Gênante tanden

Kent u dat , dat er scenes in films zitten die heel eng zijn. Zo is mijn moeder ontzettend bang voor spinnen, elke scene met een spin wordt vanachter een kussen bekeken. Zo stiekem van is ie al voorbij tot ieee ,deze wil ik echt niet zien. En dan dat gevoel in je buik, want aan de ene kant wil je niet kijken maar aan de andere kant, de confrontatie met je angst is ook weer iets.

Gisteravond kwam ik op een programma, genaamd Gênante tanden. Het gaat over mensen die iets aan hun tanden laten doen. Gisteren was er een mevrouw, …ik heb er letterlijk met open mond naar zitten kijken, zo slecht was haar gebit. En ze hield bepaalde dingen in haar mond met klei. Vraag niet naar de details want ik was te verbijsterd dus ik heb wat details gemist.

Maar ze kreeg dus een behandeling en alle tanden werden getrokken. Dat is dus mijn grootste nachtmerrie, dat mijn gebit zo slecht is geworden dat al mijn tanden en kiezen er uit moeten. De mevrouw werd verdoofd (inmiddels zat ik al achter mijn kussen) en de tandarts begon met trekken. Af en toe keek ik griezelend naar het dienblad van de tandarts waarop steeds meer rotte tanden kwamen te liggen.

Toen ging de tandarts hechten, en je zag het hechtdraad en de naald, inmiddels kreeg ik opvlieger na opvlieger van de angst, maar stug door kijken hé. Alsof ik een horrorfilm keek en de ledematen zag rondvliegen. De volgende shot was het emotionele moment van het kunstgebit. Na zoveel jaar weer gewoon kunnen lachen niet meer met klei te hoeven werken was de mevrouw enorm blij.

Ik bedacht mij geen seconde en spurtte naar de badkamer om mijn tanden eens even goed te verwennen met een uitgebreide stokerbeurt, twee keer poetsen met verschillende tandpasta en mijn enorme angst voor de elektrische tandenborstel te overwinnen. Stel je voor dacht ik driftig poetsend, dat mijn gebit er ooit zo uit zou zien. Mijn grootste nachtmerrie aller tijden. Uiteraard droomde ik over uitvallende tanden en kiezen en vanmorgen werden mijn tanden weer enorm verwend.

Drama zei ik vanmorgen tegen een vriendin, ik heb zo”n eng programma gezien over tanden en een tandarts, daar ga ik nooit meer naar kijken , heb er nu nog een naar gevoel over. Alsof ik een horror film van de bovenste plank heb gezien, The exorcist was er kinderspel bij vergeleken 😉

 

 

15 thoughts on “Gênante tanden

  1. Ik zal je mijn eigen heel lange verhaal besparen en helaas geen eigen tanden meer .De grootste nachtmerrie die je je maar kan bedenken .Met dank aan de Internist die mijn tanden eruit liet halen wegens ”infectie gevaar” toen ik al 2 maanden op de IC lag en ik kon er niets tegen doen ,helemaal niets ! Zorg dat je je eigen tanden behoud en zorg er heel goed voor ,zo ontzettend belangrijk want ze zijn goud waard !!
    Gr Elisabeth

    Like

  2. Toevallig heb ik vanmiddag stukken zitten kijken van dit programma. Ik was werkelijk verbijsterd dat iemand 30 jaar met van fimoklei gefrabiceerde tanden in zijn mond kan rondlopen. Echt niet te geloven.

    Like

  3. Het is ook al jaren een nachtmerrie voor me om een kunstgebit te krijgen. Vanwege chronisch spugen (ik was koemelkintolerant, maar wist niet dat dit de reden was), veel antibiotica, zwakke gezondheid en twee zwangerschappen (dat werden 24 nieuwe vullingen), ben ik zo’n 12 jaar geleden begonnen aan kronen. Ik wilde geen kunstgebit en het werd me afgeraden. Veel geld aan besteed, het kostte me veel energie (ik heb cvs). Het werd mooi en ik dacht dat het na die zware kroonbehandelingen wel klaar was. Niet dus. Ik kreeg ontstekingen onder mijn kroon en moest wortelkanaalbehandelingen ondergaan. Weer vervelende en langdurige behandelingen. En nu raak ik de ene na de andere kroon kwijt omdat de wortelkanaalbehandelingen bij mij niet werken en er ontstekingen zitten. Ik was al kiezen kwijt. In twee jaar tijd vier kronen met kiezen kwijt en donderdag mogelijk weer een kroon met kies getrokken. Ik ga het traject voor een deelprothese voor mijn onderkaak. Ik heb geen keuze meer. Ik verdraag geen titanium, dus geen implantaten. Ik heb sinds een half jaar een nieuwe tandarts en ze begeleid me heel goed. Toch was ik erg verdrietig en teleurgesteld dat het zo is gelopen.
    Ik bereid me nu voor op nog een keer trekken en dan over drie weken happen voor de prothese voor mijn onderkaak. Mijn rechterkaak is nog niet helemaal genezen en straks mogelijk een gat erbij in de linkerkaak. Die kroon lekt en de tandarts onderzoekt of ik de kroon nog kan behouden, anders gaat je er meteen uit. Dat wordt dan waarschijnlijk een aantal dagen vloeibaar eten en hopen dat het daar bij blijft. Ik heb nl ook de neiging om kaakontstekingen te krijgen na trekken. Verder reageer ik niet goed op pijnstllers. Ik heb veel meer nodig dan normaal. Een goed gebit en goede gezondheid is zo’n luxe.
    Ik ben trouwens vaak bang geweest voor de behandelingen en vooral voor de vermoeidheid/pijn achteraf. Als kind en jongvolwassene heb ik heel wat gaatjes laten vullen zonder verdoving, want dat werd gewoon niet gegeven.
    Ik ben trots op mezelf dat ik toch naar de tandarts ben blijven gaan. En al was een prothese een nachtmerrie scenario voor me, ik verheug me erop om straks weer kiezen te hebben om te kauwen.

    Like

      1. Dankjewel, ik zal blij zijn als het morgen om deze tijd is, dan heb ik het achter de rug. Ik zit vandaag heel bewust geroosterde boterhammen met rauwkost te eten. Wel makkelijke rauwkost, want wortel gaat ‘m ook niet worden.
        Aan de bovenkant ben ik ook al best veel kwijt, maar de voorkant ziet er heel keurig uit.

        Like

  4. Ik heb het niet gezien, maar kan me ergens wel voorstellen dat iemand het zo ver heeft laten komen. In mijn pubertijd ook jarenlang niet bij de tandarts geweest, nog net op tijd weer wel. Met als gevolg zeer vele bezoeken aan de tandarts …. Inmiddels ben ik al ruim 30 jaar met een getrouwd 🙂

    Like

  5. Ik kijk daar echt niet naar inderdaad, snap ook echt niet dat iemand er vrijwillig voor kiest om tandarts te worden, net zo min als pedicure haha, maar ja, ben daarentegen wel blij dat ze er zijn 🙂

    Like

  6. Werkelijk: met klei??Ongelofelijk.
    Naar de tandarts gaan is niet bepaald mijn favoriet bezigheid maar ik ga braaf elk half jaar.
    Ik droom ook regelmatig over tanden en kiezen die ik verlies. Wat een leuk blog, haha.
    Lieve groet

    Like

  7. Wauuw heftig verhaal! Met klei? Hoe is het mogelijk?? Op welke zender was dit programma? Dan ga ik het eens terug kijken. Ik heb ook niet zo een al te best gebit, doordat ik 15 jaar niet naar de tandarts ben geweest wegens angst (wel altijd mijn gebit zo goed mogelijk proberen te verzorgen). Op een gegeven was mijn kies ontstoken en moest ik wel….vreselijk. Ik volg nu angstcoaching en het gaat wel beter met mijn angsten nu.

    Like

  8. Ik ben ook zo trouw in het betere poetswerk ben bepaald geen lieverdje bij de tandarts. Ben geen watje en ook mn pijngrens valt mee maar mn tanden is een drama. Waarom doe je jezelf dat programma aan?

    Like

Geef een reactie

