Onmetelijk verdriet

Sinds een paar maanden heeft de jongste een vriendinnetje. In het begin deden we er nogal lacherig over maar door de maanden heen merkten we dat het toch wel wat serieuzer was dan wij dachten. Het is een heel lief en mooi meisje, met een prachtige sporttoekomst voor zich. Ze komt uit een andere cultuur en wij hebben vanaf het begin af aan tegen de jongste gezegd, prima maar denk er aan, er zijn verschillen. Je kunt niet zomaar denken dat ze alles mag en kan. De jongste heeft er in het begin heel veel moeite mee gehad dat ze zo beschermd werd maar veel er over praten heeft geholpen.

Gisteravond at ze hier, dat was een paar maanden geleden ondenkbaar maar tegenwoordig mag het. En gisteravond tijdens het eten hadden wij het over het enorme drama wat zich hier in de stad , op zondag heeft afgespeeld. Een jongen heeft zelfmoord gepleegd nadat er een naaktfoto van hem in de sociale media was gekomen. De jongen heeft dezelfde achtergrond als het vriendinnetje en zij vertelde dat ze het gelijk had gehoord. Het was op haar verjaardag gebeurd.

We waren/zijn allemaal in shock, hoe heeft dit kunnen gebeuren. Hoe wanhopig ben je dan, wat speelt er allemaal mee? En we hebben met hen een heel lang gesprek gehad, of ze het alsjeblieft nooit willen doen, maken of verspreiden. Want hoe vreselijk is dit, een kind wat een einde aan zijn leven heeft gemaakt maar als ouder denk ik ook aan de ouders van deze jongen. Wat een onmetelijk verdriet hebben deze ouders en wat zal dit in vele levens doorwerken.

Regelmatig zie ik foto”s verschijnen in de media en ook commentaar erbij, en heel vaak denk ik , mensen..laat dat nu toch waarom moet je zo reageren of verspreiden. Wat heeft het toch voor zin? En wat kwets je hier mensen mee..

Sociale media kent heel veel leuke kanten maar dit is toch wel de donkerste kant van de sociale media die ik ken. Ik hoop zo dat het mensen aan het nadenken brengt, dat voor jou een paar woorden of een foto plaatsen, voor een ander hele andere gevolgen kan hebben.

Ik brand een kaarsje voor dit verdriet en gemis, en hoop dat hier bij stopt .

 

11 thoughts on “Onmetelijk verdriet

  1. Afschuwelijk dat dit soort dingen gebeuren .Wat is dit toch een rottijd en beseffen ze niet wat ze aanrichten door dit soort foto’s te plaatsen en anderen kapot te maken .

    Liked by 1 persoon

  2. Dit is wat we onze kinderen in de opvoeding van tegenwoordig moeten meegeven, maak nooit dat soort foto´s van jezelf en zorg dat foto´s waar je spijt van gaat krijgen in ieder geval niet in verkeerde handen en niet op social media terecht komen, en doe het ook zeker iemand anders niet aan!

    Het is ontzettend triest dat er zoveel jonge mensen met dit soort dingen te maken hebben, hoeveel kids hebben zich al van het leven beroofd in de afgelopen jaren om zoiets? Echt vreselijk. Maar nogmaals, het meegeven in de opvoeding en er vooral over praten is het allerbelangrijkste denk ik, zodat ze weten dat ze bij ons (ouders) terecht kunnen, zonder schaamte en zonder vooroordeel, zodat wij ze kunnen helpen. Vaak weten de meeste ouders er niet eens van.

    Het meisje dat de foto van de jongen uit jouw stad heeft verspreid heeft spijt, las ik in de krant. Tsja. Helaas komt de spijt te laat. Beter had ze het helemaal niet gedaan…

    Wat Patricia Paay is overkomen is ook zoiets. Iedereen mag van haar vinden wat ze willen. Iedereen kan haar veroordelen omdat ze een filmpje gemaakt heeft. Maar de schending van haar privacy is afschuwelijk. Iemand heeft in één klap haar hele leven overhoop gegooid en dat zal ze de rest van haar leven met zich mee moeten dragen. Ik heb haar gezien bij Eva Jinek vorige week en ik had echt met haar te doen, ze is volledig gebroken. Ze zei dat ze direct moest denken aan al die kinderen/tieners die zelfmoord plegen om foto´s op internet. Haar eerste gedachte was ook dat ze dood wilde…

    Liked by 1 persoon

  3. Jeetje M. je laat me schrikken met deze titel. Ik dacht dat er iets vreselijks wat gebeurd binnen je gezin. Ik begrijp er ook werkelijk geen snars van waarom de jeugd van tegenwoordig (en ook volwassen trouwens) zich naakt laten fotograferen. Ik heb mijn dochter dit ook meermalen ingepeperd dat de gevolgen soms niet te overzien zijn. Helaas liep het bij de jongen waarover jij schrijft inderdaad helemaal verkeerd af. Heel triest.

    Like

  4. Zo verdrietig en onbegrijpelijk allemaal. Waarom plaats je een foto van een jongen wetende wat dat kan veroorzaken want je hebt dat nou net zelf allemaal achter de rug? Ondoordacht maar je moet dat wel je hele leven meedragen wat je daarmee veroorzaakt hebt. Social media is soms gewoon helemaal niet leuk!

    Liked by 1 persoon

  5. Je hebt helemaal gelijk. Wat een afschuwelijk drama. We waarschuwen de meiden ook steeds weer opnieuw. Nu ben je misschien verliefd, maar wat als het ooit over is. Wat dan? Let op, let op. Pffffft …

    Maar ik zie hier het gebeuren rondom Patricia Paay langskomen. Veel volwassenen gniffelen zich suf om dat filmpje en dan willen we tegelijkertijd onze kinderen opvoeden met het idee dat zoiets niet kan. Dat vind ik wel heel raar.

    Liked by 1 persoon

  6. Och wat verdrietig is dat. Ongelofelijk achterdochtig zijn wat betreft je kinderen op internet: vind het een goed idee. Kinderen gooien ook zo veel online. Bejaarden ook, lees ik net. Zo blijf je nog een beetje op de hoogte.
    Triest. Het internet vergeet niets. En als je 14 bent, is zoiets je hele leven. Verdorie zeg.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

