Niet meer verslaafd

Kent u die mensen, die gestopt zijn met roken en dan gelijk iedereen verbannen die nog wel roken of naar rook stinken. Vreselijk he, ik dacht altijd, je weet toch hoe het is en dat jezelf de kracht hebt gevonden om het rookmonster te verslaan betekent niet dat iedereen die kracht kan vinden.
Vreselijk vond ik die mensen altijd..

Inmiddels ligt de enorme cola verslaving achter mij. Ik kan u niet vertellen wat dat een opluchting is. Hoeveel beter ik mij voel.
Ik heb geen oorsuizingen meer, ik taal niet meer naar zoetigheid, ik heb geen schreeuwende honger meer de hele dag, en ik kan een reis boeken naar verre oorden van het geld wat ik nu overhoud.

Er is alleen 1 dingetje, waar ik vorige week achter kwam. Ik heb last van het predikmonster in plaats van het cola monster.
Als ik nu iemand een glas cola zie drinken, roep ik gelijk vergif. De reclame op televisie word door mij gelijk afgekraakt en er volgt een donderpreek over obesitas en verslaafd zijn.
Vorige week was het toppunt vond ik van mezelf, ik zag op straat een zwangere mevrouw een blikje cola drinken. Ik was op de fiets en moest mij inhouden om niet af te stappen en haar eens te vertellen hoe slecht cola was.

Thuis gekomen vertelde ik het aan mijn meisjes die spontaan begonnen te lachen, mama.. je bent net zo erg als een gestopte roker!
En ik realiseerde mij dat dat ook zo was. Ik begreep de gestopte roker nu ook ineens veel beter 😉
Maar wat ik mij ook realiseerde is dat ik niet zo graag wilde delen hoe slecht cola drinken nu wel was maar meer de voordelen van het niet cola drinken.
Hoeveel beter ik mij voel, en dat ik blij ben om overal heen te kunnen gaan zonder mij zorgen te maken of ik wel een glaasje cola kon drinken bij die mensen of gelegenheid.
Bij twijfel nam ik altijd een flesje cola mee in mijn tas. En ..nu komt het ..dan nam ik mijn tas wel eens mee naar de wc om daar snel een paar slokken te drinken.

Zoals ik dus ook wel eens rokers zie doen, even snel een paar trekken hier of daar want er is geen ruimte om te roken of het is not done om daar te roken..of noemt u maar een reden!
Bizar eigenlijk hoe een verslaving werkt!

18 thoughts on “Niet meer verslaafd

  1. Goed van je dat het je gelukt is .Ik schrik er echt van dat het zo erg kan zijn als ik dit lees .En zie je iemand cola drinken ,adem in adem uit ,jij bent niet verantwoordelijk !
    groetjes Elisabeth

    Like

  2. Hahaha, Briljant. Ik verafschuw cola maar begrijp als roker je verslavings vergelijking. ( al schaam ik me dood tussen niet rokers en zal dan echt nooit stiekem roken omdat ik het zelf ook vind stinken tussen niet rokers)… Verslaving is echt een raar iets.

    Like

  3. Goed hoor dat je ervan af bent; gelukkig ben ik niet dol op cola :-)… vond de rookverslaving al erg genoeg… Gelukkig ligt die ook alweer een jaartje op zes achter me en al ben ik geen 'prediker' verder, behalve dan dat als je op visite komt, er buiten gerookt kan worden 🙂

    Like

  4. Ik ben ook van de cola af sinds een jaar of twee, drie en taal er niet meer naar. Lust het bijna niet meer. Heb wel de neiging (herkenbaar dus) om het iedereen af te raden, al helemaal mijn kinderen!!

    Like

  5. Mooi hoe je voor jezelf erkent dat je dat wat je erg vind (zeggen dat iets slecht is als je er zelf verslaafd aan bent geweest) zelf doet MAAR nog veel mooier dat je inziet dat je niet zozeer aan de mensen wil vertellen hoe slecht iets is maar eigenlijk hoe FIJN het is als je ervan af bent! Want wat is fijner en mooier als je iets kunt delen en laten zien waarvan je weet dat het goed voelt.
    🙂

    Like

  6. Ik ben al meer dan 10 jaar (!) gestopt met roken. Ik denk er nooit aan, zal ook nooit iemand vermanen die wel rookt, maar als ik in Parijs ben heb ik het rete-moeilijk!! Dan kan ik bijna de behoefte om ook een sigaret op te steken niet bedwingen. Verslaving is iets vreselijks!! Gaat ook nooit helemaal weg… 😉

    Like

Geef een reactie

