Kleding kopen

Als het om kleding kopen gaat ben ik geen held. Ik zeg het denk ik verkeerd..ik ben enorme zeikerd. Confectiekleding vind ik 9 van de 10 keer niet mooi. Niet alleen bij mij maar bij heel veel mensen. Ik let daar heel vaak op en er zijn maar weinig mensen bij wie het mooi staat. Nu ben ik door de jaren heen en door de recente studie er extra op gaan letten. Een klein soort beroepsdeformatie zullen we maar zeggen.

Maar met -16 kilo op de teller moest ik uiteraard wel nieuwe kleding. Een diepe zucht, een tas vol moed en ik mocht van Meneer Williams niet gelijk gaan zeuren over de kwaliteit of het model of over de prijs/kwaliteitsverhouding. Eerst maar eens een nieuwe bh want als je afvalt met een operatie lijkt het wel alsof je van boven naar beneden afvalt 😉

De mevrouw van de winkel was heel aardig en ging gelijk meten. Enorm strak onder mijn borsten en toen werd ik het pashok ingestuurd met een aantal modellen. Er zat een belletje in het pashok waar ik op moest drukken en daar kwam ze aan, de expert..die de oudere lezers onder ons nog wel kennen van de eerste bh. Die overal aan gaat trekken en keuren ;-). Gelukkig was ze snel klaar en maakte een keurig kaartje voor mij aan. Met een blik op mijn blote buik zei ze in het pashok, ik zie u vast snel weer. De littekens van de operatie zijn duidelijk zichtbaar en vast heel herkenbaar voor haar. Er zullen er meer met dit soort littekens in haar pashok verschijnen.

Toen kwam het moeilijkste gedeelte, een passend shirt of jurkje. Ik keurde heel veel af, ik paste heel veel , en kwam met een shirt , een vest en een jurkje thuis. Dat is niet veel zei Meneer Williams verbaasd. En dat klopte want ik vind heel veel niet mooi. Ik naai het 10 keer liever zelf, dan zit het goed, dan valt het goed. De kwaliteit vind ik stukken beter en ik voel mij er ook beter in. Daarbij komt dat ik de mode van de winkels ook vaak niet mooi vind, een soort eenheidsworst zeg maar. Als iemand mij in het oog springt dan komt het 9 van de 10 keer omdat hij/zij een zelfgemaakt iets draagt of een mooie stevige kleur.

Ik ben gelijk s” middags achter de naaimachine gegaan om een setje te naaien voor mezelf, want als je bovenmaat 3 maten kleiner is dan je heupen ga je nooit slagen in de confectie. Of je moet van vormloos houden, dan kan je prima slagen hoor ;-).

Eigenlijk ben ik gewoon “verpest”omdat ik weet dat het anders kan, dat kleding die echt goed zit je enorm flatteert of je nu maat 36, 46 of 56 hebt. Natuurlijk snap ik dat niet iedereen achter de naaimachine gaat en dat sommige mensen slagen in de confectie, uiteraard. Maar ik niet, ik vind daarom kleding kopen ook niets aan, ik word helemaal blij als de nieuwe knipmode bij mij op de mat valt. Dan kan ik helemaal blij en enthousiast worden, ik snel dan naar de stoffenwinkel en bedenk mij daar wat ik allemaal kan maken.

Gelukkig heb ik net een nieuwe vriend, mijn juki naaimachine, die naait door dik en dun heen en die brengt graag vele uurtjes met mij door! Vandaag is echt weer een naaidag met al die storm en regen, en ik moet echt wat nieuws hebben 😉 Kan ik weer flaneren in een maatje kleiner!matri-homepage-juki-hzl-dx7-max-w700

14 thoughts on “Kleding kopen

  1. Oh dit is wel heel herkenbaar, ik heb een hekel aan winkelen, pashokjes zijn altijd te klein en soms letterlijk: hoofd en nog net niet de borsten komen boven het gordijntje uit (met 1,90m lengte). En kleding zit nooit goed, maar de mode is ook gewoon stom…en die BH aanmeten…dat laat ik nog steeds doen hoor, een goede BH kleed ook enorm af. Maar wat betreft bovenmaat kan ik alleen slagen in speciaalzaak dus met service 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Heerlijk om je eigen kleding te kunnen maken en ik kan me voorstellen dat je anders tegen confectie mode aankijkt .Sinds ik een flinke maat heb is het heel lastig om iets te vinden wat echt leuk is en mooi zit en als ik bv in de supermarkt loop meerdere dames met dezelfde kleding tegen kom .De speciaal zaken voor grote maten daar kijk ik al lang niet meer .Vaak hebben broeken shirts en dergelijke zulke wijde mouwen en pijpen dat ik er wel 2 X in pas omdat ik geen dikke benen of armen heb .Mijn bh ’s weet ik precies wat ik nodig heb en bestel die online ,ik gruw van dames die komen ”helpen ”in pashokjes en had altijd de neiging ze het hokje uit te meppen .
    Gr Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  3. Buiten het feit dat je iets kan maken wat lekker zit en helemaal naar je zin en smaak is, beleef je er ook nog eens heel veel plezier aan, aan het zelf maken van je kleding. Ik geef je helemaal gelijk.
    Trouwens, mijn moeder maakte vroeger ook alles zelf, en dus ook voor mij, wat ik op een gegeven moment als tiener niet meer zo ontzettend kon waarderen omdat ik heel graag ¨kleding uit een winkel wilde¨. Ik zie mezelf nog zo staan met mijn moeder in al die stoffenwinkels, zuchtend en steunend, haha. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe leuk het is om iets zelf te maken. Ik heb op twee scholen gezeten waar ik textiele werkvormen (zo heette dat vak) had en dus wekelijks van alles in elkaar moest flansen. En ik heb het ook van mijn moeder geleerd. En soms is dat best handig en leuk. Bij alle kleding die zij vroeger in de winkelrekken zag hangen ging haar keurende oog over de stiksels, naden, en de algehele afwerking en was zij (logisch want zij was ook coupeuse) van mening dat zij het beter en mooier kon.

    Liked by 1 persoon

  4. Tegenwoordig komt het er niet meer van maar vroeger naaide ik ook heel veel kleren zelf. Wat me vooral stoorde in confectiekleding is dat het vaak allemaal scheef in elkaar zat en ontzettend beroerd was afgewerkt. Echt vreselijk vond ik dat. Ik zie dat nu nog wel maar niet meer zo erg als toen ik zelf dagelijks achter de naaimachine zat.

    Liked by 1 persoon

  5. Misschien moet ik ook maar weer achter de naaimachine kruipen. Vroegah toen de oudste zonen nog klein waren had ik naailes en ik maakte heel veel lange broeken voor de jongens, omdat confectiematen niet altijd geschikt zijn als je lang en slank bent. En zelfgemaakte kleding kun je perfect op maat maken. Jij veel plezier met het maken van je nieuwe kleding, want ik denk dat jij de komende tijd wel vaker achter de naaimachine zit!

    Liked by 1 persoon

  6. Wat heerlijk dat je je kleding zelf kunt naaien! Zo heb je altijd iets aan wat een ander niet heeft.
    Ik kan echt niet naaien, heb bij een ouderwetse coupeuse op les gezeten, maar ik heb het niet in de vingers helaas.
    Alhoewel, ik heb wel eens een naald in mijn vingers gehad tijdens de naailes, het ritsvoetje zat op de machine 😉
    Haha nou dan snap je het wel denk ik.
    De huisarts moest er aan te pas komen om de naald verwijderen.
    Dus ik koop mijn kleding gewoon maar in de winkel.

    Like

  7. Hoewel ik een vrij standaard model lichaam heb, kan ik op het moment ook niet goed slagen in winkels. Ik vind het aanbod niet leuk. Mijn smaak is er bijna niet.

    Ik krijg helemaal zin om weer te gaan naaien door jouw post. Dan kan ik tenminste jersey rokken maken ; )

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ben van het online kleding kopen. Kan ik lekker thuis passen. Shoppen voor kleding vind ik echt vreselijk. En áls ik dan een keer in een echte winkel kom, geheel onverwachts, is dat nog wel leuk en slaag je meestal wel. Als ik echt met de intentie voor iets speciaals ga shoppen, slaag ik niet.
    Vroeger maakte ik ook mijn eigen kleding, maar ik kwam er wel snel achter dat goede stof best prijzig is en dan alles bij elkaar – zelf maken én een mooie stof – best veel geld. En als het dan mislukt des te erger. Nu heb ik daar geen eens tijd meer voor, maar ik sluit het niet uit dat als ik besluit te stoppen met werken, dat weer op ga pakken. Want het is best wel leuk om te doen.

    Liked by 1 persoon

  9. Het alt mij ook op dat de afwerking van veel kleding, zelfs van duurdere, echt belabberd is. En ik ben het helemaal met je eens over de slechte pasvorm. Ik heb een grote maat en snap heel goed dat door die grote maat niet elke type kleding past, maar ik erger me groen en geel aan het zoveelste wijde gewaad zonder enige pasvorm dat ik in veel grote-maten-winkels zie. Zo’n tien jaar terug lukte het me nog wel om een mooi shirt in leuke kleuren van goede kwaliteit te kopen, maar de laatste tijd heb ik al een paar flinke miskopen in de kast. En jammer genoeg alle keren in een winkel ver van ons vandaan gekocht, dus even terug om reclameren is niet echt een optie.
    Ik wens je heel veel naai- en draag plezier met je eigengemaakte creaties.

    Liked by 1 persoon

  10. herkenbaar de mode slaat nergens op. Mn favo winkel is na faillissement terug met heel veel kleding die ik niks vind of alleen viscose. Ik vind het prachtig als mensen zelf dingen maken, daar heb je nu alleen profijt van.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

