Eet je bord leeg!

ogen-sterker-dan-maag

 

Als kind schepte mijn moeder mijn bord vol, dat deden alle ouders in mijn tijd. Het probleem was alleen dat ik mijn bord leeg moest eten. Soms had ik trek en lukte het prima maar regelmatig had ik dat niet en moest ik wel mijn bord leeg eten. Vele ouders zullen zich hier in herkennen en ook denken ,maar dat is toch goed?

Ik ben in dezelfde valkuil getrapt met mijn dochters, ook daar heb ik heel vaak tegen gezegd , eet je bord leeg. Maar bij de jongste was dat een heel ander verhaal. Die ging vanaf een maand of 2 al in protest tegen zijn fles die hij volgens de richtlijnen moest leeg drinken. Er volgden heel veel onderzoeken en ook veel bezoeken aan allerlei deskundigen. Van zijn kinderarts leerde ik heel wijze lessen, waaronder dat je bord moeten leeg eten helemaal niet goed was. Je kan namelijk heel goed zelf bepalen hoeveel je moet eten, want we zijn gemaakt om te overleven. Al vanaf heel kleins af aan. Luisteren naar je lijf is veel belangrijker.

Uiteraard willen kinderen je testen, dat deed de jongste ook. Ik hoef niet meer en een half uur later om snoep vragen maar daar gingen we dan niet op in. Zo leerde hij heel goed zelf te bepalen hoeveel hij nodig heeft aan eten. Hij is ook de slankste bij ons thuis, zal zich nooit overeten en kan heel goed naar zijn maag luisteren. Daar kan ik wel eens jaloers op zijn.

Ik had er namelijk een operatie voor nodig om weer te kunnen luisteren naar mijn maag. Soms is dat heel moeilijk want ik laat nu regelmatig iets staan. Ik begin aan iets maar gaandeweg zegt mijn maag, je zit vol. Nu moet je echt stoppen en dan ligt er op mijn bord nog eten. Dat vind ik dan zonde, om weg te gooien. Goed eten en dan laat ik het liggen (in mijn gedachten hoor ik mijn moeder zeggen, hup dooreten). Veel kan je wel bewaren maar een kwart rijstwafel ga ik niet bewaren. Ik kan ook niet van te voren inschatten hoeveel ik op kan. Want mijn ogen zijn altijd veel groter dan mijn maag, nu bijna ook in het echt zo.

Uiteraard ben ik al een paar keer in de valkuil getrapt van het toch maar op eten maar daar straft mijn lichaam mij enorm voor. Ik krijg vreselijke buikpijn, ik kan niet overgeven maar het voelt wel zo aan en ik word heel , heel erg moe ervan. Als het weer over is dan val ik als een blok in slaap. Dus word je vanzelf voorzichtiger en ga je echt luisteren, wanneer zit ik vol. En het gekke is, soms is dat na 2 happen, soms na 6. En dat is uiteraard voor de mensen met een “gewone”maag ook zo. Op sommige dagen kan je een paard op, en op andere dagen is een mier al te veel.

Maar mijn bord leegeten zoals vroeger dat kan absoluut niet meer, ook niet als het heel heel lekker is, het lukt gewoonweg niet. Mijn maag weet dit al lang, maar ja, nu mijn hoofd nog šŸ˜‰

8 thoughts on “Eet je bord leeg!

  1. Die bord leeg eet valkuil is herkenbaar. Ik ken m van vroeger en heb deze bij mijn kinderen ook gebruikt. Niet slim natuurlijk, hier is het nu, je schept zelf op en dat eet je ook op. En een tweede keer opscheppen mag altijd (en je ogen groter inschatten dan je maag ook) En dat maakt het ook veel gezelliger aan tafel.

    Liked by 1 persoon

  2. Het zal voor jou idd even wennen zijn want het is toch een hele verandering.Thuis schepte ik zelf op wat ik wilde en had ik genoeg hoefde kon ik de rest laten staan .Ook bij mijn kinderen heb ik dat nooit gedaan ,die mochten ook zelf bepalen hoeveel ze wilden eten .En zo nemen we toch allemaal wel gewoontes van thuis over .
    Groetjes Elisabeth

    Like

  3. Dat vereist veel aanpassing van je. Gelukkig heb ik het onze kinderen niet meegegeven. Ze moesten hooguit een paar spruitjes eten om de smaak te leren kennen bijvoorbeeld.

    Like

  4. Vroeger was het thuis altijd ‘wat je zelf hebt opgeschept moet je opeten, als een ander het op je bord heeft gelegd dan niet’. Met uiteraard de optie om desnoods wel 3x op te scheppen, geen punt. Dus ook geen gedwongen groente probeer sessies, het lag er gewoon (want een beetje werd er wel op het bord gelegd) maar proberen was niet verplicht. Schijnbaar heeft dat goed gewerkt, mijn zusje en ik zijn geen van beiden moeilijke eters geworden. ‘Zien eten, doet eten’ zegt mijn moeder altijd, dus ze ging er gewoon vanuit dat als we mijn ouders het zagen eten we vanzelf ook wel eens wilden proeven. Was dat niet vandaag dan vast de volgende keer wel.
    Ik herinner mij dat we en keer bij een gezin bij ons in de buurt bleven eten, ik was toen kleuter. We aten friet, om te vieren dat we gezellig met z’n allen aten. Maar dan ook alleen friet…dat was ik thuis niet gewend, dan was dat met groente en vlees. Ook werd er voor mij een bord opgeschept. Mijn moeder zag mij geschrokken naar dat bord kijken. Daarna kwam de mededeling: als je bord leeg is, en ook alleen dan, gaan we daarna naar de nieuwe plaat van kinderen-voor-kinderen luisteren. Mijn moeder weet nog dat mijn blik van geschrokken in wanhoop veranderde. Dat kon ik nooit op! Driekwart bord met friet, drie keer meer dan ik thuis at!!! Dus nog geen kwart bord friet was op (mijn moeder vermoede een anti-reactie, de spreekwoordelijke rijstebrijberg) waarna ik verzuchte ‘dan maar geen muziekje’. Jaren later bekende mijn moeder dat ze niet trotser had kunnen zijn. Uiteraard, ander huis andere regels dus ze kon er niets van zeggen. Maar dat ik zelf mijn grens trok, vond ze zeer dapper. Dat er streng werd geoordeeld dat er dan dus ook echt geen muziek kwam, interesseerde mij geen zier en hielp dan ook niet om mij weer aan het eten te krijgen. We vertrokken naar huis zonder muziek te hebben geluisterd en volgens mijn moeder, ik herinner mij dat niet, hebben we daarna fruit gegeten.

    Like

  5. “Dik van ’t sund”, zeggen we hier (en bij jullie misschien ook wel?) Het betekent dat je dik bent omdat je het zonde vindt om iets weg te gooien en het daarom maar opeet.

    Like

Geef een reactie

