Bijzondere ontmoeting

Gisterochtend bezochten wij Bredevoort. Het is een klein plaatsje in de Achterhoek dat bekend staat om zijn boekenwinkels. Er was een internationale boekenmarkt en de middelste (boekliefhebber van het eerste uur) had gevraagd of we dit gingen bezoeken.  Ter voorzorg had ik de kruk meegenomen en mijn hoogste en stevigste gympen aangetrokken.

Meneer Williams en de middelste gingen geld halen en ik zwierf even alleen op de markt en kwam bij een kraampje van een boekbindatelier. Een alleraardigste oudere man sprak mij aan en hij vertelde heel trots hoe zijn vrouw dit maakte. Ze deed dit al 25 jaar en hij vond het zo mooi. Hij keek mij aan, en vroeg of ik er verstand van had? Ik zei dat ik het prachtig vond maar papier niet helemaal mijn ding was. Dat ik niet secuur genoeg daarvoor kon werken. De ogen glommen van de man, u heeft andere kwaliteiten.

De vrouw was er inmiddels bij gekomen en hij vertelde wederom trots over haar, ze stond er een beetje verlegen bij. Inmiddels waren de middelste en Meneer Williams erbij gekomen en de mevrouw liet van alles zien. De meneer en Meneer Williams raakten in een geanimeerd gesprek. Het leek alsof wij deze mensen al jaren kenden. Ik vond een map prachtig , ik zou daar heel mooi mijn patronen in kunnen vervoeren en zij vertelde dat zij ze op bestelling maakte met papier naar keuze. In het dorpje zat verderop een meneer die papier verkocht.

Vrolijk hobbelde ik daar naar toe om mij te vergapen aan de prachtigste papiersoorten en ik kocht een vel met een  print van ouderwetse damesmode. Toen ik de bestelling plaatste vertelde de meneer dat hij het wel langs kwam brengen als het af was want hij mocht graag fietsen. Uiteraard in ruil voor een kop koffie spraken wij af.

Later zaten wij op het terras en hadden het over deze mensen. Ik vertelde aan de middelste en Meneer Williams dat deze mensen al 51 jaar getrouwd waren. De middelste was enorm verbaasd, ze vond deze mensen zo jong ogen. Het was ook een heel lief stel, zo”n stel waarvan ik dan wel eens kan denken, ach wat zou het leuk zijn om zulke ouders te hebben. Of om realistischer te blijven , zo wil ik ook blijven met Meneer Williams.

Maar of ik over 35 jaar met een kraampje in een dorpje sta en Meneer Williams dan nog trots over mijn creaties vertelt…laten we zeggen, ik teken er voor. Dat ik op mijn 74 e nog zo kwiek ben. Ik denk niet dat Meneer Williams tegen die tijd de bestellingen rond brengt op de fiets. Daar ben ik eigenlijk het meest zekere van in dit verhaal 😉

 

14 thoughts on “Bijzondere ontmoeting

  1. Acht wat lief 🙂
    Mijn ouders zijn ook zo’n lief stel en nog steeds stapelgek op elkaar. Ondertussen al 53 jaar getrouwd.
    Manlief en ik doen ons best. Wij zijn nu bijna 34 jaar samen en volgend jaar 30 jaar getrouwd.

    Like

  2. Wat een mooie ontmoeting met deze mensen ,daar word je als toch blij van ! En om ook even mee te doen ,wij volgende maand al 47 jaar samen .
    Groetjes Elisabeth

    Like

  3. Met recht een bijzondere ontmoeting. Soms kan je helemaal ingepakt worden door een persoon. In dit geval twee. Je bent er rijker van geworden, ondanks dat het je financieel armer heeft gemaakt (-:
    Lieve groet

    Like

Geef een reactie

