Opbeetplaat

Al jaren slaap ik slecht, ik weet niet eens hoe lang maar slapen is echt niet mijn hobby of wel ..maar het lukt niet moeiteloos. Ik heb door de jaren heen van alles geprobeerd, van meditatie tot medicijnen, van het schrappen van voedingsmiddelen tot aan navelstaren, er is geen oplossing dacht ik, ik ben een slechte slaper.
Soms lukt het mij een nacht wel en dan ben ik de koning te rijk, maar helaas de nacht die daarop volgt is 9 van de 10 keer bagger.
Toen ik nog werkte maakte ik mij altijd heel veel zorgen want wat zou ik moe zijn, en hoe moet dat nu en ik moest toch werken…
Dat werkt trouwens ook niet slaapbevorderend kan ik u vertellen 😉

Enige tijd geleden ging ik op controle bij de tandarts en gaf ik aan dat mijn rechter kies zeer deed, uiteraard was er niets aan de hand. Er werd een foto gemaakt en de tandarts gaf aan dat mijn ene voortand een beetje uit baan leek te gaan. Dat komt door de tand eronder. Er werd een enorm beugel verhaal opgehangen en hij gaf mij een hand en gaf aan dat ik maar eens er over na moest denken.
Een beugel..nou daar zat ik echt niet op te wachten hoor!

Later die week vervoegde ik mij bij de huisarts voor oorpijn en deze gaf aan dat mijn kaak zo vast zat en dat dat uitstralingspijn kon geven. Ik vertelde het beugelverhaal en de huisarts adviseerde mij op de optie opbeetplaat te nemen die de tandarts mij had verteld.
Mopperend nam ik een week later plaats in de tandartsstoel om te happen. Na 1,5 week was de opbeetplaat klaar.

Hij plaatste hem in mijn mond en vroeg mijn mond te sluiten. Mijn mond kon niet meer helemaal dicht maar..het voelde ook niet onaangenaam waarvoor ik bang was. Je moet wel wennen hoor zei hij bij de deur.
Toen ik die avond naar bed ging plaatste ik de beugel en voelde er eens langs met mijn tong, ach zat niet onaangenaam en ik draaide mij om. Rond 7 uur werd ik wakker. Ik controleerde mijn wekker..had ik van 23 uur tot 7 geslapen..wat was er gebeurd, zat er een slaapmiddel in de beugel of zo?
Mijn gezicht voelde er ontspannen aan en mijn lijf verder ook dus ik genoot van een frisse dag

In de avond ging ik weer liggen met beugel in en viel als een blok in slaap om in de ochtend wakker te worden..wederom uitgerust…inmiddels zijn we ruim een maand verder en ik ben laaiend enthousiast. Mijn wonder zoals ik hem noem ligt na het schoonmaken in zijn bakje op mijn nachtkastje te stralen van alle waardering die ik m elke dag geef. Niet te geloven dat zo”n klein stukje in je mond een wereld van verschil kan maken.
En bijkomend voordeel…mijn tand is weer terug in zijn baan en de tand eronder ook.

Na jaren van slecht slapen ga ik nu weer fluitend naar bed, uiteraard als er iets spannend is of naars of wat dan ook dan heb ik meer moeite om in te slapen maar het doorslapen… super!
De tandarts is gelijk in mijn achting gestegen!

20 thoughts on “Opbeetplaat

  1. Inderdaad, ik herken dit. Ik slaap tegenwoordig ook zo goed en waarom? Omdat ik mijn mond s nachts afplak op advies van de buteykobehandelaar. Dan adem je niet door de mond maar alleen door je neus. En slaap je als een tierelier, Ik moet nog meer dingen doen van deze behandelaar die ook allemaal met de ademhaling te maken hebben maar dit is de meest simpele en met het meest spectaculaire effect tot nu toe!

    Like

  2. Ik heb er ook zo een, maar dan voor het tandenknarsen, heb jij er geen last van?Ik zie het aan het bitje, al best beschadigt!Maar het helpt het wel voor het behoud van mijn gebit, wat al een rampenplan is.

    Like

  3. Wat fantastisch voor jou!
    Ergens half vorig jaar liet ik bij de tandarts ook zo'n opbeetplaatje maken. Naar het schijnt knars ik 's nachts heel vaak, waardoor mijn tanden gingen afslijten.
    Het opbeetplaatje ligt in z'n doosje op mijn nachtkastje, maar lang kan ik het niet inhouden. Het doet gewoon zo'n pijn, dat ik het tegenovergestelde dan jij heb… Ik geraak er niet mee in slaap 😦

    Like

  4. Ik heb al jaren slaapproblemen en slaap de laatste maanden van anderhalf tot drie uur in onderbroken blokjes. Veel te weinig dus…. Overdag ben ik geradbraakt, altijd moe, heb weinig energie en leg ik me 's avonds in bed dan raak ik zeer moeilijk in slaap, doorslapen zit er helemaal niet in. Ik heb al alle mogelijke slaapmiddelen op natuurlijke basis geprobeerd maar geen enkel middel helpt me aan een betere nachtrust.Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik geholpen zou zijn met zo'n opbeetplaatje maar ik ga toch eens proberen om mijn mond 's nachts toe te plakken met klevers. Zal wellicht niets uitmaken in het slecht inslapen maar 't proberen waard.liesbet

    Like

Geef een reactie

