Knoop doorgehakt

Vorig jaar maart begon ik vol enthousiasme aan de opleiding costumière. Er zou voor mij een wereld open gaan aan patronen tekenen en prachtige ontwerpen maken. Niets was minder waar, want ik moest heel veel saaie dingen doen. Tien keer hetzelfde en de juf was uiteraard streng. Ik was niet netjes genoeg, ik tekende te veel uit de losse pols, ik was een creatieve naaister en hield mij niet aan alle regels zoals die moesten vanuit de modevakschool. En zo werd elke les eigenlijk een verzoeking.

Na de zomervakantie dacht ik met goede moed weer te beginnen maar als snel had ik er enorm de balen van. Het ontnam mij alle plezier in het naaien van kleding. Waar ik ook heel weinig tijd voor had aangezien ik steeds kleding aan het naaien was op halve schaal qua huiswerk. Ik had ook niet het idee het in de vingers te krijgen, eigenlijk vond het ik maar stom en saai. Maar dat vond ik geen volwassen reactie dus ik moest doorzetten van mezelf.

Na mijn operatie ging ik wederom met goede moed aan de slag maar al snel merkte ik, ik vind er gewoon weinig aan. Ik moest zoveel dingen doen die ik nooit zou gebruiken. Maar die moesten voor het examen wat voor mijn gevoel nogal stamde uit 2 eeuwen terug. En zo zakte mijn plezier steeds meer weg. Vorige week maandag moest ik afzeggen in verband met de bijeenkomst en ik was zo blij dat ik niet naar les hoefde.

Na een gesprek met een vriendin die gelijk zei, dan gaan wij toch samen naaien en een gesprek met Meneer Williams was ik er klaar mee. Ik heb een keurige mail geschreven aan de juf en uitgelegd dat ik geen inzicht heb in allerlei wiskundige formules. Dat ik die ook niet uit mijn hoofd ga leren en überhaupt onthouden. En dat ik het allemaal leerzaam heb gevonden maar dat het niet mijn ding is.

Na het versturen van de mail was ik ineens weer 10 kilo lichter 😉 en heel blij. Ik heb het geprobeerd, vol gehouden maar het was niet mijn ding. Klaar ermee en nu weer gewoon leuke dingen maken met alle kennis die ik in de laatste 35 jaar heb vergaard.Lijkt mij best wel genoeg.

13 thoughts on “Knoop doorgehakt

  1. Ik zit nu nog maar op mijn tweede jaar (gewone) naailes en heb het al helemaal gehad met de strenge regels. Uiteraard zijn er basisdingen die je moet doen/kunnen, maar vaak gaan ze ook via Parijs naar Brussel.
    Ik zal dit jaar nog uitzitten (maatwerk boek/rok) maar vanaf volgend jaar volg ik een module ‘vrije tijd’. Elk maakt dan wat hij/zij wil o.l.v. een begeleider. En verder ga ik nog 1 avond in de maand naar een naaicafé waar we ook ons eigen ding mogen doen. Veel leuker dat.
    Het moet plezierig blijven nietwaar en geen energie kosten!

    Liked by 1 persoon

  2. Als het je zo veel weerstand oplevert en echt niet bij je past, dan maar niet. Kun je je energie steken in wat en hoe jij het wil doen.
    Ik heb mij het naaien voornamelijk zelf aangeleerd, met tips en trucs van anderen. Als ik iets niet weet of kan dan vraag ik het wel. Meestal vogel ik het zelf wel uit.
    Ik heb nu wel een zelfstudiecursus Patroontekenen van de LOI besteld. Omdat ik graag wat meer zelf wil gaan doen. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn.
    Ik las dat je op Instagram zit? Onder dezelfde naam?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

