Afhankelijk

Gistermiddag kreeg ik tijdens mijn les heel goed nieuws, de oudste was geslaagd voor haar rijbewijs. Ik was helemaal blij en  er ontspon een gesprek over het rijbewijs. Uiteraard was de mededeling dat ik geen rijbewijs had voer voor een uitgebreide discussie. Want hoe kwam ik dan bijvoorbeeld op een regenachtige middag op les?

Ik vertelde dat Meneer Williams mij had gebracht en ook ophaalde. Nu had meneer Williams dit zelf aangeboden want hij was die dag vrij en bood spontaan aan om mij te brengen en halen zodat ik wat energie zou sparen om s avonds met hem een leuke film te kunnen kijken. Prima deal, doet hij regelmatig dat soort dingen en ik vind het heel lief en aardig van hem. Ik voel het ook niet dat ik afhankelijk van hem ben.

Volgens de dames van les was ik wel afhankelijk, want wat als Meneer Williams de benen nam of dood ging. Dat zou kunnen zei ik maar dan zie ik wel verder hoe het gaat. Als ik met alle scenario”s rekening moet gaan houden kan ik beter stoppen met een leven leiden want dan kan je niets meer.

Ik gaf aan dat iedereen afhankelijk is van iemand of iets anders. Nu zit er een hele hippe dame op les die alles beter weet. Ik zal eerlijk zijn vanaf het moment dat ik haar zag dacht ik, wij worden geen vrienden. Hoeft ook niet maar ik merk dat zij mij erg irriteert. De hippe dame laat op maandagmiddag haar kinderen ophalen door oma. Oma moet daarvoor van de ene kant van de stad naar het centrum fietsen en dan met de kinderen naar de andere kant van de stad fietsen om thuis met ze te gaan zitten. Ik gaf aan dat zij dus ook afhankelijk was, alleen van oma in dit geval. Uiteraard zag ik dit helemaal verkeerd.

Maar voor mij is het zo klaar als een klontje, we zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Op verschillende manieren en in verschillende mate. Ik vind dat ook niet erg. Het wordt pas vervelend als iemand je afhankelijk maakt, of je afhankelijk voelt van iemand.Dat is voor mij het verschil, ik hoef namelijk niet elke dag te bewijzen dat ik onafhankelijk ben. Ik vind het prettiger om samen te werken met iemand, in welke relatie dan ook.

Afhankelijk heeft ook vaak een negatieve lading terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Het kan ook heel positief zijn, en zo benader ik dat ook.Werkt voor mij veel beter 😉

16 thoughts on “Afhankelijk

  1. Herkenbaar die reacties, hoor.
    Ik heb wel een rijbewijs maar als ik met vrienden uit eten ga haalt mijn man mij ook op. Niet van mijn vrienden krijg ik commentaar maar wel bijvoorbeeld van mijn schoonouders, terwijl mijn man het geen enkel probleem vindt. Hij wil niet dat ik ofwel met drank op rijd (al zou dat weinig zijn) of ’s nachts alleen naar huis moet komen.
    Voor mij ook fijn en ik voel mij totaal niet afhankelijk.

    Anders was het bij mijn eerste man, die wilde mij altijd halen en brengen om te controleren waar ik heen ging, dat voelde heel anders.

    En ik denk vaak: waar bemoeien mensen zich toch mee? Hebben ze er last van?

    Liked by 1 persoon

  2. Ook ik heb geen rijbewijs en ook mijn man niet .willen we ergens heen gaan we op de fiets of met openbaar vervoer en kan het niet anders nemen we een taxi.Veel mensen willen nu eenmaal graag hun menig te verkondigen ,laat ze maar kletsen !!
    Groetjes Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  3. Het is gewoon afgunst van bepaalde mensen
    Omdat ze dat zelf misschien allemaal niet zo fijn hebben
    Mijn man brengt en haalt mij ook wel en hijzelf vind dat fijn om dat voor mij te doen
    Ik woon een paar kilometer buiten het dorp en hij vind het niet fijn dat ik dan in het donker
    Op de fiets ga

    Liked by 1 persoon

  4. Hoe vaak ik die discussie -als ook geen rijbewijs hebbend persoon- al niet heb moeten voeren omdat andere mensen een mening over mijn leven en keuzes moeten hebben? Om gek van te worden. Als, als, als. Voorlopig wonen we in een stad en is er over OV. En als er iemand autonoom is, ben ik het wel. Vlam brengt me vaak, omdat ik hem mij láát brengen. Omdat ik weet dat hij het fijn vindt om voor me te zorgen. Maar ik ga net zo lief met de bus en trein…

    Liked by 1 persoon

  5. Met wie meet je je en wie bepaalt jouw lat? Gewoon schijt aan hebben. Mensen hebben ook altijd wat te zeuren, bah. Ik vind het heel lief en positief dat Meneer Wiliams dat voor je doet. Hij doet dat uit liefde en met plezier. Als het jullie probleem niet is, laat het er dan ook niet door een ander van maken!

    Like

  6. Heeeeel herkenbaar, dit stukje. Ik heb zelf pas 10 jaar m’n rijbewijs en precies 6 maanden nadat ik ’t papiertje op zak had kreeg ik al een fors auto-ongeluk. Sindsdien is de lol er wel wat vanaf 😢
    Naar de randstad rij ik niet meer zelf, zitten teveel aso’s op de weg. Hier in de buurt lukt het me wel (nog net!😂).

    Like

  7. Die hippe dame zou mij ook niet liggen denk ik…

    Tegenwoordig wordt er enorm panisch gedaan over ‘afhankelijkheid’. Vrouwen moeten ook allemaal financieel onafhankelijk zijn want o wee, als er iets gebeurt!!! Maar ik vind dat jij helemaal gelijk hebt: we zijn allemaal afhankelijk van elkaar.

    Like

  8. Wat een gezeik vind ik dat, sorry hoor. Het is kennelijk niet hip om je door man te laten brengen maar wel heel zelfstandig te werken en dan je kinderen door oma op te laten halen. Het is prima toch? Fijn dat man het graag doet en jij je graag laat rijden. Jij doet vast ook wel iets voor hem. En als de een wegvalt is er vast een ander die graag helpt of red je jezelf ook wel. Tsssss.

    Like

Geef een reactie

