Sportveld

Op maandagmiddag rijd ik altijd langs het sportveld van mijn oude middelbare school. Ik zie de kinderen daar nu druk aan het sporten en sommige kinderen zijn enorm fanatiek en anderen hangen een beetje aan de kant. Ze gluren naar de gymleraar of die niet ziet dat ze een beetje hangen.

En dat laatste herken ik zo, ik vond de gymlessen vreselijk op school. Ik heb geen spelinzicht, ik was niet snel maar ook niet langzaam, ik was niet dik maar ook niet dun, ik speelde zelf geen sport dus had ook geen teammaatjes in de klas van bijvoorbeeld de hockey. Dat was namelijk enorm populair bij mij in de klas, en ik had een hele ouderwetse gymjuf. Een zeer strabant type, die rookte en dronk als een ketter. Ze vloekte ook nog eens als een ketter en was echt verre van aardig. Ze hockeyde zelf ook, had ook op hoog niveau gehockeyd, meiden die op hockey zaten waren haar favoriet.

Als je per ongeluk liet vallen dat je niet lekker was door je ongesteldheid dan moest je extra rondjes hard lopen want dat was goed voor die “onzin”. Ik vond het echt drama, gelukkig had ik een moeder die nog minder van sport hield dan ik en ik kreeg regelmatig een briefje mee, dat mijn knie het liet afweten of dat ik last van migraine had. Ze nam de briefjes nooit in, dus ik schreef ze over en gebruikte ze regelmatig.

Terwijl ik echt wel van sport houd, en toentertijd ook hield alleen niet in die vorm. Want wat is er nu leuk aan teams kiezen, terwijl je weet dat je altijd de laatste bent. Of aan bepaalde vaardigheden werken terwijl je eigenlijk al angst hebt bij de beginvaardigheden. Maar het meest vreselijke vond ik wel, het buiten sporten.

Ik moet al heel erg oppassen voor mijn huid in de zon, en ook mijn hoofdhuid is ondanks dikke haarbos heel erg gevoelig. Een uur buitensporten stond en staat voor mij garant voor dagenlang hoofdpijn en/of migraine aanval. Ik heb van allerlei sporten geprobeerd onder allerlei omstandigheden maar inspanning in de lente/zomer of warme dagen met kerst, geeft hoofdpijn. Uiteraard werd dit afgedaan door gymleraren als onzin, en aanstellerij.

Toen ik Meneer Williams leerde kennen kwam ik er al snel achter, dat meneer Williams hetzelfde probleem heeft. Meneer Williams is ook een migraine patiënt, net als ik, net als ik erfelijk behept met migraine. Ik vond het zo fijn dat ik eindelijk iemand had gevonden die het begreep. Dat je het wel heel lekker vindt buiten maar niet om te sporten. Ook meneer Williams ontdook vaak zijn buitenlessen gym, en heeft ook van alles buiten geprobeerd aan sporten.

Vaak denk ik op maandagmiddag als ik de kinderen aan de kant zie hangen met wanhopige blik, er is hoop hoor voor jullie! Jullie zijn geen aanstellers of slappelingen, jullie kunnen gewoon niet tegen de combinatie intensief bewegen en zon. Maar dan zie ik de strabante gymjuf of meneer staan en denk..er is nog niet veel veranderd in al die jaren.

15 thoughts on “Sportveld

  1. Dat soort mensen wordt klaarblijkelijk ook vaak gym juf. Ik had maar wat graag buiten gesport – wij hadden echter een gymjuf die van de turnen was en niet snapte waarom die grote meiden – mijn vriendinnen en ik, allemaal boven de 1.75 – toch zo onhandig waren en het niet konden. Goed voor je zelfvertrouwen ook.. Ze presteerde het om mijn tijdens gym gebroken enkel als aanstellerij af te doen. Met toestemming van mijn ouders nooit meer gegymd. Wel veel (buiten en binnen) gesport, maar op mijn eigen voorwaarden. Toen al eigenwijs 😉

    Like

  2. Op mijn middelbare school hadden we ook altijd een keer per week zwemles. Hoewel ik zwemmen altijd erg leuk heb gevonden was schoolzwemmen als puber een drama. De zwemles zelf bestond uit zoveel baantjes trekken totdat ik bijna verdronk. Daarna kreeg je 10 minuten om jezelf af te drogen, je weer in je te strakke spijkerbroek te wurmen (wat met een nog vochtig lijf helemaal een ramp was) en vervolgens je haar en je make-up weer enigszins toonbaar te maken want natuurlijk nooit lukte. Uiteindelijk kwamen we standaard te laat in de volgende les en moesten we alsnog een briefje halen…

    Like

  3. Vond gym op de lagere school héél leuk en later op de middelbare school vond ik het maar zo zo. Niet heel erg, ook niet heel leuk. Vond het vooral vreselijk dat we in een verplicht tenue moesten gymen in de brugklas. En douchen na afloop… dat deden we al hélemaal niet.

    Like

  4. Oh, zo mee eens!
    Helaas, ik had totaal geen begripvolle moeder, dus heb echt wat af geleden, terwijl ik aardig goed was in sport, ik kon goed basketballen, ondanks beperkte lengte en was heel snel en kon hard lopen, maar wat een ellende!
    Wel op de lagere school doodsbang voor het wandrek vanwege hoogtevrees, door het water in mijn handen van angst gleed ik er gewoon van af. En zero begrip, wat een maniakken.

    Like

  5. De gymlessen vond ik eigenlijk best leuk ook al was ik geen echte uitblinker .Gelukkig wel aardige leraressen gehad .Ongesteld zijn werd gewoon geaccepteerd en dan hoefde ik niet mee te doen ,als ik al op school was want ik was altijd minstens 3/4 dagen hondsberoerd .Jammer dat je zulke vervelende ervaringen hebt gehad .Ik begrijp zulke leraressen echt niet !
    Groetjes Elisabeth

    Like

  6. Zo herkenbaar, ik zat ook in die ‘ middenmoot” wat op zich niet zo slecht was…maar had een bloed hekel aan de,gymles…buiten hoefden we gelukkig nooit….
    En ook hetzelfde meegemaakt als luz60 door hoogtevrees boven van het klimrek gevallen toen we er OVERHEEN moesten klimmen…plat op mijn rug…en idd totaal niet snappen dat je bang bent daar boven tegen dat plafond van de gymzaal…..

    Like

  7. Tja, de een heeft een hekel aan de wiskundelessen, de ander aan de gymlessen op school. Ik vond het ook niet echt leuk. Vooral die eindeloze rondjes rennen om het voetbalveld, brrr.

    Like

Geef een reactie

