Structuur

Gistermiddag waren we op de school van de jongste, we hadden een gesprek over hoe nu verder in het tweede jaar. Want hij gaat ruim over, zonder onvoldoendes en hij zit helemaal goed in zijn vel op deze school. Het gesprek ging over de structuur die ze de jongste bieden in de speciale trajectklas die hij bezoekt ivm zijn ADHD. Ze willen deze structuur voort zetten in het tweede jaar maar ze willen toch ook kijken naar afbouwen van hun hulp zodat hij met het geleerde de structuur verder kan voort zetten.

Als iets moeilijk is voor iemand met ADHD dan is het wel structuur. Het lijkt op een of andere manier er niet in te slijpen. Zelf denk ik dat het komt omdat iemand met ADHD snel verveelt is. En dan denkt, ik kan het zelf wel , weg met die saaie structuur ;-).  De jongste vertelde in het gesprek hoe blij hij was met de ondersteuning en dat het hem zo goed af ging met de digitale agenda waar alle taken in gepland staan. Bij het woord afbouwen schrok hij best wel want de ondersteuning is ontzettend fijn.

Dat is ook zo’n ADHD puntje, wat heel vaak verkeerd begrepen wordt, het is geen kwestie van niet willen maar het gewoon niet op de rij krijgen van de structuur in het hoofd en dan is steun zo ontzettend belangrijk, gewoon iemand die zegt weet je nog..of op die tijd moet je daar zijn , noem maar op. Gelukkig begrepen de mentor en de juf van de trajectklas dit heel goed en stelden hem op zijn gemak dat de ondersteuning er altijd is en ook als hij het helemaal zelf gaat doen dat ze er altijd zijn voor hem.

De mentor die hij nu heeft valt in voor zijn vaste mentor en is heel erg jong. Toen ik hem aan de telefoon had voor een afspraak dacht ik goh, dat is zo”n jong broekie. Dat is hij ook maar toen de jongste iets niet begreep, tekende hij het voor de jongste uit. Ik dacht gelijk , hij weet hoe een beelddenker denkt en maakt daar gelijk gebruik van.  Dan maakt mijn hart weer een sprong van blijdschap!

Zo stoomt de jongste gestructureerd door naar de tweede en daar zijn we ontzettend blij mee. Ik kan er ook wel een beetje weemoedig van worden want wat had ik als kind graag deze begeleiding en structuur gehad. Het doet mij vaak denken aan mijn ex schoonmoeder die enorm dyslectisch is en heel vroeg van school is gehaald als kind. Later toen zij kinderen had ging ze helpen op school, en mijn ex-schoonvader zat avond en avond met haar aan het rekenen en lezen omdat dat nooit goed geleerd was omdat ze daar volgens de leraren vroeger te dom voor was. Ze heeft tot op hoge leeftijd speciale kinderen begeleid met veel succes.

En dit stukje nalezend vraag ik mij af of ik er wel de juiste structuur in heb gehouden, ben ik niet te veel op zijpaden gegaan en afgeweken van het onderwerp en de structuur losgelaten. Ben ik nog ergens begonnen over mijn nieuwe kapsel..nee..nou kijk dan heb ik de structuur aardig vast weten te houden!

 

13 thoughts on “Structuur

  1. Irl vind ik je btw ook helemaal niet van de hak op de tak. (Of misschien kom ik juist wel heel makkelijk mee omdat ik ook heel snel kan wisselen en schakelen ;))

    Maarre: goeie berichten! Top! Blij mee.

    Like

  2. Ja, jij weet als geen ander wst de ‘valkuilen’ zijn. Nu word ik trouwens wel nieuwsgierig nasr je nieuwe kapsel 🙂
    Maar super fijn dat jouw zoon nu zo’n goede begeleiding krijgt.

    Like

  3. Kijk niet naar je zwakke punten in je opvoeding maar in de sterke. Zonder deze sterke punten had je zoo het er nu niet zo goed van afgebracht. Jij hebt het steeds voor hem opgenomen en bent als de Chinese Muur achter hem gaan staan. Wat wil een kind nog meer? Ik ben hartstikke blij voor je dat jongste het zo goed doet!
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

