Pesten

Pesten heb ik altijd het laagste van het laagste gevonden. Een pestkop weet precies de zwakkere te pakken en hem/haar daar nog meer op neer te halen. Een kind wat ik betrapte in mijn klas op pesten was nog lang niet jarig. Ik vind het zo intens gemeen. Nu kan ik ook slecht tegen onrecht dus het zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Zelf ben ik nog nooit gepest, ze hebben het wel eens geprobeerd maar ik ben voor de dooie dood niet bang dus ik sloeg (als kind) er bovenop of ik ging naar de ouders toe van de kinderen samen met mijn moeder (een Amsterdamse in Twente..maakte wel indruk).

Maar waar ik nog meer een hekel aan heb is volwassen die pesten. Ik kon het mij niet voorstellen dat het gebeurde maar het gebeurt echt. Mensen die op deze leeftijd elkaar het licht in de ogen niet gunnen maar ook nog steeds de zwakheden van anderen uitbuiten. Dan krijg ik een rode waas voor mijn ogen als ik zo iets zie. En als ik zoiets zie bij iemand waar ik om geef dan moet ik al mijn zelfbeheersing aanspreken om er niet gelijk boven op te klimmen.

Vandaag gingen de zwemvriendin en ik weer zwemmen. We waren ruim een jaar niet geweest en we hadden er heel veel zin in. De zwemjuf omhelsde ons allerhartelijkst en bijna alle dames waren blij dat wij er waren. Nu is de zwemvriendin behoorlijk aan de maat en vond het heel moeilijk om in eerste instantie mee te gaan zwemmen. Ik heb haar overgehaald en ze heeft nooit spijt gehad. Ze voelde zich daar als een vis in het water.

We waren druk aan de klets en kwamen nog een aantal dames in het water en ook..de meest vervelende pestkop uit de tijd dat ik bij de openbare bibliotheek werkte. Dus minstens 20 jaar geleden. He bah, zei ik tegen de vriendin dat is zo”n naar mens.Ik deed haar even kort het verhaal dat ze gewoon een bully was op het werk en naar de stagiaires was ze echt een collega from hell.

Na het zwemmen drinken we altijd thee en de vriendin zat al thee te drinken en ik was aan het kletsten met de badjuf. Ik stond met mijn rug naar de theedrinkers maar er beklom mij een naar gevoel. Alsof er iemand over je graf loopt.. En ik draai mij om naar de theedrinkers en zie in de kring, mijn vriendin met rode kleur en de bullycollega zit naast haar en heeft het hoogste woord. Gelijk mijn gesprek afgekapt en in de kring gestapt, stoel tussen de bully en mijn vriendin gezet die al met tranen in haar ogen zat.

De bully schrok van mijn actie en kapte gelijk het gesprek af en ik begon een gesprek met de vriendin over gehaakte dieren en leuke nieuwe garens. De vriendin werd rustiger en toen we naar de douche liepen vertelde de vriendin wel dat de bully haar helemaal uitgebreid had zitten bekijken en toen een gesprek was begonnen over afvallen. Dat iedereen kon afvallen als je maar doorzette en dat het een kwestie was van discipline. De vriendin had zich geen raad geweten met het gesprek en was helemaal dicht geklapt.

Typisch de bullycollega zei ik gelijk, geen spat veranderd. Ik gaf gelijk aan dat ze nog steeds achterbaks was. Nou zei de vriendin ik voelde mij hier altijd heel veilig maar dit vind ik niet leuk. We hebben een gesprek gehad over je niet laten kisten maar ik ben wel heel boos.

Wat denkt de bullycollega nu wel, hoe durft zij te oordelen over de vriendin die zij net een uurtje heeft meegemaakt. Want de bullycollega maakte in een uurtje stuk waar de vriendin heel lang over heeft gedaan. Een stukje vertrouwen hebben in mensen, dat ze niet oordelen over je uiterlijk, dat ze je nemen zoals je bent. Dat ze zichzelf kan zijn en dat ze gaat sporten want de vriendin wil niets liever dan dat het gewicht kwijt.

De volgende keer druk ik de bullycollega onder water πŸ˜‰ want ik heb nog genoeg gewicht hoor ,om haar onder te houden . Uiteraard is dat niet de oplossing maar ik vind het ontzettend vervelend voor de vriendin. Wat denkt de bullycollega nu wel! We hebben afgesproken de volgende week gewoon weer te gaan en ik heb al tegen de vriendin gezegd dat ze de volgende keer het gesprek gewoon moet afkappen. Soms zou ik willen dat ik wat van mijn strijdlustigheid kon doorgeven.

 

21 thoughts on “Pesten

  1. Grrr..
    Ik ben inmiddels zo ver dat ik het beestje gewoon bij de naam noem.
    ‘Zit jij nou te pesten? Echt? Een volwassen vrouw?! Vast niet he, maar ik denk dat we je even moeten vertellen dat dit dus niet leuk is. Ander onderwerp!”
    Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat iemand daar niet van onder de indruk was en zich niet dood schaamde.

    Liked by 4 people

  2. Er zijn inderdaad van die mensen die er veel genoegen in hebben om anderen te kwetsen, want ze weten donders goed dat ze een ander er mee kwetsen. Ik kan me geen enkele reden bedenken die zulk ‘pest’gedrag rechtvaardigt.

    Helaas weten die blaaskaken ook altijd perfect hun ‘slachtoffers’ te kiezen.

    Like

  3. Wat een rot verhaal….ik zou haar de volgende keer publiekelijk met haar gedrag confronteren, en ook met haar gedrag uit het verleden, kijken of ze dat leuk vindt. Zou jij dat durven? Ik zou het voor mijn vriendin opnemen en zo tegelijkertijd de andere dames laten weten wat voor iemand zij is. Zulke mensen moeten toch ergens gestopt worden, de schade die zij aanrichten is enorm. Ik kan over dit soort dingen ook enorm kwaad worden, het leven is zonder dit soort kwelgeesten al moeilijk genoeg.
    Wens je veel sterkte en wijsheid.

    Like

  4. Gruwelijk dat gepest en wat heb je goed gehandeld ,ook hoop ik dat je zwemvriendin gewoon weer meegaat de volgende keer Wat een nare vrouw is dat ,je zal er maar mee samen moeten werken .Ik ben erg gepest als kind en heb mijn handen ook flink gebruikt en was zeker niet bang ,toch heeft het diepe sporen na gelaten .Ook het dagelijks getreiter twee jaar lang van mijn vorige buurman heeft nog steeds inpact ,mijn haar voor zeker 45 procent kwijt en dat komt nooit meer terug dus ik zie dagelijks de kale plekken als gevolg daarvan .is het wat teveel lawaai hiernaast raak ik bijna in paniek terwijl ik weet dat het maar even een paar uur is en geen getreiter .Waarom beseffen mensen toch niet wat ze elkaar aandoen .
    Lieve groet Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  5. Hè bah wat een TRUT!
    Ooit, toen ik een jaar of 5 was, was er een jongetje dat me altijd treiterde op weg van school naar huis. Geen idee waarom, maar vervelend was dat wel: aan de jas trekken, me op de grond gooien, pootje lappen. Bah. Samen met mijn moeder zijn we toen gaan praten bij hem thuis. Dat jochie was piep piep klein ….. Nooit meer ben ik door hem (of anderen) gepest.

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een ongelofelijke trut zeg!
    Maar weet je dat het ook gebeurt bij bejaarde mensen in het verzorgingstehuis. Mensen die ergens niet mogen gaan zitten, geweerd worden van een tafel bij het eten, ja je gelooft het bijna niet. Kinderen kunnen pesten maar volwassenen ook.
    Goed van je dat je opkwam voor je vriendin!
    Ik heb ook een wat vollere vriendin die ik soms moet overhalen om ergens mee naar toe te gaan, gelukkig hebben we nog nooit zoiets meegemaakt.

    Like

  7. Sommige mensen zijn varkens. Nee, daarmee doe ik een varken tekort. Sommige mensen zijn walgelijk, laten we het daar dan maar op houden. Wat altijd helpt bij dit soort mensen: lang naar de voeten staren. Of ze nu wel of geen schoenen aanhebben, lang blijven kijken en dan het liefst met een blik van ongeloof en verbijstering. DE manier om iemand onzeker te maken! (En verder zo iemand constant met vage, afstandelijke en meewarige glimlachjes te woord staan mocht ze het lef hebben het woord tot je te richten πŸ˜€ ). Of – als zo iemand tegen je praat – achteruit deinzen en zachtjes zeggen: ‘Uhhh, even voor je eigen bestwil: je ruikt een beetje uit je mond’.
    (Ik heb ooit ook zo’n varken gekend dus ik spreek uit ervaring moet je maar denken πŸ˜€ πŸ˜€ ).

    Like

  8. Ik ben te zwaar, maar als iemand mij zo zou benaderen als die ex-bullycollega van jou, zou ik toch even met opgetrokken wenkbrauwen kijken. Wat een raar, onbeleefd mens. En wat fijn en goed dat jij zo ingegrepen hebt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

