enorm met mijn adhd training die aangaf klus voor klus af te maken en niet iedere keer iets nieuws op te pakken.

Dan gaan we over op het puntensysteem zei de coach en ik moest lijstjes maken met wat ik graag deed en moest doen en daar punten aan toe kennen. Mijn hemel, ik raakte helemaal over mijn toeren van het puntensysteem want ik wil het namelijk altijd erg goed doen en raak daardoor geobsedeerd dus op het laatst stelde ik het douchen maar uit tot de volgende dag want ik had geen punten meer over..
In die tijd van de pacing was ik er ook nog van overtuigd dat de ME/cvs vooral tussen mijn oren zat en dat dat echt wel over ging want ik hoorde toch goede verhalen over mensen die helemaal genazen als ze hun grenzen konden aangeven door middel van pacing.

In 2015 weet ik inmiddels beter, me/cvs zit helaas niet tussen de oren..of het zit ook tussen de oren want daar zitten je hersenen en die doen graag mee 😉 maar de ene me/cvs patient is de andere niet. Ik heb bijvoorbeeld adhd als component erbij, want betekent dat mijn hoofd sowieso al overuren maakt. En dat ik mij al heel bewust ben van de chaos in mijn hoofd, lijf en omgeving.
Als ik erg druk ben in mijn hoofd helpt het mij om bijvoorbeeld de keuken op te ruimen. Het terug zetten van alle spullen op hun plek, het schoonmaken van het aanrecht zijn rustgevende karweitjes die orde scheppen, in de ruimte en in mijn hoofd.
Zonder wekker of zonder punten, dat werkt het beste.

Inmiddels weet ik echt wel dat ik niet en kan gaan sporten en op bezoek kan gaan, een drukke dag thuis betekent minder sociale contacten naar buiten en zo heb ik een soort middenweg gevonden. Zonder punten of zonder wekker. In mijn therapiegroep zat een meisje wat een angststoornis over heeft gehouden aan de pacing. Ze heeft met behulp van een psycholoog dit allemaal weer moeten leren los laten.

En daar mee wil ik ook afsluiten, zolang me/cvs maar op het psychische vlak gestopt wordt, zal er met mensen worden gesold. Als u griep heeft en hoge koorts ga ik niet tegen u zeggen, maak lekkere lange wandelingen, beklim nu eens die berg of test eens even het parcours van Zandvoort uit. Toch word dat nog steeds tegen me/cvs mensen gezegd. En gewoon door de reguliere zorg, waar je toch eigenlijk wel op vertrouwd.
Maar het allerergste vind ik nog wel dat als je dus ziek blijft dat het komt door jezelf omdat je toch als maar over je grenzen heen gaat..vaak word dit verwijtend gezegd door gezonde mensen.

Maar mijn 5 minuten zijn om 😉 en mijn taakje is af!

Advertenties

9 thoughts on “De wekker

  1. MS is anders dan me/cvs, van het tweede weet ik weinig tot niets, van het eerste ben ik ervaringsdeskundige 🙂 Bij MS werd vroeger altijd gezegd: hou je rustig, doe niet teveel, begin niet aan kinderen/gezin. Tegenwoordig is dat anders: als je (lees: ik) je goed voelt,, ga er dan op uit, onderneem, doe, werk, krijg kind(eren). Ik las zelfs over iemand met MS die in 't Himalaya gebergte heeft gelopen. Ik doe dus alles binnen bepaalde grenzen, want rust roest 🙂

    Like

  2. ME/CVS ben ik niet mee bekend maar zelf wel altijd en eeuwig hondsmoe door andere redenen .Wat je beschrijft zo ik knettergek van worden .Je bent een heel slimme vrouw en volg je eigen gevoel hierin ,jij bepaald de regels !
    Groetjes Elisabeth

    Like

  3. Ook ik kreeg het hiervan op de zenuwen en die waren al zo overprikkeld 🙂 dus dat hielp bij mij meer tegen dan mee. Meditatie mindfulness ademhaling doen voor mij meer dan menig opgelegd programma.

    Like

  4. Ooit zei een arts tegen mij: 'weet je wat jij moet doen, ophouden met vechten om te worden wie je was … dat word je nl. nooit meer. Doe wat je kan, en misschien zelfs soms een beetje meer, maar vergeet nooit dat je je eigen arts bent; jij weet wat het beste voor je is!' … en die ben ik nooit meer vergeten 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s