Gezelligheid

Zelf drink ik geen alcohol, doe ik al jaren niet meer. Ik kan er niet tegen, krijg gegarandeerd migraine en sinds de overgang al helemaal niet meer. Na deze operatie is het sterk af te raden om een glaasje te drinken want 1 glaasje werkt als 1 of 2 flessen in je lijf. Dus dat is niet echt een aanrader.

Maar als ik in gezelschap ben en iemand wil een glaasje drinken dan vind ik dat prima. Maakt mij helemaal niets uit, de ander is baas over eigen lichaam en ik voel mij totaal niet zielig of achtergesteld dat ik niet kan drinken. Het maakt mij ook niet uit hoeveel de ander drinkt. Ik blijf erbij , het is ieders beslissing. Mijn voorwaarde is wel dat het gezellig blijft want daarvoor ga ik met de ander op stap of op bezoek. Niet om het drinken of het eten maar om de gezelligheid.

En daar merk ik de laatste tijd heel veel verandering in bij mensen in mijn omgeving. Vorige week had ik het er nog met een vriendin over dat hier in de buurt zo”n leuk tentje zat waar je heerlijk kon high teaen. Zullen we dat samen doen stelde ik voor. De vriendin keek heel zuinig en zei, nou dat vind ik niet gezellig hoor want jij eet heel weinig. Ik keek haar heel verbaasd aan. Het klopt , ik eet heel weinig en ik doe lang over mijn eten, maar ik ben toch nog steeds Mevrouw Williams, diegene die jij zo leuk en gezellig vond?

Afspraken maken met mensen qua eten is ineens een “probleem”. Maar het ergste vind ik dat het niet mijn probleem is. Want ik kan bijna alles eten, net als voor de operatie. Ik kan alleen veel minder eten. En ik kan niet eten en drinken tegelijk, daar moet even tijd tussen zitten. Maar de operatie heeft mij niet minder gezellig gemaakt, of ineens een andere mening gegeven over mijn tafelgenoten. De andere mensen maken er een probleem van, ik eet te weinig.

Bizar vind ik dat. Ik ben nog steeds dezelfde en dat ik nu veel minder eet is toch geen probleem voor iemand anders? Ik maak er nooit een probleem van als iemand spruiten besteld, en dat vind ik heel smerig. Of als iemand koffie besteld ..ik lust namelijk geen koffie. Maar nu ik geopereerd ben is het ineens een heel groot probleem geworden voor de ander om met mij iets gezelligs te doen als er eten aan te pas komt.

Wat maakt gezelligheid? De persoon toch, en dat er allemaal leuke dingen bijkomen zoals eten en drinken is leuk maar dat is toch niet de hoofdreden dat je met iemand iets onderneemt? Het maakt mij wel wat sip over bepaalde vriendschappen en ik merk dat ik ze wel wat meer onder de loep leg. Want voor mij is niets veranderd naar de anderen toe maar voor de anderen blijkbaar wel. En dat doet mij best wel pijn.

 

13 thoughts on “Gezelligheid

  1. Wat een rare reactie van je vriendin..Omdat je minder eet ben je toch niet minder gezellig ,het zou juist een voordeel kunnen zijn ,kunnen jullie langer zitten en kletsen zou ik denken .Raar hoor dat gezelligheid voor veel mensen bestaat uit eten alcohol drinken en voor velen ook roken.Die ”regel” gold bij mijn ouders ook ,alcohol drinken en roken anders was je niet gezellig !! Ik kan me voorstellen dat je er een vervelend gevoel van krijgt .Ik hoop toch dat je een fijn weekend zal hebben .
    Lieve groetjes Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  2. Bizar. In dat geval ben ik ook helemaal niet gezellig, want ik eet voor een muis en daar doe ik heel lang over.
    Het zou niets uit moeten maken. Dus neem jij die “vriendschappen” nog maar eens onder de loep of ga niet meer ze aan tafel.

    Like

  3. Stomme reactie van die ‘vriendin’. Kan echt niet. Ja, je stemt je uitstapje af op de mogelijkheden van de ander (fysiek, financieel etc) – mij meevragen op een 10 kilometer of naar een trampolinehal heeft weinig zin – maar je gaat niet voor de ander beslissen, dat is raar. En je gaat al helemaal niet die ander ‘de schuld’ geven. Kom dan met een tegenvoorstel of leg, inderdaad, de vriendschap onder de loep.

    Like

  4. Jeetje daar had ik niet eens bij stilgestaan, dat jij nu minder eet. Wat een onzin zeg. Maar ik begrijp die opmerking jou nu wel pijn doet. Voor mij ben en blijf je altijd de leuke, lieve en gezellige mevrouw Williams hoor!

    Liked by 1 persoon

  5. Bizar zeg! Ik heb wel een vriendin met een gbp waarmee ik af en toe in klein groepje uit eten gaat en dan altijd in discussie met bediening gaat over de prijs (wapperend met haar gbp pasje), dat ze volwassen menu als kinderformaat wil, doggybag mee naar huis wil, allemaal prima maar van ons verwacht dat wij onze bestelling aan haar aanpassen zodat wij met haar kunnen delen zodat zij bijna niets zelf hoeft te bestellen (en dus afrekenen). Vind ik zo niet gezellig dat ik nu al tijdje de boot afhou. Ga je nou mee voor een gezellig avondje met ons of om bijna gratis te eten??

    Like

Geef een reactie

