Goed nieuws

zelfonderzoek-borstkanker

Vanmorgen haalde ik de krant uit de brievenbus en een enorme kop riep naar mij “pijnloze screening”. Ik las het artikel gelijk want..bij onze buren op  de universiteit hebben ze namelijk een methode ontwikkeld voor een pijnloze screening voor borstkanker. Ik had al veel eerder over dit apparaat gelezen en dacht, ik hoop dat ie zo snel mogelijk op de markt komt. En zie aan, hij is nu al in experimentele fase in gebruik.

Het principe is heel simpel (zei de leek), je ligt op je buik met je borsten in een kom met water. Vervolgens wordt er met laserlicht op je borst geschenen. Daardoor ontstaan er geluidsgolven in het weefsel. Die golven worden weer opgevangen en door een computer omgezet in een driedimensionale foto. Het heeft zeker veel pluspunten, geen röntgen meer , en ze kijken bij deze foto naar de doorbloeding van het weefsel. Dat schijnt veel efficiënter te zijn .

Het onderzoek duurt iets langer dan een foto, maar ja je ligt gewoon te liggen, kan je onderwijl je boodschappenlijstje maken of eens lekker naar een muziekje luisteren. Je hebt er geen pijn van en geen röntgen straling dat is toch het voornaamste. Ik kan niet wachten tot ie die enge apparaten gaat vervangen.

Regelmatig las ik over alternatieven maar dat waren toch alternatieven waar ik mijn vraagtekens bij zette. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook wel verwacht had dat er een ander apparaat op de markt ging komen. Er wordt tegenwoordig niets zonder verdoving of roes gedaan en dan zou dit apparaat blijven bestaan.

Van het lijstje met nare dingen maar moeten gebeuren wordt in de toekomst het borstonderzoek voor mezelf ook afgehaald. En optimist als ik ben denk ik, zou het niet meer voor mij zijn (wat mij stug lijkt), dan weet ik in ieder geval dat mijn dochters het mee gaan maken!

 

11 thoughts on “Goed nieuws

  1. Het zou idd fijn zijn als die pijnlijke onderzoeksmethode niet nodig meer zou zijn.
    Maar: Radar heeft hier laatst een uitzending aan gewijd. Het is een omstreden onderzoek, misschien moet je die uitzending eens bekijken?
    Groetjes, Mia

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

