Bijzonder

pixlrOnze Belgische prinses is nu een paar maanden bij ons en het is een bijzonder exemplaar.  Ze is ontzettend lief, maar ook erg zenuwachtig. We merken dat er veel gedrag in zit wat we ook van onze oude hond kennen. Ze wil altijd heel veilig liggen, dat is tegen een van ons aan en een kussen erbij. Of tegen onze prinseshond aan en een kussen. Ze schrikt van harde geluiden, ze is mega  enthousiast als het om eten gaat.

In het begin heeft ze haar knie verdraaid aangezien ze geen spierkracht in haar achterbenen had. Waarschijnlijk heeft ze dit nooit opgebouwd. Inmiddels is dit probleem verholpen en rent ze steeds harder en meer als een hond. Want in het begin leek ze net een telganger die in de war was. De prinseshond die wat steviger en kleiner is rende haar elke keer voorbij en dat vonden we vreemd. De Belgische prinses is slank en hoog op de poten . Anatomisch gezien zou ze veel meer ren-power moeten hebben.

Maar het meest bijzondere en vervelende is , dat andere honden haar als een doelwit zien. In het begin dacht ik dat ik het mij verbeelde maar inmiddels hebben de huisgenoten dit bijzondere fenomeen ook geconstateerd.  Sommige honden gaan echt in sluipgang en bespringen haar dan van achteren. Ze schrikt zich een ongeluk en rent piepend naar ons toe. En waarom de honden dit doen? Ik weet het niet , de andere prinseshond heeft daar nooit last van. Die loopt als een stoere dame door het bos, en als er een andere hond vervelend is draait ze zich boos om en klaar is het.

Een paar weken terug heb ik zelfs mijn been tussen een andere hond en haar in de strijd gegooid. Deze hond zag ik al vanaf een paar honderd meter gaan liggen en de baas was er te laat bij. Met een noodgang scheurde de hond op de Belgische prinses af die totaal van de wereld aan een bloemetje stond te ruiken. Ik bedacht mij geen moment en zette mijn been tussen de hond en onze hond. De hond knalde er met een rotgang tegen aan en de Belgische prinses schrok zich een hoedje. De bazin kwam heel nonchalant er aan gelopen en vond het blijkbaar heel gewoon. Ze had het volgens haar niet gezien, ik heb toen maar netjes gezegd dat er in de stad een hele goede opticien zat.

En als ze nu aanleiding gaf, ze dartelt als een vrolijke vogel door het bos, is vooral geïnteresseerd in het bos, de vogels, de prinseshond en ons. Een andere hond ziet ze heel vaak niet eens omdat ze dat blijkbaar niet interessant vindt. Maar ze werkt als een magneet op andere honden en op naar gedrag van andere honden. Gelukkig heeft ze sinds kort 2 vrienden ,een rottweiler en nog zo”n groot exemplaar. Die vinden haar lief en beschermen haar ook, regelmatig loop ik dan maar met de baas op zodat ze veilig los kan rennen zonder dat ik steeds op moet letten of andere honden haar belagen.

Toch blijf het mij intrigeren ..wat maakt het nu dat andere honden haar als doelwit zien? Hoe zou dit toch anders kunnen want ik begrijp het niet. Ik zie alleen maar een vrolijke mafkees hond, die drie keer per dag haar riem ophaalt om te genieten van het bos.

16 thoughts on “Bijzonder

  1. Herkenbaar! Guus heeft precies hetzelfde en volgens de hondenschoolmeneer zit er een storing in zijn hondentaalcommunicatie. Guus straalt, zonder dat hij dat zelf weet (of misschien ook wel), iets uit naar andere honden wat bij hen iets triggert. Hij heeft als pup iets meegemaakt en blijkbaar dusdanig ingeprent dat alle andere honden die zo op je af kunnen stormen verkeerde bedoelingen hebben. Dat zij alleen willen spelen of snuffelen, snapt hij dus niet … en zal hij ook niet meer gaan begrijpen. Hij heeft altijd stress maar als dit gebeurt tijdens het uitlaten nog veel meer stress, dus gaan we er zoveel mogelijk met een boog omheen en probeer ik andere honden te vermijden. Dat zorgt bij mij nog wel eens voor stress maar ben een expert been er tussen steken 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Dat gevoel heb ik dus ook, dat ze iets uitstraalt of iets oproept bij een andere hond. Zonder dat ze zichzelf daarvan bewust is, Ik ga met haar tegenwoordig niet meer op hoogtij uren naar het bos, en ik steek ook liever een keer over dan haar de stress te geven van een andere hond.

      Like

  2. Vallen ze haar echt aan of willen ze vooral spelen die honden? Niet dat ze zo onbesuisd op haar hoeven te springen overigens! Nergens voor nodig! Hebben wij ook met onze Mika. Ik was dus stoere reuen gewend en dat is een super lief dametje, voorzichtig. Wil wel spelen maar niet als het te heftig is. Wij bouwen dit soort contacten via de fijne hondenbezitters en hun honden op. Idd door samen met andere honden op te lopen en te leren dat spelen ook leuk kan zijn. Mika is ooit aangevallen door een herder dus het zou zo maar kunnen zijn dat jullie hond een negatieve ervaring heeft gehad op dat gebied. En waarom honden dat doen. Tja uitstraling houding. Jullie andere hond is duidelijk meer dominant naar andere honden toe. Toch merk ik met veel oefenen dat het wel opgebouwd kan worden door succes ervaringen op te laten doen! Wel een schatje om te zien!

    Liked by 1 persoon

      1. Dat is laatste is precies wat mika ook heeft. Je weet nooit wanneer je wel of niet word aangevallen dus voorzichtig en niet weten wat ze moet.

        Like

  3. Waarom worden bepaalde mensenkinderen gepest? Ook in wolvenroedels is er een ‘Omega’: laagste in rang en doelwit van allerlei pesterijen. Misschien is een hondencursus à la Ceasar Milano een oplossing als je er echt mee zit. Ik weet niet waar je woont maar er zal ongetwijfeld info zijn bij de plaatselijk kynologenclub.
    Groet,
    Conny
    (papillon60.blogspot.nl)

    Like

  4. Eigenlijk lees ik van jou zelf al wat ik meteen dacht .Ze straalt misschien iets uit in haar houding wat andere honden triggert .Maar fijn dat ze twee grote vrienden heeft nu die haar beschermen .En wat een lief snoetje heeft ze !
    Lieve groetjes Elisabeth

    Like

  5. Hier hebben we het met de ene poes. Ze is zo schrikachtig en bangig. Ze komt nooit buiten en ik had gehoopt dat ze nu, na ruim 3½ jaar wel aan ons gewend zou zijn. Helaas …

    Like

  6. Soms is de hondentaal lastig te begrijpen. Je zult zelf ook al een bepaalde spanning in je hebben als je gaat wandelen en dit voelen jouw hondje en ook andere honden feilloos aan. Wellicht zou iemand met kennis van zaken je goed kunnen helpen. Hopelijk wordt het opgelost want het lijkt mij best vervelend. Succes!!

    Like

  7. Ik ben een kattenmens dus ik weet niet veel van honden communicatie, maar dit lijkt me niet fijn voor jullie prinses(en voor jullie). En dat terwijl ze er zo aandoenlijk lief uit ziet. Succes met zoeken naar een oplossing.

    Like

Geef een reactie

