Een leven zonder facebook

757de315f3f73cea3cccb87c47b47583Over Facebook is al heel veel geschreven en veel mensen vinden ook eigenlijk dat ze het niet meer kunnen weg denken uit hun leven. De maker van de documentaire “een leven zonder Facebook”heeft dit onderzocht. Ik heb ontzettend genoten van deze documentaire want hij neemt de dingen wel erg letterlijk .

Zo maakt hij  een fake account aan en gaat dan vriendschapsverzoeken versturen. Als hij geaccepteerd is gaat hij die mensen bellen omdat hij hun telefoonnummer zo kan vinden op de pagina van diegene. Het mooist vond ik wel de reactie van die mensen. Ze waren compleet verbaasd dat hij dat deed. Een meisje vond het absoluut niet leuk, hij geeft ook direct aan, je wil wel vrienden worden maar ik mag je niet bellen, wat stelt die vriendschap dan voor?

Ook gaat hij op bezoek bij mensen, echt geweldig. Hij belt aan bij iemand en vraagt of hij binnen mag komen want ze zijn toch  vrienden. Alles post hij op Facebook van die middag en uiteindelijk schijnen ze ook “echte”vrienden te zijn geworden.

Maar het meest confronterende vond ik wel de overeenkomst tussen narcisme en de hele dag alles op Facebook posten. In de documentaire komt een psycholoog aan het woord die  via een test laat zien hoe narcistisch je bent. Ik vond dat heel bizar want die vergelijking had ik persoonlijk nog nooit getrokken.

Ik “ken”ook mensen die de hele dag door alles posten, ik ben heel eerlijk dat ik mij heel vaak afvraag of deze mensen geen andere bezigheden hebben. Ook vind ik dat sommige mensen dingen posten waarvan ik stijl  van achter over sla. Voor mij is Facebook regelmatig een soap.

In de documentaire interviewt de maker een meisje wat in een uur 43 keer op haar Facebook kijkt. Wanneer hij haar telefoon even in beslag neemt raakt ze helemaal van slag en kan ze amper communiceren. Daar schrok ik enorm van, dat er dus mensen (jong en oud ) zijn die zonder Facebook niet meer kunnen communiceren. De maker vraagt zich ook regelmatig af of dit wel een gezonde manier van communiceren is.

Waarvoor gebruik ik mijn Facebook bedacht ik mij toen gelijk? Mijn “vrienden”op Facebook zullen wel helemaal dol worden van al mijn likes op handwerksites. Verder volg ik blogs op Facebook (heel handig!) en eerlijk is eerlijk, ik zet er echt wel eens wat op. Als ik gewandeld heb, of van de honden, of als ik trots ben op mijn kinderen, of een heugelijk feit. Maar verder ..wacht, ik tag wel eens mensen in maffe of leuke dingen.  En verder ga ik het liefst gewoon met de mensen om, zie ik hun gezicht, lichaamshouding, kan ik dingen niet verkeerd opvatten of interpreteren.

 

17 thoughts on “Een leven zonder facebook

  1. Ik schrik er eigenlijk niet van het valt me al jaren op. Op fb een mooi leven maar daarbuiten stelt het niks voor. Sneu is dat. Wel 300 vrienden maar toch eenzaam. Ik kijk 1 keer per dag geen app meer mis het ook niet.

    Like

    1. Toen ik dit stukje begon te typen was dat in eerste instantie ook mijn eerste zin. Ik vind sommige dingen heel handig en informatief maar soms..dan gooi ik het er ook overal vanaf en ben ik er klaar mee…om toch weer terug te komen

      Like

  2. Ik vind het eerlijk gezegd gewoon leuk. Ik ben op FB niet heel veel anders dan in het dagelijks leven – nou ja, op de stapels boeken na die ik verslind, daar val ik niemand mee lastig 😉
    Wat ik er fijn aan vind is dat ik – bijvoorbeeld – jouw handwerkposts voorbij kan scrollen zonder onbeleefd te zijn. Moet je in het dagelijks leven eens proberen, op die manier een gesprek afkappen..
    Ik leer andere mensen kennen, krijg een inkijkje in andere levensstijlen en heb eigenlijk weinig ‘kijk mij eens geweldig zijn’ mensen op FB.
    Die gooi ik er nl vanaf.

    Voor mij vervangt FB de telefoon in die zin dat ik niet meer de hele goegemeente via de telefoon op de hoogte hoef te houden en toch contact hou. Voor diepgaander contact ga ik graag thee drinken. Met worteltaart of scones.

    Like

  3. Soms erger ik me er rot aan (en dan met name ook de commeiciele kant), prijsvragen, quizjes, doorstuurdingen. Dan gooi ik weer wat abonnementen weg van op zich interessante sites als kassa of wetenschapspagina’s. Maar het wordt gewoon te veel. Ik zie ook geen likes van anderen, dat boeit me niet. Maar soms is het gewoon wel leuk om te horen wat een ander doet, ook als dat even minder prettig is. Gewoon beetje op de hoogte houden. Foto’s, stukjes tekst. En het is net weer wat informatiever dan Twitter. Daar kan ik echt niets mee, die vier woorden (hond uitgelaten, nu bij de bushalte?!)

    Liked by 1 persoon

  4. Facebook is er wat mij betreft gewoon alleen maar voor de leuk. Vooral als ik weer eens dagen voornamelijk op mijn bank bivakkeer. Behalve dan die berichtjes die je moet lezen en kopiëren omdat je anders geen echte vriend zou zijn en meer van dat soort ongein.

    Like

  5. Ik ken ook mensen die per dag wel 6 keer iets op fb posten. Dan denk ik: ga leven! Ik zit op fb maar doe er niets mee. Wel vind ik het handig om van de nieuwtjes van familie op de hoogte te blijven. Ik heb trouwens bijzonder weinig vrienden en ik zie het als een uitdaging het daarbij te laten, haha.

    Like

  6. Ik zit al een aantal jaren niet meer op FB en mis het ook niet. Ja soms, omdat ik info van bijvoorbeeld foodbloggers mis zoals aanbiedingen van glutenvrije producten, maar ach, als dat alles is. Ik vind het prima zo.

    Like

  7. Oh, dit lijkt me een leuke documentaire! Ik zit nu al te gniffelen… 😉
    En ja, ook ik plaats best veel op FB. Maar ik sus mezelf altijd met de gedachte dat mijn FB wel heel erg persoonlijk is. Geen mensen die ik niet ken, en als je mijn vriendje niet bent, zie je niet zoveel… (behoorlijk afgeschermd dus!)

    Like

  8. De meeste dingen die er op Facebook worden geplaatst zeggen me niks, maar het is wel leuk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen bij familie en kennissen. Dat heeft me destijds ook over de streep getrokken om een account te nemen. Zodat ik familie/vrienden van ver gemakkelijk kan volgen.

    Like

Geef een reactie

