Standvastig

476aa1d8920cd9c8631e5e5ef144569c_cache_

 

Een tijd terug las ik een heel leuk boek van de Deense hoogleraar psychologie Svend Brinkmann. Hij is helemaal wars van allerlei dingen als luisteren naar je innerlijke stem en het altijd maar beter-beter-beter willen doen. Hij pleit enorm van gemoedsrust, tevreden zijn met wie je bent en wat je hebt. En dat je beperkingen hebt, en dat als je die accepteert het leven een stuk leuker is.

Het was voor mij een eye opener, ik voel dat namelijk al een tijd zo. Neem nu het luisteren naar je innerlijke stem. Ik werd ziek in 2011 en ik moest gaan nadenken over wat ik nu zou willen doen. Ik kon echt helemaal niets bedenken dan alleen maar dat ik weer beter wilde worden en gewoon weer mijn werk wilde doen. Gewoon juf zijn, de kinderen van alles aan leren, het gezellig hebben in de klas  en dat was het. In het pad wat ik toen volgde hoorde ik ook regelmatig de term , luister naar je innerlijke stem. Mijn innerlijke stem is vast heel zacht of zo, maar ik hoorde totaal niets. En als je het mij nu vraagt zegt mijn innerlijke stem nog steeds dat ik beter wil worden en mijn baan weer wil oppakken.

In het boek geef Svend ook hilarische voorbeelden over het luisteren naar je innerlijke stem. Je hebt namelijk hele zweverige types die heel veel geld verdienen met het je leren luisteren naar je innerlijke stem. Die op kussen gaan zitten met kaarslicht en wierook aan en het liefst gehuld in bijzondere gewaden en sieraden. Waar je naar je innerlijke stem moet gaan zitten luisteren. En op elke vraag heeft de innerlijke stem een antwoord.  Svend vroeg zich af of de innerlijke stem wist hoe je het woord paard in het chinees schreef of hoe je een appeltaart moest bakken. Wist je innerlijke stem ook het antwoord op die moeilijke wiskundige opgave?

Ik heb daar vreselijk om moeten lachen, uiteraard is dat onzin om te gaan zitten luisteren naar je innerlijke stem. Want sommige dingen kunnen gewoon niet. Mijn innerlijke stem zegt ga werken , mijn gezondheid zegt..werken..ik weet niet hoe jij dat voor elkaar gaat krijgen als jij na 2 uurtjes in de stad te hebben gelopen, minstens 2 dagen nodig hebt om bij te komen. Dat is realistisch en dat is ook het gegeven.

Net zoals de term dat gelukkig zijn een keuze is. Daar word ik ook zo moe van. Iedereen wil gelukkig zijn, maar als jij heel veel tegenslagen hebt, in de steek wordt gelaten, bankroet raakt dan ben je niet gelukkig. En dat is niet jouw keuze, verre van dat. Maar zegt dan de geluksgoeroe (die voor elke consult een enorm bedrag vraagt) in elke situatie kan jij gelukkig zijn, positief zijn, ook dat is een keuze. Ik zeg altijd tegen zoveel domheid kan ik niet op, dan is het mijn keuze om afstand van jou te nemen.

Dus mocht u denken, ik voel zoveel druk en ik moet zoveel en die innerlijke stem roept steeds maar dat ik het steeds beter moet doen, lees dan dit boek. Ik garandeer u meer rust en vrolijkheid. En dit advies is gratis en voor niets want iets doen voor een ander zegt Svend geeft meer gemoedsrust dan een kilo afvallen (en dat doe ik toch al 😉

 

 

 

7 thoughts on “Standvastig

  1. Dat lijkt me een leuk boek om te lezen!
    Ik kan ook zó moe worden van mensen die dat soort dingen roepen over innerlijke stem en je levensgeluk vinden door ‘gewoon’ te doen waar je gelukkig van wordt. Ga daar maar eens aan staan als je normaal al blij bent zonder instortingsgevaar het tot het avondeten te redden.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooie blog. Ik had al wel van het boek gehoord maar nog niet gelezen. Ik wil altijd aan geluksgoeroes vragen hoe
    je geluk als keuze kunt hebben als je zelf bijvoorbeeld zoals ik dermate beperkt bent, dat je voor alles hulp nodig hebt. (en zo kan ik nog wel wat zaken bedenken waarin geluk lastig(er) is) Ik vind het ook altijd wel erg oneerlijk tegen de grote helft van de wereld die het erg slecht treft. Noem eens de oorlog nu in Syrië. Maar daarover lees ik nooit iets. Ik ben niet verbitterd (hoop dat het ook niet zo klinkt ;-)) en maak er het beste van, ik kan best een aantal keuzes maken. Maar heb ook heel veel keuzes niet, die ik wel dolgraag zou hebben. Toch eens dat boek gaan lezen. Dank voor de tip!

    Like

  3. Ik erger me wild aan die workshops die je overal kunt volgen om “gelukkiger” te worden. En “alles ten volle uit het leven te halen.” Beter leren genieten. Pfff. Ben er zo klaar mee.
    Positief denken brengt je veel verder dan negatief denken. Maar wij hebben ons gezonde verstand niet voor niets gekregen (-:

    Liked by 1 persoon

  4. Ik voelde me regelmatig schuldig dat het me niet lukte om de hele dag gelukkig te zijn. Ik geloof tot bepaalde hoogte dat je wel je denkwijze kan veranderen dat heeft mij in ieder geval geholpen en nu nog maar verder is er een hoop gelul. Doe waar je passie ligt? en ja hoe betaal je de hypotheek? dat zeggen ze er niet bij. Ik zal het maar niet tegen de heer des huizes zeggen want stel je voor dat hij voor zijn passie kiest, kunnen drie hoog achter gaan wonen dat is dan weer niet mijn passie. liefs van mij.

    Like

Geef een reactie

