Wereld ME-dag

Vandaag is het wereld ME-dag. Dit jaar is het al weer het 8e jaar dat ik mijzelf deelnemer aan deze ziekte moet noemen.  In 2008 werd ik geopereerd, en er volgde nog een spoedoperatie. Maar daarna zou ik weer helemaal de oude worden. Daar zit ik nu nog op te wachten, op de oude Mevrouw Williams.

Bij Martine las ik vandaag dat zij ook haar 8 jarig jubileum vierde en uiteraard klinkt het zo leuker dan het is want ME is nog steeds een van de meest onbegrepen ziektes. Moe, ..ik ben ook wel eens moe hoor. Gewoon lekker op tijd naar bed gaan, niet te veel afleiding en dan komt het helemaal goed. Hoe vaak ik dat wel niet gehoord heb in de jaren dat ik nu ziek ben. Maar het is niet alleen moe, veel migraine, spierpijn, last van je geheugen, keelpijn, koorts, ontstekingen, het gevoel een kater te hebben maar totaal niet meer tegen alcohol te kunnen, noem maar op.

En ik heb alles maar dan ook alles uit de kast gehaald om het te genezen..maar helaas is er geen medicijn voor. Het zal wel tussen je oren zitten, is ook zo”n veelgehoorde term. Daar heb ik ook aan gewerkt, want mijn huwelijk was volgens een psycholoog niet goed, ik ging niet goed met de kinderen om, mijn betrokkenheid was te hoog…ook deze waslijst kan ik enorm lang maken maar zei ik altijd, wie staat er nu op en denkt ik ga vandaag lekker moe zijn en weet je wat, ik doe eens gek..morgen en overmorgen ook!

Daarom is het belangrijk dat er aandacht voor is, dat mensen weten wat het is, dat de vooroordelen er over stoppen. Dat  “ik ben ook wel eens moe”gewoon niet meer gezegd wordt tegen me-patiënten. Dat er daadwerkelijk goed onderzoek wordt verricht.

Maar ziek zijn is niet alleen maar negatief, want anders zou mijn leven er toch wel heel somber uit zien. Ik heb geleerd van de kleine dingen te genieten, het hoeft niet meer zo groots en meeslepend te zijn. Mijn wereld is aan de ene kant kleiner geworden aan de andere kant groter. Thuis is nummer 1 geworden, daar gaat de hoofdmoot van energie naar toe. En alles wat er omheen kan, en gebeurd is mooi meegenomen. En ik kan geweldig mooie dingen maken, in de keuken, met garen , met stof, met verf, en dat vind ik ook erg leuk.

Ik geloof ook nog elke dag in een genezing, op welke manier ,vanuit welke hoek dan ook, ik geloof erin dat dat komt. Dat blijft mijn houvast!

 

9 thoughts on “Wereld ME-dag

  1. We gaan helemaal gelijk op 😉
    Zowel wat het jubileum betreft als de ontwikkeling die we hebben door gemaakt. Ik wens je al het goede binnen de mogelijkheden die er zijnx

    Liked by 1 persoon

  2. Hopelijk vinden ze ook voor deze ziekte ooit een remedie!! Fijn dat jij een manier hebt gevonden er mee om te gaan en het draaglijk te houden voor jezelf en je gezin.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

