Reageren

luisteren-om-te-reagerenEen paar weken terug kreeg ik een appje van een oud collega, ik had haar minstens een jaar niet gesproken of gezien. Ze appte mij een uurtje voordat ik naar  costumière les zou gaan. “Ben je zo thuis, ik zoek een plek waar ik een uurtje kan overbruggen”. Ik las het en bedacht mij geen minuut. “Helaas, mijn les begint over een uur, en ik wil nog eten met de middelste, maar andere keer leuk”. Ik hoorde daar helemaal niets op terug.

Ik vond dat op zijn minst erg onbeleefd. Je vraagt om iets en iemand geeft je antwoord en omdat het antwoord je niet uit komt, reageer je niet. Als ik een vraag stel aan iemand ga ik er niet gelijk van uit dat ik een antwoord krijg wat ik graag wil hebben. Uiteraard hoop ik dat wel, anders vroeg ik niet. Maar ik weet dat het ook niet kan.  Ook vind ik de omstandigheden meespelen. Iemand die ik een jaar niet hoor of zie, en dan zegt kan ik bij jou een uurtje overbruggen vind ik nogal brutaal. Als een van mijn vrienden dit zou vragen zou ik er over nadenken want het is wel onrust maar ik denk nu ik dit zo schrijf dat ik dat wel zou doen.

Nu heb ik gemerkt dat veel mensen niet reageren als het antwoord hen niet aanstaat. Wie daar ook een kampioen in is, is mijn eigen moeder. Ze mag mij graag de hele dag door appen. Met hele onnozele dingen, dat het koud is, of dat ze de krant bij de buurman uit de bus heeft gehaald, of ineens vraagt ze tig keer, hoe het is met een van de kinderen. Afgezien dat ik hier doodmoe van word, kan ik er ook nog eens niets mee.

Vandaag had ik een mindere dag, een extreem vermoeide dag, ik liep naar beneden en merkte dat het ontbijt maken mij al enorm vermoeide. Ik herken zo”n dag en ken ook de remedie, veel rust nemen vooral van allerlei impulsen van buitenaf. Zo”n dag ligt mijn telefoon ook vaak buiten mijn bereik. Toen iedereen vanmiddag thuis kwam dacht ik laat ik eens kijken en had mijn moeder buiten haar oeverloze berichtjes ook nog geappt, heb je een app verbod? Waarop ik reageerde , nee slechte dag.

Gelijk doodse stilte van haar kant, ik vind dat zo bijzonder. Ik zou persoonlijk gevraagd hebben of ik iets kon doen of wat dan ook maar nee, gelijk stilte. Dat is voor mij een vreemd iets. En ik vind het heel onbeleefd, je kan op z”n minst antwoorden, naar of sterkte, what ever.

Reageren is een kleine moeite, en ook nog eens beleefd. En wat kost het voor moeite om te typen, goed andere keer beter of sterkte? Ik moet mij tegenwoordig inhouden bij dit soort personen om ook zo terug te reageren of niet, want dat gaat zo tegen mijn gevoel in.

11 thoughts on “Reageren

  1. Mijn moeder is precies hetzelfde. Zie het als een tekortkoming van haar kant. Het is jammer voor jou – haar desinteresse – maar je kunt haar niet veranderen . Je kunt alleen de manier waarop jij naar haar kijkt of er mee omgaat veranderen.
    Sommige mensen komen in je leven als een zegen, anderen als een les.
    Dikke kus

    Liked by 1 persoon

  2. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je moeder dacht: ‘Oh, dan zal ik haar verder maar niet lastig vallen.’ ?

    Maar zelf vind ik het ook prettig om een reactie te krijgen. Desondanks probeer ik vaak een logische positieve verklaring te bedenken als iemand geen antwoord meer geeft. Ik weet eigenlijk niet eens waarom!

    Like

  3. Herkenbaar. Ik weet ook nooit zo goed wat ik hier mee aanmoet. Zowel met de app-etikette als met iemand die zo lang niets van zich laat horen en dan ineens langs wil komen omdat het de persoon zelf zo goed uitkomt.
    Ik ben wel eerlijker tegenwoordig . Maar voel me toch wel ook teleurgesteld door in dit soort mensen.

    Like

  4. Tenenkrommend het gedrag van je oud collega en zo onbeleefd om niet even terug te reageren ! Ook niet erg aardig van je moeder ze had op zijn minst even kunnen appen om je beterschap te wensen .Zelf app ik niet en begin er ook niet aan .
    Lieve groetjes Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  5. Hoogst irritant. Laatst had ik gereageerd op mijn schoonzus en eens een keer gezegd dat ik het erg zwaar had, maar keihard vecht. Niks. Geen reactie en dat terwijl ik haar eerst appte om te vragen hoe het met haar ging. Teleurstellend..😞

    Like

Geef een reactie

