Passie

Bij Joolz las ik een tijdje terug een artikel over hoe je van je passie je werk kunt maken. Dit soort vragen zijn mij ook in het hele afkeuringsproces continu gesteld en hoe hard ik ook nadacht, ik wist het gewoon niet. Inmiddels weet ik ook dat je de “verkeerde”vragen kan stellen om iemand tot een bepaald inzicht te laten komen.

Want de vragen die er in dit stukje stonden vond ik veel makkelijker om te beantwoorden en gaven mij ook veel meer inzicht. Ik gooi ze erin en mijn antwoorden erbij 😉50bd28ceddd7e6a3e5048e6a069312c0

Wie is jouw held/heldin? Beroemdheid en/of iemand uit je omgeving. 

Frida Kallo, Simone de Beauvoir, Aletta Jacobs, sterke vrouwen met een hele duidelijke eigen mening. Ze stonden voor bepaalde dingen in hun leven die op dat moment niet geaccepteerd werden. En toch zetten ze door!

Wat zal er worden gezegd als jij afstudeert of weggaat bij je bedrijf?

Dat heb ik al meegemaakt, ze vonden het ontzettend jammer.  Mijn personeelsmevrouw noemde mij een excellente leerkracht, met open blik naar een ieder kind en vol vernieuwende ideeën. Was ik niet ziek geworden, had ik dit nooit geweten want dit werd mij pas op de dag van ontslag verteld. Ik had dit graag eerder geweten.

Wat zou je doen als geld en tijd geen issue was?

Dan vertrok ik naar Noorwegen, met mijn gezin en dieren en ging daar in een leuk dorp wonen. Ik nam 30 schapen en leerde spinnen en verven en ontwikkelde prachtige wol. Ook ging ik kleding ontwerpen voor de mooie oudere vrouw van tegenwoordig. Ik ging stof ontwerpen en verven en zette een hele lijn op qua kleding en accessoires.

Wat deed je graag als kind?  

Ik speelde schooltje, en ik maakte allemaal kleren voor mijn barbies. Ik kon mijzelf uren lang alleen vermaken. Ook las ik heel veel detectives.  Enid blyton was toch ook wel een beetje een held.

Wanneer heb je eer van je werk?  

Als ik een ander er blij van zie worden, of het nu een zelfgemaakte sjaal of jurk is of een advies of een lekker gerecht. Mijn werk is pas af als de ander er blij van wordt.

Wanneer doe je dingen moeiteloos?

Als ik veel alleen-tijd heb, dan glijden de ideeën moeiteloos uit mijn hoofd, dan zie ik het grotere plaatje. Wanneer ik druk ervaar of iets niet goed begrijp dan sla ik compleet dicht.

Wat zou je morgen doen als je wist dat je niet kon falen?

Dit vind ik de moeilijkste vraag want ik heb veel faalangst. Ik zou mijn boek uitbrengen , zonder blikken of blozen.

Bijzonder, bedacht ik mij dat ik dit zo oplepelde, en ik weet ook wel waarom ik dit nu zo kan vertellen. Ik heb nu vanuit mijn hart/hoofd geredeneerd en niet gedacht, ik kan dat wel willen maar dat word hem toch niet. Want zo denk ik regelmatig, wat een leuk idee maar ja wanneer moet ik dat doen, kan ik dat wel doen, is dat wel wijs om dat te doen..en zo stel ik mijzelf wel 100 vragen in mijn hoofd en antwoord dan vaak een heel sociaal aangepast antwoord. En ga weer door met een ander saai werkje waar ik zeker van weet dat het goed komt.

Veel stof tot nadenken geven deze vragen tot weer, en wie het leuk vindt beantwoord ze ook . Ik ben ook altijd heel benieuwd naar de passie van een ander. En uiteraard staat dit helemaal vrij om te doen.

 

13 thoughts on “Passie

  1. Leuk om te lezen en heb er daarna over nagedacht. Bij mij kwam al snel naar boven dat mijn gebrek aan energie mijn grootste belemmering is. En omdat ik al tientallen jaren problemen heb met mijn energie kan ik over bepaalde dingen niet meer ‘gewoon’ nadenken. Het is te ver van mijn bed. Als ik helemaal gezond was geweest had ik ecologisch, zelfvoorzienend willen leven op een boerderijtje. Of iets totaal anders want als ik denk aan iemand die ik bewonder komt Oprah Winfrey als eerste in mij op. Ik heb bewondering voor haar vechtlust en hoe ze haar moeilijke leven ontworstelde, een heel bijzondere carriere maakte, zoveel mensen heeft leren kennen, zoveel van de wereld gezien en zo haar best gedaan om de wereld te verbeteren.
    Als kind was ik een ontdekkingsreiziger, ik vond mijn wereld te klein. Verder tekende en schreef ik veel en las graag. Of met vriendinnen kletsen, winkelen, dansen 🙂

    Like

  2. Dat zijn pittige vragen zeg…….die zetten je wel aan het denken. Mij ook. Ik werk part-time in het onderwijs en zou best ooit eens mijn eigen toko willen hebben. Maar wat dan? En hoe dan? Ik vind zo veel leuk en interessant om te doen.
    Maar ben ik er wel goed genoeg in om er geld mee te verdienen? Ga ik het wel leuk genoeg vinden? Is die passie er wel genoeg?
    Ik ga die vragen ook eens beantwoorden….nadat ik er over nagedacht heb.

    Liked by 1 persoon

  3. Boek uitbrengen, gewoon doen! Het is véél gemakkelijker dan je denkt. Het moeilijkste is om in je hoofd de beslissing te nemen! Wat een leuke lijst. Eindelijk eens eentje met originele vragen.
    Ik kom je opzoeken in Noorwegen, hoor (-:

    Like

Geef een reactie

