Driehoeksverhouding

Ik ben in het bezit van een prachtig gebit. De enige onregelmatigheid is mijn voortand, die nu gecorrigeerd word door een nachtbeugel maar verder heb ik weinig (ik klop het af ) aan mijn gebit. Zo zitten er vier kleine vullingen in mijn gebit. 2 dateren van de laatste jaren, de overige 2 zijn in 1978 geplaatst. De beide vullingen uit “78 zijn al lang vervangen door moderne vullingen maar er is er eentje, die al jaren zeurt.

Het is een soort driehoeksverhouding in mijn lijf, de kies zeurt, daar ga ik mee naar de tandarts. Die constateert niets aan de hand stuurt mij door naar de huisarts, omdat ik inmiddels oorpijn heb gekregen, die ook niets bijzonders constateert en mij weer terug stuurt naar de tandarts. Inmiddels is mijn keel de derde partij geworden.

Dit kan zo een tijdje doorgaan totdat het weer rustig wordt. Waarom de rust weerkeert..is mij ook een raadsel maar inmiddels is de rust al een tijdje zoek in mijn mond. En word ik er erg moe van. Slapen met oorpijn is een drama, en uiteraard slik ik pijnstillers maar die helpen tijdelijk.

Nu ben ik ook nog eens heel bang voor de tandarts maar ik heb nu een afspraak gemaakt en ik ga aankaarten om deze kies te laten trekken. Niet dat ik daar op zit te wachten , op een gat in mijn mond maar omdat ik denk door alle conclusies door de jaren heen dat de kies de boosdoener is.  Volgens de tandarts zijn de wortels erg lang van de kies en irriteren ze daarom de kaakholte, die dan gaat ontsteken en pijn uitstraalt naar..keel en oor. De huisarts beaamt dit verhaal en zei er ook steeds bij,dan heeft een wortelkanaalbehandeling totaal geen zin want die wortels blijven irriteren in je kaak.

Mijn tandarts is nu op vakantie maar in augustus ga ik ervoor, ik vind het doodeng maar ik ben die driehoeksverhouding nu ook wel zat. Na ruim 25 jaar ben ik er wel klaar mee!

23 thoughts on “Driehoeksverhouding

  1. Ik heb hetzelfde gehad! Ook met oorpijn en keelpijn erbij.
    Wat een ellende telkens weer. Af en toe krijg ik dan een antibiotica kuur, dan kon ik er weer even tegen.
    Uiteindelijk was ik het zo zat, ik ben naar de kaakchirurg in het ziekenhuis gegaan, daar constateerden ze toch een chronische ontsteking. Hij is getrokken en ik heb nooit geen pijn meer gehad!
    Had ik jaren eerder moeten doen.
    Dus ik zou zeggen, laten trekken inderdaad.
    Sterkte!

    Like

  2. Bij mij werd het altijd getriggerd door teveel oorsmeer in het oor, dat bouwde de druk op, geïrriteerde kies , ontstoken kaakpunt etc. Ik heb wat dokters versleten hierop!
    Kies uiteindelijk door andere oorzaak getrokken, domino effect weg.. nu wel soms kaakpijn maar dat komt dan echt doordat er weer een propje in het oor zit. Propje weg, pijn weg.
    Het zit daar ook allemaal heel dicht bij elkaar..

    Like

  3. Iew, niet zo leuk, wel stoer van jou. Ik heb al verschillende kiezen moeten laten trekken en soms valt het mee, soms valt het tegen. Sterkte tegen die tijd. P.S. (Weet je zeker dat het niet een ontstoken speekselklier is zoals in mijn geval, geeft ook kaak- en oorpijn die opvlamt en na een poos weer wegtrekt).

    Like

  4. Gewoon eruit laten halen en zorgen voor goed sterke pijnstillers. Ik heb al heel veel laten trekken. Wortelkanaalbehandelingen doe ik niet meer aan want die mislukken bij mij. Het blijft ontstoken en dat is erg ongezond. Ga evt naar een kaakchrirug als het voor een gewone tandarts lastig is om deze kies eruit te halen. Mijn ervaring is dat een kaakchirurg dat vaak beter kan en met minder napijn.
    Sinds onze verhuizing heb ik een tandarts die ook voor kaakchirurg heeft gestudeerd en zij kan subliem kiezen trekken. Ook wanneer er een kroon bovenop heeft gezeten. Helaas heeft ze dit nu twee keer moeten doen. Ik zit nu in een traject voor een gedeeltelijke onderprothese.

    Like

  5. Oh jeetje, nou wij kunnen elkaar een handje geven, zoals je al gelezen hebt bij mij had ik vorige een kanjer van een ontsteking.
    Je weet inderdaad niet waar de pijn nou vandaan komt, de ene keer zeurt het hier, dan weer daar.
    Ik heb in mijn twintiger jaren heel vaak last gehad van mijn verstandskiezen, die zaten eens in de zoveel tijd zooo enorm te irriteren. Dan drukte het, het tandvlees zwol op, het zeurde. Ik had vrijwel altijd last van kaak- en voorhoofdholte-ontstekingen. Het één irriteerde (of triggerde?) het andere. Om gek van te worden.
    Mijn tandarts, een beetje een botte boer, keek als ik weer eens met klachten bij hem kwam naar mijn kiezen (nam geen foto´s ofzo) en zei doodleuk ¨ik zie niks, ik kan niks vinden, gefeliciteerd ermee!¨. Toen was voor mij de maat vol en ben ik boos uit zijn praktijk vertrokken om me diezelfde middag bij een andere (veel modernere) tandarts in te schrijven. Die haalde een week of wat later op mijn verzoek die kl*.. verstandskiezen eruit. Sindsdien véél minder last van holte-ontstekingen.
    Nog even vol houden en op naar augustus!!

    Like

    1. Nou, ik heb dus ook besloten naar een andere tandarts te gaan. Het is geen onaardige man maar hij houdt niet van zeur patienten. En ik ben een angsthaas eerste klas, ik wil gewoon serieus genomen worden. Dus ook mijn angst. Mijn verstandskiezen zijn er gelukkig al jaren uit😊

      Liked by 1 persoon

  6. Argh! Heb slechte herinneringen aan kiezen trekken hoor. Maar wil je natuurlijk niet nog banger maken dan je al bent. Maar leuk is anders. Positief is dat het over is na een dikke week (dan is het gat dicht) en heb je nergens geen last meer van. Het is gewoon even doorbijten…..eh…..nou ja, je begrijpt wat ik bedoel….

    Liked by 1 persoon

    1. Was het maar een week, ik heb vaak weken napijn tot aan zes weken toe. Ik heb al diverse keren kaakontstekingen gehad na het trekken van een kies. Als na een paar dagen de pijn erger wordt, meteen de tandarts opbellen en dan krijg je meestal antibiotica en dat helpt goed. Helaas heb ik dus diverse keren doorgelopen met kaakontstekingen omdat ik dit niet wist. Pijnstillers doen het bij mij ook niet goed en zelfs met een driedubbele maximum dosis ibuprofen had ik nog pijn. Sorry voor het horrorverhaal. Maar je kunt het maar beter weten zodat je sneller extra medicatie krijgt wanneer het nodig is.

      Like

      1. Misschien had ik er wel bij moeten schrijven dat ik erna wel driftig spoel met kamillethee, whisky of als dat niet helpt iets rigoureuzer spul.

        Like

  7. Heel vervelend! Ik heb hetzelfde gehad, de kies is getrokken. Helaas bleef de pijn en bleek het te komen doordat ik bij stress ’s nachts mijn kiezen op elkaar zet. De uitstralende pijn werd veroorzaakt door de druk op de zenuwen en de kaak. Kan ook een oorzaak zijn!

    Like

Geef een reactie

