De buuf

In het ziekenhuis lag ik naast een hele leuke vrouw, we schelen maar een half jaar en hadden dezelfde operatie. Beiden hadden we vreselijke pijn en we moesten allebei snachts vla eten en hebben we gemopperd dat we snachts niet aten. We wisselden telefoonnummers uit en zij ging heel blij naar huis terwijl ik sip nog een nacht moest blijven.

Thuis gekomen ging het met mij al snel goed en merkte ik dat het elke dag beter liep. Ik kwam haar tegen op de eerste bijeenkomst en ze gaf al aan dat ze met veel moeite had. Haar ritme leek niet terug te komen, ze voelde zich heel moe en ze was zo snel misselijk. Het was toen begin januari, we zaten net een krappe maand na onze operatie.

Vorige week had ik nacontrole bij de chirurg en liepen we elkaar weer tegen het lijf. Ze zag er moe uit en was sip. Wat zie je er goed uit riep ze gelijk toen we elkaar zagen en ik had graag hetzelfde tegen haar willen zeggen maar dat was echt niet zo. Ze zei gelijk dat ze zich niet goed voelde. Ze kon ook nog zo weinig en ze wilde graag zoveel meer.En ze was toch wel erg onzeker over van alles.

We hebben een aantal verplichte bijeenkomsten maar er zijn ook facultatieve bijeenkomsten met een thema. Ga je met mij mee, vroeg ze. Ik heb gekeken wat ze aanboden en heb besloten met haar mee te gaan. Ik voel mij verder goed, heb af en toe een dip, baal wel eens dat ik sneller misselijk word, maar over het algemeen zit er nog steeds een stijgende lijn in. Volgens meneer Williams heb ik meer energie dan voorheen en ben ik ondernemender. Ik kan soms niet verder dan de slechte dagen kijken , maar dat herken ik wel van mezelf.

En eerlijk gezegd, baat het niet het schaadt allerminst om extra bijeenkomsten te volgen. Want veel mensen denken dat als de operatie gedaan is, je er dan bent. Dan val je “vanzelf”af, en het gaat toch heel gemakkelijk. Het is een heel hardnekkig vooroordeel (wat ik zelf trouwens ook gedacht heb) wat veel mensen hebben. Niet alleen vreemden maar ook mensen in je eigen omgeving. “Jij hebt makkelijk praten, bij jou gaat het nu vanzelf”..was dat maar waar, denk ik dan. Dat je je er niet altijd goed bij voelt is ook iets wat je maar “gewoon”moet accepteren. Want..je wilde deze operatie toch zelf…

De buuf loopt hier ook tegen aan, en we besloten het samen verder op te pakken. Vorige week appte ze mij, ik heb een pakket gekocht om een tunische sjaal te haken. Ik ga jouw tip volgen om te handwerken want dan doe ik toch nog wat ,al zit ik maar de bank. Kijk..een buuf naar mijn hart dus 😉 Straks in het voorjaar fietsen we gewoon lekker weer rond, appte ik haar terug. Samen komen we er wel!

 

12 thoughts on “De buuf

  1. Mooi. En lief van je. Het kan zoveel schelen, iets samen te kunnen doormaken.
    En weet je, ‘men’ heeft die houding bij alles waar ‘men’ zelf of geen ervaring mee heeft of doorheen gezwijnd is.
    Want hoezo hou ik twee dagen rust na een dag waarop ik heel veel gelopen – en zelfs gerend! – heb? Die Voet is toch gemaakt?

    Schouders ophalen en neus in de lucht. En ik wens je een groeiend aantal goeie dagen.

    Like

  2. Gedeelde smart/ lief/ leed vul maarin, is halve smart toch.?
    Het doet zo goed dit traject met iemand te delen lijkt me. Ik zie aan een vriendin hoe zwaar het kan zijn.

    Succes jullie samen

    Liked by 1 persoon

  3. Wat fijn dat je je ‘buuf’ zo kunt helpen. De man van mijn nichtje heeft begin januari aan maagverkleining gehad, dus ik lees jouw ervaringen met extra interesse. Ik dacht inderdaad ook dat het gewicht spontaan van je afvalt als je zo’n operatie heb gehad. Goed om te weten dat het niet zo is.

    Liked by 1 persoon

    1. De eerste tijd verlies je het wel sneller doordat je uiteraard veel minder eet, maar op een gegeven moment went je lichaam eraan en moet je toch heel erg goed opletten wat je eet. Het is een hulpmiddel, geen wondermiddel zeggen ze in het ziekenhuis.

      Like

Geef een reactie

