Pilates

Sinds 2 weken volgen de dochter en ik pilates op de maandagochtend. Vroeger deed ik veel aan dit soort dingen en ik had er over nagedacht en volgens mij was pilates een van de dingen die ik op mijn gemak deed.Die mij weinig energie kostte.
Uiteraard was deze herinnering er eentje van uit het stenen tijdperk…of ze hebben de pilates aangepast.

De eerste les was met een bal. Bal op je buik en dan er op liggen, bal onder je heup, onder je billen noem maar op. Ik had nog nooit pilates met een bal gehad. Ik vond het zelf een enorme martelles. Toen ik opstond..nou ja opstond..ik hees mijzelf meer omhoog bedacht ik mij dat ik toch wel eens stukje ouder was geworden en dat ik niet meer zo snel mee kon.
Maar bedacht ik mij, dat geeft ook niet, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd dus ik ook niet.

Vanmorgen was de tweede les, gelukkig zonder bal maar de juf vertelde dat ze al vanaf een uur of 6 actief was en volgens mij dacht ze dat wij ook allemaal actief waren. We wrongen ons in de meest ongelukkige posities en toen ik tussen mijn elleboog en knie kon zien hoe laat het was dacht ik …ik weet het allemaal niet zo. Vind ik dit wel leuk?
De vorige keer heb ik bijna een week spierpijn gehad in mijn buikspieren en nu zijn deze ook echt niet zwaar actief hoor. Ik doe tijdens de aangepaste fitness altijd keurig mijn buikspieroefeningen maar bij pilates gebruik je je diepere buikspieren…die spieren die met de jaren steeds dieper gaan liggen volgens mij.

Nu vind ik dat je gewoon in je eigen tempo mee moet doen maar daar dacht de juf er anders over. Ze noemde mij moeders…ze vond dat dat dochter boos keek en toen een van de dames even bleef rusten kwam ze erbij staan als een sergeant en riep dat ze uit haar comfortzone moest komen.
Aan het eind van de les gaf ik ook aan dat ik rustig aan deed voor mij knie. Ze vertelde dat mijn knie nergens werd belast maar alleen mijn buikspieren. Daar dacht mijn knie heel anders over.

Toen we aan de thee thuis zaten, keken we elkaar eens bedenkelijk aan. Weet je zei ik tegen de dochter, ik ga morgen op gesprek voor de opleiding van costumière en die lessen worden op de maandagmiddag gegeven en dan lukt pilates niet meer. Nee zei de dochter gelijk, moet je ook niet doen mama dan kost je te veel energie. Dan gaan we gewoon door met ons fitnessprogramma!
Tevreden namen wij een slok thee, zoveel overmacht..daar kan je gewoon niets aan doen 😉

17 thoughts on “Pilates

  1. Pfffffff wat vreselijk en zo wordt fitness helemaal niet leuk.

    Pilates en nog meer vormen van bewegen wordt altijd gepropageerd dat ze aangepast worden bij de deelnemers.
    Ik heb het ook lang ook samen met dochter gedaan en dat was een fijne instructrice en kon ik 80% meedoen. Toen kwam er een andere en ging het sneller en op hardere muziek en kon ik nog maar 50% en zijn we gestopt.

    Like

  2. Ik zou absoluut jeuk krijgen van zo'n Pilatesjuf, komt ze uit het leger? Zelf doe ik een keer per week yoga (en zelfs daar krijg ik spierpijn van) maar de juf zegt altijd de je moet luisteren naar je lichaam.

    Like

  3. Ik vind die juf een hork! Toen ik naar yoga ging, mochten sommige mensen gewoon op “halve kracht” meedoen. Was totaal geen probleem. Jezelf en je lijf teveel belasten, levert niets op. Hoogstens irritatie en roofbouw. Ik had er ook voor bedankt.
    Lieve groet

    Like

  4. Ach ja Pilates… kan best leuk zijn, als je dan inderdaad maar een juf hebt die je niet gaat lopen pushen…

    Ik heb zelf een paar jaar geleden een paar Pilates lessen gehad en ik kreeg last van allerlei kwaaltjes aan spieren en gewrichten, dus gauw maar weer mee gestopt. Dan is yoga rustiger en beter, vind ik.

    Maar een opleiding tot costumière is natuurlijk nog véél en véél beter. Daar gebruik je ook veel spieren bij… 😉

    Like

Geef een reactie

