Energievreters

Afgelopen week woonde ik twee bijeenkomsten bij in het kader van het natraject. De verplichte was een ramp. Naast mij zat een mevrouw die helemaal hieperdepieper was en de hele tijd door alles heen praatte. Ze had echt overal een menig over en verkondigde die luidkeels. Ik vond het een enorm tekort van diegene die voor de groep stond dat die niet ingreep. De bijeenkomst bestond uit twee delen en bij het deel bij de psychologe ging ze helemaal los. Veel van de anderen mensen hielden hun mond en vertelden niets. Dat vind ik logisch want als er 1 iemand de groep overschreeuwt dan gaan mensen die al moeite hebben met praten helemaal niet praten.

Omdat ze naast mij zat ging ze mij ook de hele tijd aanraken. U kent dat soort types wel, haha wat is het leuk en je dan op je rug slaan, de schouder aantikken of in je oor blaten. Daar heb ik uiteraard wat van gezegd en ook aangegeven dat het misschien beter was even een rondje te lopen voor al haar energie die ze over had. Ik zei dit met een kwinkslag want mijn ervaring is dat van dit soort joviale types ook hele lange tenen hebben.

Maar deze mevrouw was een unicum, ze begreep niet wat ik bedoelde en ze voelde zich heel goed dus dat hoefde ze echt niet te doen. We zaten vrij achterin in de zaal en voorin de zaal zat een mevrouw die ook regelmatig aan het woord was. Op een gegeven moment zei mijn buurvrouw over de dame voorin dat ze toch wel heel veel iedere keer over zichzelf aan het praten was. Geweldig vind ik dat, zelf het hoogste woord hebben en dan van een ander zeggen dat die het hoogste woord heeft.

Na 2,5 uur was ik gebroken, ik kon het licht amper verdragen en ik strompelde naar de auto. Thuis gekomen kroop ik op de bank, alles was mij teveel. Ik appte met mijn buuf uit het ziekenhuis die aan de andere kant van de tafel dit geheel had gezien.  Dat ik op deze manier die bijeenkomsten echt niet vol hield en de buuf begreep het helemaal.

Gisteren hadden de buuf en ik samen een bijeenkomst bij de diëtiste, die is facultatief en daar was verder niemand. We konden ons verhaal doen, we kregen heel veel goede tips en heel veel steun. Na deze bijeenkomst liep ik vrolijk en vol energie met de buuf naar het restaurant en hebben we nog heerlijk gegeten in een best wel druk restaurant. Heerlijk opgeladen nam ik de trein naar huis en was helemaal blij. Wat een verschil met maandag!

De buuf en ik hebben nu een aantal facultatieve bijeenkomsten besproken want onze ervaring is ook, dat deze schreeuwers geen moeite er in steken om zelf afspraken te plannen. Nog maar 3 verplichte bijeenken de volgende keer houd de buuf de stoel vrij tussen haar en nog een heel rustig iemand.

20 thoughts on “Energievreters

  1. Aargh, ik ken het type dat je beschrijft. Inderdaad een tekort van de groepsleiding, die zou zo iemand moeten inperken zodat ook anderen hun verhaal kunnen doen.

    Fijn dat de bijeenkomst met de diëtiste wel prettig was!

  2. hahaha ja zo’n mensen en dan dat ze dan al de hele tijd aan het woord zijn zonder dat ze iets bijdragen is 1, maar dat aanraken joh, mensen moeten echt leren om van de ander af te blijven, ik ben daar ook echt niet van gediend. Kon je niet ergens anders gaan zitten? Ik zoek meestal een hoekplaats helemaal voor of juist achteraan uit zodat de prikkels worden gereduceerd (gereduceerd, wauw wat een goed woord, dat kwam zomaar in me op), maar zulke mensen, die verdienen ook echt een high five in het gezicht met een stoel hoor.

    Liked by 1 persoon

    1. Dat was ik ook al van plan want er komen ook steeds meer partners mee terwijl het juist de bedoeling is dat wij dit al lotgenoten zelf doen. En als partners gaan praten voor de desbetreffende personen en zich met dingen gaan bemoeien in de bijeenkomst, dan is het hek van de dam.

      Like

      1. Oh erg … van die partners die over diegene praten en doen alsof zij het haast zelf zijn, terwijl lotgenoot er gewoon naast zit, dat wil je al helemaal niet!

        Like

  3. Vreselijk dat soort mensen ,ze zuigen al je energie op.Botte pech dat je naast haar terecht kwam .Toch proberen als zoiets weer gebeurd je grens aan te geven en vragen of het wat minder kan .Doen hoor want het gaat om jou ! En een heel slechte zaak dat degen die die leiding heeft niet ingrijpt op zo’n moment !
    Gr Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  4. Da’s balen. Ik zou dit melden aan de groepsleiding, want zo’n overheersende dame en de meepratende partners ondermijnen de doelstelling van de bijeenkomsten kompleet. Zeer zuur dat de groepsleiding niet direct ingrijpt. Ik hoop dat de volgende bijeenkomst beter gaat.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

