Informatie verwerken

Gezegend met een hoog IQ en een snel denkend hoofd kon ik altijd alles. Ik was een multitasker voordat het uitgevonden werd ;-). Nooit een probleem hoor om mij te bellen tijdens het koken, luiers verschonen en het gesprek met de buurvrouw. Ik deed het moeiteloos.
Leren was nooit een probleem, behalve als ik het saai vond of snel afgeleid was maar verder deed ik het op mijn jan boerenfluitjes.

In 2008 werd ik geopereerd en voor de dood weggehaald. Nou..voor de dood, ik was wel ff weg van deze planeet. Maar kwam terug, en begon met herstellen. Wat mij al heel snel opviel dat ik zo snel moe was als ik gebeld werd en er ook nog iets thuis speelde. Ach dacht ik dat is de narcose dat komt allemaal goed. Ik begon aan een studie maar in plaats van dat alles in mijn hoofd bleef leek het er steeds uit te vallen.
Ik kreeg het helemaal niet meer voor elkaar. Mijn klas met kleuters was ineens zwaar, ze vlogen alle kant op en ik leek steeds minder overzicht te hebben.

Er volgde eind 2009 nog een operatie en ik revalideerde 4 maanden..en ik kwam heel langzaam terug maar het leek alsof ik de grip kwijt was in de klas. Ook de vergaderingen waren heel zwaar. Als mensen door elkaar heen gingen praten dan werd ik zo moe. Ik verstond het wel maar begreep maar de helft. Dat gaf heel veel verdriet en stress. Ik die altijd wist wanneer iemand jarig was, die wist wat een ander bezig hield en het weer voor morgen zo kon opdreunen moest nu wel 10 keer terug kijken of het wel de datum was die ik dacht dat het was.
Het leek wel alsof mijn brein er langzaam mee ophield.

Vroege alzheimer..ik wist het wel , er was iets vreselijks met mij aan de hand. Maar dat moest ik verbergen hoor want als mensen dat toch eens wisten dan gingen ze vast mij mijden en mij zielig vinden en dat wilde ik niet.
Ik worstelde door tot aan deze psychologe en ik verteld haar maar angst en mijn vermoeidheid en huilde bij haar tot ik een ons woog.
Ze testte en besprak het met de psychiater en gelukkig geen vroege alzheimer..maar wat was het dan wel. Mijn hoofd is netjes van binnen maar ergens is er toch een kabeltje wat wankel of geknapt zei de psychiater.

De informatie verwerk ik niet meer zo als vroeger. Wat moet ik nu doen, riep ik wanhopig komt dit nooit meer goed. Ze schudde haar hoofd en we maakten een plan. Dat plan liet ik uiteraard liggen want ik dacht het komt vast wel goed. Tot dat ik weer vast liep en dacht..ik moet haar plan erbij pakken.
Haar plan is simpel, wees duidelijk naar buiten.

Leg uit dat informatie verwerken meer tijd kost en dat als er flink ruis op de lijn zit dat je het overzicht verliest en dat je dan in paniek kan raken. Ik was altijd iemand die vond dat ie alles kon dus dit was een flinke aderlating maar ik begon voorzichtig. Als bij de fysiotherapeute op de gym en de radio en de tv aan stond vroeg ik rustig of een van de 2 uit mocht. Wat vond ik dat moeilijk..ook thuis ging ik aan geven dat ik geen antwoord kon geven als ik wat anders aan het doen was. Ik vroeg vaker of mensen dingen wilden herhalen en ging opschrijven. Omdat het naast trager verwerken ook druk in mijn hoofd is. Zodat mijn hoofd wat minder overuren hoeft te maken.

In sociale contacten ben ik liever 1 op 1 dan weet ik precies wat er speelt en hoef ik niet allerlei ruis te ondervangen. Ook maak ik liever afspraken op een rustige plek. Niet waar je hutjemutje op elkaar moet zitten zodat ik allerlei ruis hoor en mijn gesprekspartner amper begrijp en versta. Ik reis op rustige tijden en plan de dingen goed van te voren.
Acute situaties kan ik nog steeds opvangen maar daarna ben ik doodmoe.

Het geeft vaak strijd in mijn hoofd, verdriet maar ook rust. Het is heel naar maar niet onoverkomelijk. Ik weet nog alles moet alleen langer zoeken in mijn hoofd. Kan nog net zo gezellig zijn alleen niet in grote gezelschappen. Ik kom graag op visite maar niet als de buurvrouw ook nog eens binnen komt vallen.
Voor 2016 heb ik mij voorgenomen om meer naar het plan te handelen voor mezelf en voor mijn gezin. Want als het te druk is en te veel storing geeft dan word ik kriebelig en dat reageer ik thuis af en dat is niet de bedoeling.

Op naar een ruisvrij 2016!

19 thoughts on “Informatie verwerken

  1. Wat een goed plan! Bij jezelf blijven heet dat, ook al ben je een andere zelf dan voor de operatie. Ik wens je een mooi 2016 toe. Het uitleggen van dingen leidt meestal tot begrip en dus ook rust bij jou

    Like

  2. Sinds ik cvs heb, lijkt het of alle prikkels 100 x zo sterk binnen komen. Ik zal er een weg in moeten vinden maar makkelijk zal het nooit worden. Toch heeft de vermoeidheid me ook voordelen opgeleverd al had ik dat nooit hardop durven denken…
    Blijf geloven in jezelf en durf te kiezen voor jezelf!
    Lieve groet

    Like

  3. Hallo, wat een heftig verhaal en wat knap dat je tot dusver bepnt gekomen. Ik herken veel en vooral de frustratie en ” eigenwijsheid” . Ook ik heb moeite afscheid te nemen van zoals ik was. Maar weet , na een lange zoektocht met vallen en opstaan, dat een prikkel gereguleerd leven voor mij en m'n gezin de beste keuze is. Naast een ernstige PTSS is ook hsp geconstateerd en daar heb ik veel aan gehad . Google maar eens op hoog sensitiviteit , dan gaat een wereld met handvaten en herkenning voor je open! Ik wens je een geweldig jaar tegemoet! Je bent een kanjer! Groetjes, Natascha.

    Like

  4. Zeer herkenbaar voor mij, maar dat is waarschijnlijk niet nieuw voor je. Ik ben tegenwoordig zo 'brutaal' dat ik zelfs aan de kapper durf te vragen of de radio zachter mag.

    Like

  5. …daar heb ik ook al een paar jaar last van, ik dacht dat het de leeftijd was..niet dus?
    En dat er veel mis gaat met operaties, heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen toen ik in oktober een open hart operatie gehad heb, en dat is dan alleen nog maar wat je kunt 'aanschouwen'…. rust, is het grootste goed wat er bestaat in mijn ogen dan…er zullen er vast veel zijn die het er niet mee eens zijn…

    Like

  6. Ik heb met fibromyalgie ook momenten dat ik geen of weinig concentratie heb. Snap jouw gevoel. Is best lastig, vooral in winkels waar meerdere geluiden en geuren zijn. Ook ik ben liever in een klein gezelschap. Omdat ik 46 ben, vinden mensen dat soms raar. Leg ik tegenwoordig naast mijn neer. Succes met jouw plan. Het is jouw leven

    Like

Geef een reactie

