Zitvlees

Gisteren blogde ik over nadelige gevolgen van de adhd, maar er zitten uiteraard ook voordelen aan. Zo las ik een heel stuk over een nieuw boek met de titel “Zitten is het nieuwe roken”.  Kijk daar pakt men mij gelijk mee met zo”n dergelijke titel. Ik weet namelijk dat roken heel slecht is, gelukkig nooit gedaan maar waarom is zitten dan het nieuwe roken?

De mevrouw beschreef mensen die 8,5 uur achter een bureau zaten en dan in de avond ook nog eens 4 uur op de bank zaten. Dat schijnt enorm slecht voor de gezondheid te zijn. Ik ga hier niet in op alle processen die zich dan af of niet af spelen in je lijf maar ik schrok er persoonlijk wel van. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat iemand 8,5 uur per dag op zijn werk zit. Uiteraard loop je naar het toilet, kantine e.d maar over het algemeen zit je dus 8,5 uur.

Ik zou helemaal gillend gek worden als ik 8,5 uur moet zitten. Toen ik voor de klas stond , maakte ik de kringgesprekken altijd kort. Ten eerste omdat ik vind dat je kinderen die net binnen komen niet een uur lang gaat bezighouden met gesprekken. De meeste kinderen hebben deze spanningsboog niet en kinderen hebben nog heel veel beweeglijkheid. Ze zijn net wakker en willen graag bewegen. Ik hield mijn kringgesprekken liever aan het einde van de ochtend. Ze wilden dan graag zitten want ze hadden gewerkt, gespeeld noem maar op en dan is een rondje praten leuk en je hebt ze erbij.

En mijn klassen hadden een adhd juf, die zelf heel veel energie had en ook niet stil kon zitten. Ik was altijd in beweging, ik had ook het liefst jonge kinderen want met oudere kinderen was het wel wenselijk dat je zelf ook bleef zitten als zij aan het werk waren. Dat je niet continu bewegelijke activiteiten ondernam.

Vergaderingen na schooltijd waren ook altijd een crime voor mij want dan moest ik verplicht 2 uur op mijn stoel zitten. Ik kon altijd in paniek raken bij die gedachte. En niet omdat ik het niet interessant vond maar dat 2 uur zitten..en vaak was het ook niet interessant. Ik had altijd tekenpapier bij mij en tekende dan frutsels en luisterde. Maar de meeste mensen zien dat als een teken van verveling. Terwijl het juist voor mij een afleiding was.

Nu ik thuis ben, kan ik mij niet voorstellen dat ik de hele dag zou moeten zitten. Ondanks mijn vermoeidheid ben ik altijd bezig. Een stukje wandelen, een stukje fietsen, honden uitlaten, in de tuin wat rommelen, noem maar op. Niet meer met de energie van vroeger maar nog steeds altijd bezig.

In de avond kijk ik ook tv, maar dan heb ik nog wel een rondje met de honden gelopen en tussendoor doe ik nog wat dingen in mijn huis. Mijn handwerk kan mij nog wel eens rust geven maar te lang zitten , ik kan dat echt niet. Hoe graag ik dat soms ook wel zou willen hoor. Want ik kan het ook niet als ik op bezoek ga, of ik ga een dagje weg.

Mijn moeder zegt altijd dat ik geen zitvlees heb,maar nu denk ik daar persoonlijk toch wel anders over, ik heb behoorlijk wat zitvlees alleen gebruik ik het niet 😉

10 thoughts on “Zitvlees

  1. Ik kan nu meer rust bewaren , maar voorheen ook nooit. Ik had 22 jaar een beroep waar je constant bezig was of liep. Stoelen bestonden niet op die afdeling. Ik moet eerlijk zijn dat ik destijds veel en veel fitter was als nu. Ik heb het ook gelezen dat veel zitten heel slecht voor je gezondheid is. bus en taxichauffers en kantoormensen.

    Like

  2. Ik zit de hele dag op mijn werk. En thuis ook….want computer, want televisie… en elke dag neem ik mezelf voor om meer te bewegen, maar het komt er niet van. Moet ik wel zeggen dat mijn werk op drie hoog is, zonder lift en ik dus heel veel en vaak trappen loop. En fiets naar mijn werk. Maar nog steeds…..bewegen is goed voor je en ik doe het te weinig! En ik ga dat vanaf nu toch maar mijn prioriteit maken. Nu ik gestopt ben met roken, bedoel ik.

    Like

Geef een reactie

