Brievenbus

leesbarebriefministerie-1

Vanmorgen kreeg ik een melding in mijn mail dat er een bericht stond in mijnoverheid.nl. Dat is weer iets nieuws (althans voor mij), alle overheidsinstanties sturen daar hun mail naar toe en dan krijg je in je gewone mail een melding dat er een mail klaar staat.

Hoezo omslachtig? Vroeger toen ik studiefinanciering kreeg, kreeg ik eerst een brief waarin stond dat ze een brief gingen sturen . De volgende brief kwam dan met de maandopgave, of met een wijziging. Toen dacht ik al, waarom doen jullie dat? Ik ga toch ook niet iemand bellen en zeggen, ik ga je morgen  bellen en hang dan weer op?

Naast dat ik het heel omslachtig vind, vond ik het ook altijd veel geld kosten. Er moest toch een brief worden aangemaakt, geprint, opgevouwen, in een envelop stoppen, postzegel erop, postbode doet m in de bus…en wat is de informatiewaarde..nul komma noppes. Maar ik ben geen goede rekenaar , maar ik denk toch dat die brief aardig wat kost en helemaal niets oplevert.

Nu ligt het bij dataverkeer tegenwoordig iets anders, maar ik vind het nog steeds omslachtig. Ik vraag mij dan ook altijd af hoe mensen dat bedenken. Zitten die mensen om de tafel met elkaar en dan zegt er eentje “vannacht werd ik wakker en ik had toch een goed idee, in plaats van de mensen hun informatie rechtstreeks in de mailbox/brievenbus te sturen , maken we iets nieuws. Het is een soort centrale brievenbus, en iedereen mag daar zijn post naar toe sturen, en je kunt alleen inloggen met je DigiD. Dan is het ook nog eens heel veilig.  En dan krijgen ze een melding dat ze de brief in hun digitale brievenbus zit, en als je m dan aanklikt linkt ie door naar de site waar de brief origineel vandaan komt. En als die site dan het niet doet, hebben de mensen pech gehad…”

Zou er dan geen heldere geest aan die tafel hebben gezeten die dan zegt, goh is dat niet wat omslachtig? Of zou die heldere geest gelijk weggepromoveerd zijn. Die moeten we hier niet hoor, van die “slimmerds”zeggen ze dan aan die tafel!

Het is toch bizar om zoiets te bedenken, en dan maar te zwijgen over het inloggen op de site. Hoe vaak ik al niet een ander wachtwoord heb moeten aanvragen, ook al heb ik het opgeschreven, dan klopt het toch niet en na drie keer word ik er uit gegooid vanwege te veel proberen.

Inmiddels heb ik de brief gelezen..het was een maandopgave..die ook gewoon op mijn bank komt, waar ik gewoon kan inloggen en het kan zien. Toch fijn al die dubbele informatie!

 

 

14 thoughts on “Brievenbus

  1. Bizar he. Naast het feit dat ik de eerste keer een verzakking kreeg omdat ik altijd schrik van elke melding van het UWV ( dat bleek het te zijn en ik kreeg die melding ook weer net).
    Ze hebben mijn mailadres, waarom niet rechtstreeks mailen….

    Like

  2. Ja het is idd erg omslachtig .Mijn AOW aanvraag was blijkbaar niet doorgekomen en ik kreeg een brief thuis gestuurd dat ze nog geen aanvraag van mij hadden ontvangen .Dus de telefoon gepakt en maar gebeld en volgens de dame aan de telefoon sturen ze geen brieven meer per post terwijl ik met de brief in mijn handen zit. Zit ik dan een discussie te voeren over een stomme brief die echt wel van de SVB kwam.Ja ze maken er een rommeltje van en we moeten het er maar mee doen .
    Groetjes Elisabeth

    Like

  3. Ik vind dat zo enorm irritant! Ik had vroeger een baas die vaak belde, heel verhaal, en dan aan het eind: “ik mail je dit nog even”. Why?! Doe dat dan gelijk, scheelt een hoop tijd. Voelde het als een soort wantrouwen, dat ik het anders niet helemaal zou begrijpen of zo…

    Like

  4. Volgens mij is het nog erger. Natuurlijk kreeg ik ook die mail en heb ik ‘Mijn Overheid’ ingetikt in de adresbalk want ze sturen in verband met fraude geen link. Eenmaal met mijn Digid ingelogd bij mijn overheid ga ik op zoek naar een ongelezen bericht (en dat was best even zoeken). Vervolgens lees ik dat er een bericht klaar staat bij het UWV en moet ik opnieuw inloggen met mijn Digid. Daar begrijp ik al geen bal van want ik ben toch net al ingelogd met mijn Digid? Dus toch maar weer opnieuw ingelogd. Blijkt het gewoon weer mijn ongewijzigde! uitkering te zijn. Geen idee waarom ze hierover een mail hebben gestuurd aangezien ik altijd heb begrepen dat je alleen maar een melding krijgt als er iets wijzigt.

    Like

Geef een reactie

